ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Δημοσιεύθηκαν οι Υπουργικές Αποφάσεις για το Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα Νηπιαγωγεία (προφανώς όχι μόνο των Νηπιαγωγών…).
Με προκλητικό τρόπο αποφασίζουν και διατάζουν χωρίς καμιά συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα, κάνουν τις ρυθμίσεις μέσα στο Δεκαπενταύγουστο και απαιτούν την άμεση εφαρμογή τους από το Σεπτέμβριο, αιφνιδιάζοντας γονείς και εκπαιδευτικούς και καθιστώντας πειραματόζωα περισσότερα από 140.000 παιδιά! Ο τρόπος που είναι δομημένο το ωρολόγιο πρόγραμμα του ενιαίου τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου παρουσιάζει πλήθος ασαφειών και θα χρειαστεί να εκδοθούν πάρα πολλές διευκρινιστικές εγκύκλιοι για να λειτουργήσει έστω και με υποτυπώδη τρόπο!
Στις 4/ 8/2016 το μεσημέρι στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ μελών του ΔΣ της ΔΟΕ και Νηπιαγωγών με στελέχη του Υπουργείου Παιδείας και με μια μη θεσμοθετημένη ομάδα Νηπιαγωγών του ΣΥΡΙΖΑ η οποία ασχολείται με τα θέματα των νέων ρυθμίσεων, μας ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του ενιαίου τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου το οποίο είναι το ίδιο με αυτό, που αναφέρεται στην Υπουργική Απόφαση αλλά με μια αλλαγή. Στο πρόγραμμα που μας ανακοίνωσαν στις 14.20 το απόγευμα υπήρχε «Δημιουργία και Έκφραση: Εικαστική Έκφραση, Δραματική Τέχνη, Μουσική, Φυσική Αγωγή».
14:20-15:00 | 3η ώρα ολοήμερου προγράμματος (40′) | Δημιουργία και Έκφραση: Εικαστική Έκφραση, Δραματική Τέχνη, Μουσική, Φυσική Αγωγή |
Αυτό που υπέγραψε όμως ο Υπουργός την επόμενη ημέρα 5/8/2016 έχει «Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ».
14:20-15:00 | 3η διδακτική ώρα ολοήμερου προγράμματος- 40΄ | Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ |
Αυτή η αλλαγή έγινε μετά από τις πολύ έντονες αντιδράσεις μας για τη διάλυση του παιδαγωγικού χαρακτήρα του απογευματινού προαιρετικού Ολοήμερου.
Είναι όμως αυτή πραγματική αλλαγή ή έγινε για να ελαχιστοποιήσουν τις αντιδράσεις μας; Μπορεί να κρυφτεί πίσω από μια αλλαγή η δημιουργία διαφορετικής σύνθεσης τμημάτων για το Ολοήμερο πρόγραμμα, τόσο στην πρωινή ζώνη όσο και στη μεσημεριανή και συνεπώς η μετατροπή του απογευματινού τμήματος σε παιδοφυλακτήριο, χωρίς εναλλαγή των Νηπιαγωγών στο Ολοήμερο όπως υπήρχε μέχρι τώρα και με όλα τα τμήματα των Νηπιαγωγείων μικτά, αφού από το Σεπτέμβριο δεν υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας αμιγών Ολοήμερων τμημάτων;
Ο εμπαιγμός των Νηπιαγωγών από το Υπουργείο συνεχίζεται… Άλλαξαν τα λόγια, αλλά δυστυχώς δεν μπορεί να αποφευχθεί η αποδόμηση του εκπαιδευτικού χαρακτήρα του Ολοήμερου, που θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε δημιουργία τμημάτων δημιουργικής απασχόλησης 3ωρης διάρκειας -πιθανόν σε λίγα χρόνια υπό την εποπτεία των Δήμων- χρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ με voucher που θα δίνονται στο γονέα για να εγγράψει όπου θέλει το παιδί του και με προσωπικό όχι απαραίτητα εκπαιδευτικούς και με ελαστικές μορφές εργασίας.
