Την 1η Αυγούστου, αιφνιδιαστικά, ερήμην της εκπαιδευτικής κοινότητας, η κυβέρνηση, πιστή στην υλοποίηση των μνημονιακών δεσμεύσεων που η ίδια έχει αναλάβει και της πολιτικής των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, συνεχίζοντας την αντιεκπαιδευτική πολιτική όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων την οποία κάποτε καταδίκαζε, επέλεξε να επιβάλει ένα Προεδρικό Διάταγμα για τη λειτουργία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, είκοσι, σχεδόν, χρόνια μετά τα Π.Δ. 200 και 201 του 1998.
Το νέο ΠΔ 79 για την οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων ενσωματώνει τις υπουργικές αποφάσεις Φίλη για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο καθώς και τα ωρολόγια προγράμματα, εκσυγχρονίζοντας και ενισχύοντας τους μηχανισμούς περικοπών και λιτότητας και αναβαθμίζοντας το ιεραρχικό/αυταρχικό μοντέλο διοίκησης στην κατεύθυνση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στο πλαίσιο του σχολείου και των ολοένα ελαστικοποιούμενων σχέσεων εργασίας των εκπαιδευτικών σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών. Παράλληλα διατηρεί και αναβαθμίζει το θεσμικό πλαίσιο του ιδεολογικού φρονηματισμού παρά το μισό βήμα της αποσύνδεσης της επιλογής σημαιοφόρων από τις βαθμολογικές επιδόσεις.
Συγκεκριμένα:
- Το νέο ΠΔ 79 ενσωματώνει στο σύνολό τους τις υπουργικές αποφάσεις Φίλη για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο, δηλαδή ολόκληρο το θεσμικό πλαίσιο που συνιστά μηχανισμό εξοικονόμησης και δημοσιονομικής προσαρμογής του δημόσιου σχολείου στη μνημονιακή πολιτική, εξαφάνισης εκπαιδευτικών κενών και δημιουργίας πλεονασμάτων, απολύσεων αναπληρωτών, κατακερματισμού του σχολείου και αναδιαμόρφωσης του προγράμματός του με βάση τους μνημονιακούς περιορισμούς και τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ. Και με τη βούλα πλέον του νέου ΠΔ 79 επιβεβαιώνεται η κατεύθυνση προς το πολυκατακερματισμένο, φθηνό σχολείο της ευελιξίας, της αγοράς και της αποσπασματικής πληροφορίας.
- Συγκροτείται νέος μηχανισμός περικοπών – οι τριμελείς επιτροπές σε επίπεδο Διεύθυνσης για τη διενέργεια εγγραφών. Υλοποιώντας την κατεύθυνση του ΟΟΣΑ για αύξηση της αναλογίας μαθητών ανά τμήμα, το νέο ΠΔ προβλέπει ότι εάν ο αριθμός των μαθητών υπερβαίνει τους 25 σε ένα τμήμα, η τριμελής επιτροπή που συγκροτείται σε κάθε διεύθυνση έχει τη δυνατότητα να κατανείμει τους μαθητές που πλεονάζουν σε όμορα σχολεία αντί να δημιουργηθεί δεύτερο τμήμα στο σχολείο. Επίσης, στο ΠΔ ενσωματώνεται η διάταξη του ΠΔ 201 για κατάργηση τμημάτων στα συστεγαζόμενα σχολεία όταν το σύνολο των μαθητών μιας τάξης μειώνεται και οι διατάξεις της εγκυκλίου που καθόριζαν τον ασφυκτικό ηλεκτρονικό έλεγχο λειτουργίας του ολοήμερου σε μηνιαία βάση ώστε να διαγράφονται (!!) από το ολοήμερο οι μαθητές που ξεπερνούν τις 15 απουσίες και να περικόπτονται τμήματα όπου παρουσιάζεται μειωμένη συμμετοχή.
