Την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου, μετά από πρόσκληση του Α΄ Συλλόγου Αθηνών, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη συντονισμού της δράσης Συλλόγων ΠΕ, ΕΛΜΕ και αναπληρωτών.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν οι Σύλλογοι Π.Ε.: Α΄ Αθηνών, Αθηνά, Αιγάλεω, Αμαρουσίου, Άνω Λιοσίων – Ζεφυρίου – Φυλής, Αριστοτέλης, Βάρναλης Δυτικής Αττικής, Δ. Γληνός, Καλλιθέας – Μοσχάτου, Κ. Σωτηρίου, Ν. Σμύρνης, Παρθενώνας, Πειραιά «η Πρόοδος», Περικλής, οι ΕΛΜΕ: Καλλιθέας – Ν. Σμύρνης – Μοσχάτου, Άνω Λιοσίων – Ζεφυρίου – Φυλής, Ε΄ Αθήνας, Α΄ Δυτ. Αττικής (Ελευσίνας), Β΄ Αθήνας, και το Συντονιστικό Αναπληρωτών και Αδιόριστων Εκπ/κών.
Στη συζήτηση κατατέθηκαν από τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών σωματείων οι παρακάτω εκτιμήσεις.
Το εκπαιδευτικό κίνημα βρίσκεται μπροστά σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο. Η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει επιταχύνοντας την αντιεκπαιδευτική πολιτική όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων και προωθεί μια σειρά βαθιά συντηρητικών/νεοφιλελεύθερων αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση, την εργασία, τα κοινωνικά και δημοκρατικά δικαιώματα:
- Με την προώθηση της αξιολόγησης σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης. Η εξαγγελία νέου νομοσχεδίου για την αξιολόγηση από την κυβέρνηση αποτελεί αιτία πολέμου για το εκπαιδευτικό κίνημα που έχει ακυρώσει στην πράξη ψηφισμένους νόμους για την αξιολόγηση εδώ και 22 χρόνια.
- Με την πολιτική της αδιοριστίας και της κάλυψης των αναγκών για δεκάδες χιλιάδες μόνιμους διορισμούς με προσλήψεις αναπληρωτών, με την πολιτική του προσοντολόγιου και του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, την απαξίωση του πτυχίου, της προϋπηρεσίας και των εργασιακών δικαιωμάτων που προκύπτουν από αυτά και την εργασιακή ομηρία δεκάδων χιλιάδων αναπληρωτών συναδέλφων. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση προωθεί την εφαρμογή του προσοντολογίου (ν.4589), που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αλλά μιλά παραπλανητικά και για ανάγκη να προσδιοριστούν τα πραγματικά κενά για μόνιμους διορισμούς εκτός της Ε. Α., όταν η αναγκαιότητά τους προκύπτει από τα κενά στην εκπαίδευση, που είναι πολλές χιλιάδες και ξεπερνούν τους αναπληρωτές που προσλαμβάνονται κάθε χρόνο. Επίσης, επιχειρούν τον κατακερματισμό των υλικών συμφερόντων των αναπληρωτών, ώστε να ανοίξουν το δρόμο για την επαναφορά του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και, συνεπώς, ακόμα πιο αντιδραστικών συστημάτων πρόσληψης. Απέναντι σε αυτές τις πολιτικές επιβάλλεται να συνεχιστεί ο αγώνας δυναμικά, να ξαναπιάσουμε το νήμα από τις μεγάλες κινητοποιήσεις του Μάρτη του ’18 και του Γενάρη του ’19 στοχεύοντας στην ανατροπή-κατάργηση του προσοντολογίου, διεκδικώντας μαζικούς μόνιμους διορισμούς και διορισμό/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών αποκλειστικά με το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία.
- Με το πάγωμα της υλοποίησης της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης και την εξαίρεση 13 Δήμων από την άμεση εφαρμογή της. Με μια σειρά Δήμους να υπονομεύουν ανοιχτά τη δίχρονη και την πλήρη ανυπαρξία οποιουδήποτε σχεδίου επίλυσης του κτιριακού προβλήματος.
- Mε τα ιδεολογήματα της δήθεν αριστείας και της παιδείας για λίγους και εκλεκτούς, τη βαθιά συντηρητική στροφή στο περιεχόμενο της γνώσης (δηλώσεις Κεραμέως για σχολική ιστορία, ιεροδιδάσκαλους, σημαία κλπ.)