Το θολό τοπίο γύρω από τις γνωμοδοτήσεις του ΙΕΠ. Πόσες τελικά είναι οι γνωμοδοτήσεις του ΙΕΠ για πόσα προγράμματα, γιατί αλλάζουν συνέχεια, γιατί δεν δίνεται στη δημοσιότητα η γνωμοδότηση για το πρώτο πρόγραμμα, ποιοί πρότειναν αυτό το πρόγραμμα που συζητιόταν ευρέως κατά τη διάρκεια της ΓΣ της ΔΟΕ στο τέλος Ιουνίου και ενώ ήταν πρόγραμμα Νηπιαγωγείου είχε 7 ώρες γλώσσα, 5 ώρες μαθηματικά, 5 ώρες φυσικές επιστήμες και άλλα διδακτικά αντικείμενα; Ποιοί αποφασίζουν για το παρόν και το μέλλον της προσχολικής αγωγής και με ποιά κριτήρια έγιναν ομάδες όπως αυτή η τριμελής (από Νηπιαγωγούς του ΣΥΡΙΖΑ) που είδαμε ξαφνικά μπροστά μας στο Υπουργείο; Ποιό άγριο παιχνίδι παίζεται γύρω από το Νηπιαγωγείο και τι σχεδιάζουν να κάνουν για το θέμα της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για την εποπτεία των βρεφονηπιακών σταθμών από το Υπουργείο Παιδείας;
Σε ερώτησή μας στη συνάντηση στις 4/8/2016 αν υπάρχει παιδαγωγική τεκμηρίωση του νέου προγράμματος, μας είπαν ότι υπάρχει γνωμοδότηση από το ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) η οποία έχει αναρτηθεί. Στην ΥΑ στις 5/8/2016 αναφέρεται ότι αυτή είναι «η με αριθμ. 29/21-07-2016 πράξη του ΔΣ του ΙΕΠ». Δηλαδή το πρόγραμμα που μας ανακοίνωσαν –όπως οι ίδιοι είπαν εκείνη την ημέρα, είχε γνωμοδότηση από το ΙΕΠ και η λογική στην οποία είχε στηριχτεί ήταν προτεινόμενη από αυτό. Όμως στο πρόγραμμα που αναφέρεται στην ΥΑ υπήρξε αλλαγή και προφανώς δεν είχε τη γνωμοδότηση του ΙΕΠ, γιατί αυτή δε θα μπορούσε να δοθεί μέσα σε ένα απόγευμα. Συνεπώς, η ΥΑ δε στηρίχτηκε σε νέα γνωμοδότηση του ΙΕΠ.
ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΣΣΕΣ-ΟΙ
Το Υπουργείο Παιδείας το Δεκαπενταύγουστο με πομπώδεις διαδικασίες ανακοινώνει τη διάλυση του εκπαιδευτικού και αντισταθμιστικού χαρακτήρα του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και προσπαθεί να πείσει την κοινωνία ότι πρόκειται για εκπαιδευτική καινοτομία που έχει πλεονεκτήματα!
Ας δούμε αναλυτικά τα υποτιθέμενα ‘’πλεονεκτήματα’’ του Ενιαίου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου :
Ψέμα 1ο: «Όλα τα νηπιαγωγεία γίνονται εν δυνάμει Ολοήμερα. Δίνεται η δυνατότητα σε όλα τα νηπιαγωγεία να γίνουν ολοήμερα έτσι ώστε να μην μετακινούνται οι μαθητές σε όμορα νηπιαγωγεία που χαρακτηρίζονται ως ολοήμερα όπως ισχύει μέχρι σήμερα».
Η μετατροπή όλων των Νηπιαγωγείων σε Ολοήμερα αναφέρεται για λόγους εντυπωσιασμού, αφού όπως όλοι γνωρίζουμε δεν είναι δυνατόν το 60% των Νηπιαγωγείων της χώρας, με το οξύτατο κτιριακό πρόβλημα και χωρίς κονδύλια για προσλήψεις και εξοπλισμό, να γίνουν με μαγικό ραβδί Ολοήμερα!