- Αφαιρεί αρμοδιότητες από το Σύλλογο Διδασκόντων. «Η σύνταξη του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος συνιστά ευθύνη του Διευθυντή…» ορίζεται στο άρθρο 11 παρ.5 του Π.Δ. 79. Η απαράδεκτη επιδίωξη να αφαιρεθεί από το Σύλλογο Διδασκόντων το στοιχειώδες δημοκρατικό δικαίωμα της συλλογικής διαμόρφωσης του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος είναι ενδεικτική της αντίληψης διοικητισμού και μονοπρόσωπων αποφάσεων.
- Δίνει αυξημένο ρόλο στους σχολικούς συμβούλους (38 φορές γίνεται αναφορά στο θεσμό στις σελίδες του Π.Δ.), κάτι που παραπέμπει αναπόφευκτα, στο ρόλο που θα κληθούν να διαδραματίσουν στην εφαρμογή της αξιολόγησης (κάτι που έκαναν με ιδιαίτερη θέρμη στο πολύ πρόσφατο παρελθόν).
Συναδέλφισσες-συνάδελφοι
Η αποσπασματική ύπαρξή στο νέο Π.Δ. κατακτήσεων του κλάδου (προσμέτρηση της ώρας της σίτισης στο ωράριο, κάτι το οποίο το εκπαιδευτικό κίνημα απαίτησε δυναμικά) δεν αναιρεί το συνολικό αντιεκπαιδευτικό προσανατολισμό του.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε την ΑΜΕΣΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΠΔ 79 ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ και
Καλούμε το Δ.Σ της Δ.Ο.Ε να τοποθετηθεί με σαφήνεια για την απόσυρση του ΠΔ 79
Συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε
- Ενάντια στο σχολείο της αγοράς και του ανταγωνισμού, για το σχολείο των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, το σχολείο των αναγκών και των oραμάτων της κοινωνικής πλειοψηφίας.
- Για να γίνει ο σύλλογος διδασκόντων αποφασιστικό όργανο στο σχολείο.
- Για το ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 ετών αποκλειστικά στο δημόσιο Νηπιαγωγείο στα πλαίσια του 14χρονου εκπαιδευτικού σχεδιασμού.
- Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία, να συνεδριάσουν, να αποτυπώσουν όλα τα κενά των σχολείων τους σε νηπιαγωγούς και δασκάλους γενικής και ειδικής αγωγής (ειδικά σχολεία, τμήματα ένταξης, παράλληλη στήριξη), εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (αγγλικών, γαλλικών, γερμανικών, φυσικής αγωγής, μουσικής, εικαστικών, θεατρικής αγωγής, πληροφορικής), ενισχυτική διδασκαλία και ολοήμερο και να διεκδικήσουμε την πλήρη κάλυψή τους με τις αντίστοιχες προσλήψεις εκπαιδευτικών.
- Μπλοκάρουμε κάθε απόπειρα να χρησιμοποιηθούν πλεονάζουσες ώρες για να καλυφθούν ώρες σε παράλληλη στήριξη.
- Καλούμε τους Συλλόγους διδασκόντων να διαμορφώσουν με δημοκρατικές διαδικασίες το ωρολόγιο εβδομαδιαίο πρόγραμμα.
- Καλούμε τους Συλλόγους διδασκόντων των Νηπιαγωγείων να προχωρήσουν στη συγκρότηση τμημάτων αμιγούς χαρακτήρα (αμιγώς κλασσικού, αμιγώς ολοήμερου προγράμματος) σύμφωνα με τις αιτήσεις των γονέων και την εναλλαγή της βάρδιας των Νηπιαγωγών στο Ολοήμερο Πρόγραμμα στο πλαίσιο της ίδιας σχολικής χρονιάς.
- Καλούμε το ΔΣ της ΔΟΕ να ανανεώσει άμεσα την περσινή του αντίστοιχη απόφαση.