- Με το «Αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο» επιχειρείται εργοδοτικός – κυβερνητικός έλεγχος και φακέλωμα των Σωματείων και των συνδικαλιστών με το Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων, υπονόμευση στο δικαίωμα στην απεργία με την ηλεκτρονική ψηφοφορία, υπονόμευση των ΣΣΕ και κυρίως των κλαδικών, ενίσχυση των ελαστικών σχέσεων εργασίας, υπονόμευση της πληρωμής της υπερωριακής απασχόλησης, γενίκευση της καθυστέρησης καταβολής μισθών χωρίς δικαιολογία, απειλή πειθαρχικών ποινών και παύσης των αρμόδιων δημοσίων υπαλλήλων, εάν δεν διεκπεραιώνουν διαδικασίες αδειοδότησης και έγκρισης των επενδυτικών σχεδίων σε ασφυκτικές προθεσμίες.
- Με τη συνεχιζόμενη λιτότητα, τη μεγάλη αύξηση των τιμών της ΔΕΗ, τις εξαγγελίες για μείωση του αφορολόγητου και πλήρη ιδιωτικοποίηση του ασφαλιστικού συστήματος, αρχίζοντας από την επικουρική ασφάλιση.
- Με το πρόγραμμα του σχολείου και την κατάρτισή του να παράγει αντιπαιδαγωγικά αποτελέσματα και συγκρούσεις εντός του εκπαιδευτικού σώματος.
- Με χιλιάδες κενά να καταγράφονται ακόμη στα σχολεία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων (4000 στην πρωτοβάθμια και 3000 στη δευτεροβάθμια). Με τα τμήματα του ολοήμερου να υπολειτουργούν και τις δομές της ειδικής εκπαίδευσης να είναι υποστελεχωμένες. Με τις προσλήψεις αναπληρωτών στην παράλληλη στήριξη να υπολείπονται των πραγματικών αναγκών και να μοιράζονται σε δύο και τρία παιδιά οι εκπ/κοι. Στη δευτεροβάθμια τα ολιγομελή τμήματα είναι για χρόνια ένα μεγάλο πρόβλημα για τη λειτουργία των σχολείων. Αποτελούν βασικό μηχανισμό, μαζί με το σύστημα των ηλεκτρονικών εγγραφών, κατάργησης και συγχώνευσης χιλιάδων τμημάτων πανελλαδικά στα ΕΠΑΛ και στα ΓΕΛ. Στόχος η μείωση των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό μέσω της συρρίκνωσης των σχολείων. Φέτος, λόγω του νέου Λυκείου, έχουμε κυρίως στη Γ΄ τάξη πάρα πολλά ολιγομελή και στα ΓΕΛ εκτός από τα ΕΠΑΛ. Εγκρίθηκαν πολλά, όχι όλα, και πολλά υποχρεώνονται σε συνδιδασκαλίες, που συχνά δυσκολεύουν τη μάθηση. Για μας τα εκπαιδευτικά κενά στη δευτεροβάθμια είναι πολύ περισσότερα και προκύπτουν από τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας, με 20 μαθητές ανά τάξη, 15 στις Ο.Π., 10 στα εργαστήρια, την μείωση – επαναφορά του ωραρίου στα προ του 13 επίπεδα, την κατάργηση όλων των αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων που είχαν σαν στόχο τη συμπίεση των κενών όλα αυτά τα χρόνια.
- Με χιλιάδες παιδιά προσφύγων που διαμένουν στα καμπς σε όλη την Ελλάδα να μην μπορούν να πάνε σχολείο. Ακόμη δεν έχει εκδοθεί η φετινή υπουργική απόφαση για την ίδρυση και λειτουργία των ΔΥΕΠ και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες ενέργειες για τη μεταφορά των μαθητών και μαθητριών από και προς τα σχολεία. Σε αυτά τα πολύ σημαντικά και επείγοντα προβλήματα προστέθηκε και η εγκύκλιος του Υπουργού Εργασίας κου Βρούτση, που αποκλείει τους πρόσφυγες από την έκδοση ΑΜΚΑ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να κάνουν τα απαραίτητα εμβόλια ώστε να βγάλουν ΑΔΥΜ. Επιπλέον, οι βίαιες και κατασταλτικές εκκενώσεις των καταλήψεων έχουν μία ακόμη σημαντική συνέπεια. Επί της ουσίας αποκλείουν τα παιδιά των προσφύγων από την εκπαίδευση, παίρνοντάς τους μακριά από τις γειτονιές που έμεναν και τα σχολεία που φοιτούσαν, χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη για να φοιτήσουν σε κάποιο άλλο σχολείο.