Το απίστευτο είναι ότι αυτό θα γίνει χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο! Στην ΥΑ με Αρ. Πρωτοκόλλου: 130272/Δ1/05-08-2016 Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου αναφέρουν:
«14.Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται επιπλέον δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού σύμφωνα με την με αριθμ. 128546/Β1/03-08-2016 εισήγηση της Γενικής Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδόθηκε σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4270/2014 (ΦΕΚ 143, τ. Α’), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.6 του άρθρου 10 του ν. 4337/2015 (ΦΕΚ 127/2015, τ. Α’).».
Εκτός βέβαια αν σχεδιάζουν να έχουν δυνατότητα εγγραφής στο Ολοήμερο, μόνο τα παιδιά των οποίων εργάζονται και οι δύο γονείς! Σ’ αυτή την περίπτωση θα κλείσουν και όσα Ολοήμερα υπάρχουν, αφού με τα μεγάλα και συνεχώς αυξανόμενα ποσοστά ανεργίας που έχουμε σα χώρα, είναι σπάνιο να βρεθεί οικογένεια με εργαζόμενους και τους δύο γονείς των παιδιών!
Το Πάσχα στη Βουλή, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις για την Έρευνα και άλλες διατάξεις» ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι για να είναι εφικτή η φοίτηση όλων των παιδιών β’ ηλικίας (προνήπια) στο Νηπιαγωγείο «… μας λείπουν 500 θέσεις νηπιαγωγείων. Στο πρόγραμμά μας, σύντομα, θα προχωρήσουμε σε αυτήν την κάλυψη των κενών. Έχει να κάνει με το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και με άλλες διαδικασίες, αλλά το δίνουμε από σήμερα στην κοινωνία…»
Δηλαδή, αντί να υλοποιηθεί η δέσμευση του Υπουργού για την ίδρυση 500 Νηπιαγωγείων ώστε να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν όλα τα παιδιά 4-6 χρόνων στο Νηπιαγωγείο, προχωρούν άμεσα στη μετατροπή «εν δυνάμει» 1.594 περίπου Νηπιαγωγείων σε Ολοήμερα.
Ψέμα 2ο: «Εναρμονίζεται το ωράριο έναρξης και λήξης του νηπιαγωγείου με το ωράριο έναρξης και λήξης του δημοτικού σχολείου ικανοποιώντας ένα βασικό αίτημα της ελληνικής οικογένειας».
Με το νέο πρόγραμμα η εναρμόνιση είναι μόνο κατά τη λήξη.
Έως τώρα τα Νηπιαγωγεία είχαν εναρμόνιση με τα Δημοτικά σχολεία κατά την πρωινή προσέλευση. Ας δούμε αναλυτικά το σχέδιο του Υπουργείου και τα πολύ μεγάλα προβλήματα που θα παρουσιάσει:
Η κλιμακωτή προσέλευση των παιδιών όπου υπάρχει πρόωρη υποδοχή (το πιο πιθανό είναι σε όλα σχεδόν τα Ολοήμερα) και οι ανοιχτές- για μεγάλο χρονικό διάστημα- πόρτες των Νηπιαγωγείων και επιπλέον των Δημοτικών (σε περίπτωση συστέγασης) εγκυμονούν πολλούς κινδύνους. Σημαντικότερος, όμως, είναι ο κίνδυνος για τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών, λόγω των αλλεπάλληλων-προσελεύσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων, η επίβλεψη και εποπτεία των παιδιών είναι ελλιπής, γιατί σε πολλές περιπτώσεις η έξοδος των Νηπιαγωγείων βρίσκεται σε απόσταση από την αίθουσα διδασκαλίας. Εκτός αν υπάρχουν «δεύτερες σκέψεις», έτσι ώστε η προαιρετική πρόωρη υποδοχή να μετατραπεί σε υποχρεωτική για όλα τα παιδιά βασικού και ολοήμερου προγράμματος.
