Πριν λίγες ημέρες, η Υπουργός Παιδείας εξήγγειλε την εισαγωγή της Φυσικής Αγωγής, των Αγγλικών και ενός «πολλαπλού βιβλίου» στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Οι αλλαγές αυτές, εφόσον εφαρμοστούν, καταπατούν τις βασικές αρχές της φιλοσοφίας του νηπιαγωγείου, στο οποίο:
- η κατάκτηση της γνώσης γίνεται μέσω του παιχνιδιού, το οποίο αποτελεί το πιο κατάλληλο μέσο για την ολόπλευρη νοητική, ψυχοσωματική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και για τη συγκρότηση των πρώτων γνώσεων, αξιών, δεξιοτήτων, ικανοτήτων και στάσεων καθώς και της κοινωνικοποίησής τους
- οι δραστηριότητες αναπτύσσονται σύμφωνα με τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, με τη μορφή σχεδίου εργασίας, θεματικής προσέγγισης ή διαθεματικών οργανωμένων δραστηριοτήτων οι οποίες υλοποιούνται εντός του ωρολογίου προγράμματος από το νηπιαγωγό της τάξης
- δεν υπάρχουν διακριτά γνωστικά αντικείμενα (κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο με τις σύγχρονες επιστημονικές θεωρίες που τονίζουν ότι η μάθηση τον 21ο αιώνα δεν μπορεί να στηρίζεται σε προγράμματα σπουδών που οργανώνονται αποκλειστικά με γνωστικά αντικείμενα) και γι’ αυτόν τον λόγο, το Νηπιαγωγείο στελεχώνεται μόνο από Νηπιαγωγούς Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και όχι και από εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων.
Η πρόθεση κατάτμησης του προγράμματος του νηπιαγωγείου σε διδακτικά αντικείμενα (σήμερα εισαγωγή Αγγλικών και Φυσικής Αγωγής, αύριο ίσως Γλώσσα, Μαθηματικά, Θρησκευτικά), δεν λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας ενώ έχει σκοπό να εισαγάγει τα νήπια σε αυστηρά δομημένα προγράμματα όπου γνώσεις και δεξιότητες είναι αποσπασματικές και κατακερματισμένες. Η λογική αυτή κινείται σε νεοφιλελεύθερες κατευθύνσεις, εξυπηρετεί ιδιωτικά οικονομικά συμφέροντα και σκοπό έχει να μετατρέψει το παιδί σε προϊόν- πελάτη και την εκπαίδευση σε ένα σύνολο μετρήσιμων στόχων, δεικτών και κριτηρίων, υποβαθμίζοντας την ποιότητά της.
Δηλώνουμε τη διαφωνία μας με την συγκεκριμένη αλλαγή του προγράμματος του νηπιαγωγείου και τη μετατροπή του από χώρο ανάπτυξης της αντίληψης και της σκέψης δια μέσου του παιχνιδιού και των αυθόρμητων ή προγραμματισμένων από τον/την νηπιαγωγό δραστηριοτήτων, σε χώρο αποσπασματικών κατακερματισμένων γνώσεων και δεξιοτήτων δια μέσου εισαγωγής διδακτικών αντικειμένων/ μαθημάτων και ειδικοτήτων.
Διεκδικούμε την άμεση καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης με λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για την υλοποίησή της (κτιριακό, υλικοτεχνική υποδομή, διορισμοί).
O πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτρης Μαριόλης Νίκος Αθανασόπουλος