Η επίθεση αυτή της ΝΔ βρίσκει το δημόσιο σχολείο σε κατάσταση κρίσης και υποβάθμισης, λόγω και της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ και της επιβολής του εκπαιδευτικού Μνημόνιου κυβερνήσεων – ΕΕ – ΟΟΣΑ.
Σε αυτή τη συγκυρία, οφείλουμε όλα τα εκπαιδευτικά σωματεία να συμβάλουμε στη συσπείρωση και στο συντονισμό των δυνάμεων για ενίσχυση του αγώνα με στόχο την αποτροπή της επίθεσης. Γι’ αυτό, είναι μονόδρομος ο συντονισμός των εκπαιδευτικών σωματείων, με δημοκρατικούς όρους, στη βάση της αρχής της ισοτιμίας, ένας συντονισμός πραγματικής αγωνιστικής δράσης.
Με στόχο να οργανωθεί ένα μαζικό και μαχητικό κίνημα σύγκρουσης και ανατροπής της αντιεκπαιδευτικής, αντεργατικής και αντικοινωνικής πολιτικής της κυβέρνησης κατατέθηκαν από τους συμμετέχοντες, οι παρακάτω προτάσεις για την κοινή δράση των εκπαιδευτικών σωματείων και όλου του εκπαιδευτικού κινήματος :
– Να στηριχθεί η απεργία της 24ης Σεπτέμβρη ως αφετηρία για την ανατροπή του «αναπτυξιακού πολυνομοσχεδίου» και των αντισυνδικαλιστικών μέτρων και ως πρώτη μεγάλη μάχη ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ.
– Να οργανωθεί στις 4 Οκτώβρη αγωνιστική κινητοποίηση απέναντι στη συνεχιζόμενη αντιεκπαιδευτική πολιτική στην εκπαίδευση που έχει στόχο την συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου και ιδιωτικοποίηση του μέσω των βάουτσερ στην προσχολική αγωγή, της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, της εφαρμογής του νέου λυκείου κλπ. Απέναντι στην πολιτική της
αδιοριστίας στο υπουργείο Παιδείας με κεντρικά αιτήματα τους μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών αποκλειστικά με το πτυχίο και την προϋπηρεσία, το διορισμό/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών, την κατάργηση του προσοντολογίου.
– Να προχωρήσουμε στην κοινή καταγραφή των αποφάσεων για την απεργία – αποχή ενάντια στην αξιολόγηση που μέχρι στιγμής δεκάδες Σύλλογοι ΠΕ και ΕΛΜΕ έχουν πάρει. Οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, οι οποίες μέχρι σήμερα δεν έχουν πάρει αντίστοιχες αποφάσεις αλλά αντίθετα κινούνται σε συναινετική γραμμή, να κληθούν να πάρουν θέση ενάντια στην αξιολόγηση, να αποφασίσουν πανελλαδική απεργία – αποχή και να καλύψουν τα εκπαιδευτικά σωματεία και τις αποφάσεις τους.
– Να οργανώσουμε μεγάλη εκπαιδευτική κινητοποίηση στο κέντρο της Αθήνας στα μέσα Οκτώβρη για όλα τα ζητήματα (διορισμοί, δίχρονη, αξιολόγηση, μισθοί/ασφαλιστικό, αντισυνδικαλιστικός νόμος).
– Να οργανωθούν κατά τόπους δράσεις και πρωτοβουλίες για την άμεση εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Να προχωρήσουμε σε κοινό δελτίο τύπου όπου θα καταγράφονται, μεταξύ άλλων, οι ευθύνες συγκεκριμένων Δήμων που αντιτίθενται στην εφαρμογή της δίχρονης. Να οργανωθεί παράσταση διαμαρτυρίας για το κτιριακό πρόβλημα των νηπιαγωγείων.
– Να επιδιωχθεί συντονισμός της δράσης με τους φοιτητικούς συλλόγους ενάντια στην κατάργηση του ασύλου και τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Αθήνα, 19 Σεπτεμβρίου 2019