Καταργείται το 15λεπτο της αποχώρησης και αντικαθίσταται με αποχώρηση ακριβώς στις 13:00.Επισημαίνουμε ότι τόσο ο χρόνος προσέλευσης, όσο και ο χρόνος αποχώρησης των παιδιών θα πρέπει να λογίζονται ως διδακτικός χρόνος. Ο χρόνος αποχώρησης που υπάρχει στο πρόγραμμα με το οποίο λειτουργούμε έως σήμερα είναι παιδαγωγικά σωστός, γιατί δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να παραλαμβάνουν με ασφάλεια και χωρίς άγχος τα παιδιά. Με το νέο πρόγραμμα τα παιδιά θα πρέπει να αποχωρήσουν ταχύτατα σε διάστημα κάποιων δευτερολέπτων για να μην παρακωλύεται το πρόγραμμα. Προφανώς οι συντάκτες του προγράμματος έχουν υπόψη τους τα Δημοτικά, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, όπου τα παιδιά αποχωρούν μόνα τους και σε διάστημα λίγων λεπτών (5’). Ο/Η Νηπιαγωγός του απογευματινού θα πρέπει να συγκεντρώνει τα εναπομείναντα παιδιά τα οποία, αφού πάρουν τον εξοπλισμό τους, θα πάνε στην αίθουσα που έχει οριστεί (αφού αδειάσει) για το φαγητό, τη χαλάρωση και τη φύλαξή τους .
Ψέμα 3ο: «Εξασφαλίζεται η λειτουργία ολοήμερου προγράμματος από 13.00 έως 16.00 με ελάχιστο αριθμό νηπίων και προνηπίων, πέντε (5) για τα 1/θέσια, δέκα (10) για τα 2/θέσια και δεκατέσσερα (14) για τα 3/θέσια και άνω νηπιαγωγεία».
Η πραγματική συνθήκη όμως είναι: Εξασφαλίζεται η λειτουργία ολοήμερου προγράμματος εκεί που έχει δημιουργηθεί τμήμα 14 παιδιών (σύμφωνα με το άρθρο 35Α του νόμου «Ρυθμίσεις για την Έρευνα» που ψήφισαν πρόσφατα ).
Επίσης το Υπουργείο με στόχο την αποδόμηση του εκπαιδευτικού και αντισταθμιστικού ρόλου του Ολοήμερου έθεσε προϋποθέσεις για την παρακολούθησή του και έτσι μόνο συγκεκριμένα παιδιά μπορούν να εγγραφούν στο Ολοήμερο. Οι ελάχιστοι αριθμοί παιδιών για τη λειτουργία τμήματος είναι το αγαπημένο παιχνίδι του Υπουργείου το οποίο έχει επιδείξει ιδιαίτερη ικανότητα στον τομέα αυτό (για παράδειγμα διπλασιάζοντας τον ελάχιστο αριθμό μαθητών στα Νηπιαγωγεία). Οπότε είναι πιθανό αυτοί οι αριθμοί παιδιών να είναι προσωρινοί, γιατί αν δουν ότι δεν συμβάλλουν τα μέγιστα στις περικοπές δαπανών θα τους διπλασιάσουν!
Ψέμα 4ο: «Διασφαλίζεται η δημιουργία τμημάτων με ισοδύναμη κατανομή των μαθητών ως προς το φύλο, την ηλικία και τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες (μέχρι σήμερα δεν διασφαλιζόταν κάτι τέτοιο διότι η κατανομή των τμημάτων δεν γινόταν με βάση τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών, το φύλο και την ηλικία κλπ, αλλά βάσει των προτιμήσεων των γονέων για κλασικό ή ολοήμερο τμήμα)».
Με το νέο πρόγραμμα τα παιδιά κατανέμονται στα τμήματα με αντιπαιδαγωγικό τρόπο και δημιουργούνται ανισότητες μέσα στο ίδιο τμήμα και ως προς την ώρα προσέλευσης και ως προς την ώρα αποχώρησης. Ακόμα και αν γίνει ισοδύναμη κατανομή (το 56,5% περίπου ων Νηπιαγωγείων της επικράτειας είναι οργανικά ή λειτουργικά μονοθέσια οπότε δεν τίθεται θέμα κατανομής των παιδιών) αυτή μπορεί να γίνει μόνο στα βασικά πρωινά τμήματα και όχι στο απογευματινό Ολοήμερο.
Με το νέο Πρόγραμμα η σύνθεση των τμημάτων είναι ρευστή σε αντίθεση με τα αμιγώς κλασικά ή Ολοήμερα που έχουμε έως σήμερα, των οποίων η σύνθεση είναι σταθερή και διευκολύνει τη διαδικασία προσαρμογής του παιδιού. Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της προσαρμογής των παιδιών στην αρχή της σχολικής χρονιάς θα ενταθούν τα πολλά προβλήματα, το άγχος του αποχωρισμού, και οι δυσκολίες προσαρμογής που ήδη υπάρχουν, από το γεγονός ότι το παιδί που είναι στο Ολοήμερο θα είναι υποχρεωμένο να αλλάζει ομάδα στο απογευματινό πρόγραμμα και να προσαρμόζεται εκ νέου σε ομάδα διαφορετικής σύνθεσης παιδιών.
Ψέμα 5ο: «Αναμορφώνεται το ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και διορθώνονται οι στρεβλώσεις του άτυπου μεικτού προγράμματος που εξ ανάγκης λειτουργούσε. Τα δύο (2) ξεχωριστά προγράμματα που υπήρχαν ενοποιούνται και γίνεται ένα ενιαίο πρόγραμμα για όλα τα νηπιαγωγεία δομημένο, σε υποχρεωτική ζώνη (8:30 – 13:00) και προαιρετική (13:00- 16:00)».
Με το νέο Ενιαίο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο δημιουργούνται μικτά τμήματα σε κάθε σχολείο ανά την Ελλάδα και σε κάθε τμήμα Νηπιαγωγείου. Τα μικτά τμήματα που μέχρι τώρα αποτελούσαν μια μικρή εξαίρεση, αφού γινόταν όπως αναφέρουν οι εγκύκλιοι σε εξαιρετικές περιπτώσεις (μη λειτουργία κλασικού Νηπιαγωγείου στην περιοχή, μικρός αριθμός μαθητών ή άλλες περιπτώσεις), με κοινή πρόταση του Σχολικού Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής και του Διευθυντή Εκπαίδευσης, τώρα γίνονται κανόνας.
Δεν υπήρχε πολυτυπία προγραμμάτων στο Νηπιαγωγείο. Υπήρχε ένα κλασικό πρόγραμμα και ένα Ολοήμερο και οι γονείς επέλεγαν ελεύθερα ποιο πρόγραμμα θα παρακολουθούσαν τα παιδιά τους. Τώρα με τον ενιαίο τύπου Νηπιαγωγείο έχουν ένα βασικό πρόγραμμα και μία προαιρετική φύλαξη (για τα παιδιά που μπορούν να το αποδείξουν ότι ανήκουν σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.).
Ψέμα 6ο: «Δίνεται τέλος στο πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί με τις πρόωρες αποχωρήσεις, οι οποίες αποδομούσαν το πρόγραμμα και μετέτρεπαν το Ολοήμερο σε απλή φύλαξη παιδιών. Όπως είναι γνωστό σε όλους (Υπουργείο, εκπαιδευτικούς και γονείς), τα τελευταία χρόνια, μεγάλο μέρος του μαθητικού πληθυσμού των εγγραφέντων μαθητών, ενώ αρχικά επέλεγε το ολοήμερο πρόγραμμα, στη συνέχεια, ζητούσε πρόωρη αποχώρηση πριν τη λήξη του έτσι ώστε να συμπίπτει με την ώρα λήξης του δημοτικού σχολείου».
Όταν οι πρόωρες αποχωρήσεις, δινόταν με «φειδώ» όπως οριζόταν αρχικά (και αργότερα σε κάποιες εγκυκλίους) και εκεί που πραγματικά υπήρχε ανάγκη δεν διαταρασσόταν καθόλου το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και δε δημιουργούνταν προβλήματα, αντίθετα αναγνωριζόταν η αντισταθμιστική του σημασία και ο κοινωνικός του χαρακτήρας.
Όταν άρχισαν από τις προηγούμενες ηγεσίες να δίνονται οι πρόωρες αποχωρήσεις με τη μορφή «εξυπηρέτησης – ρουσφετιού» από Διευθυντές εκπαίδευσης και Συμβούλους δημιούργησαν πρόβλημα στη λειτουργία του και υποβαθμίστηκε ο εκπαιδευτικός του ρόλος. Η πιστή εφαρμογή των νόμων όμως διακρίνει πρωτίστως αυτούς που κυβερνούν. Για το θέμα των πρόωρων αποχωρήσεων έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα κατά το παρελθόν (παραστάσεις στο Υπουργείο Παιδείας, υπόμνημα προς τις πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου ,καταγγελίες Συντονιστικού Νηπιαγωγών, ΔΟΕ, Συνήγορος του Παιδιού κ.ά.).
Ψέμα 7ο: «Αυξάνεται η ώρα της συνεργασίας των νηπιαγωγών για ανατροφοδότηση, σχεδιασμό των δραστηριοτήτων του προγράμματος και για αποτελεσματικότερη οργάνωση και διοικητική λειτουργία του νηπιαγωγείου».
Οι θέσεις των Νηπιαγωγών δεν είναι ενιαίες πια, αφού γίνεται διάκριση σε πρωινό βασικό ή απογευματινό ωράριο και δεν υπάρχει η δυνατότητα εναλλαγής βάρδιας όπως συνέβαινε έως τώρα στο αμιγώς Ολοήμερο τμήμα. Συνεπώς, διακόπτεται οποιαδήποτε συνεργασία των εκπαιδευτικών, αφού κάθε εκπαιδευτικός έχει ένα ξεχωριστό τμήμα (Βασικό ή Ολοήμερο) και δεν υπάρχουν δίαυλοι επικοινωνίας μεταξύ των τμημάτων και των Νηπιαγωγών. Με το νέο πρόγραμμα οι θέσεις των Νηπιαγωγών χωρίζονται σε εκπαιδευτικές πρωινές και απογευματινής απασχόλησης ΧΩΡΙΣ ΕΝΑΛΛΑΓΗ ΒΑΡΔΙΑΣ.
Η κοινή ώρα συνεργασίας που αναφέρει το Υπουργείο δεν θα υπάρχει ουσιαστικά αφού ο /η Νηπιαγωγός του πρωινού βασικού θα πρέπει να έρχεται 1 διδακτική ώρα το πρωί νωρίτερα για πρόωρη υποδοχή. Που υπάρχει λοιπόν ο κοινός χρόνος των Νηπιαγωγών για ανατροφοδότηση και σχεδιασμό των δραστηριοτήτων του προγράμματος το οποίο δεν είναι κοινό; Επίσης η αποτελεσματικότερη οργάνωση της διοικητικής λειτουργίας που μας αναφέρουν (ώρες για γραμματειακή υποστήριξη), δεν ορίζεται πουθενά στην Υπουργική Απόφαση του ωραρίου.
Ψέμα 8ο: «Συσχετίζεται η ρύθμιση του ωραρίου των Νηπιαγωγών με το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα κάτι που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα».
Η ρύθμιση του ωραρίου μπορούσε να γίνει στο ισχύον πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και δεν υπήρχε ανάγκη να γίνει νέο πρόγραμμα. Στο ισχύον πρόγραμμα υπήρχε η δυνατότητα να γίνει διαχωρισμός σε διδακτικές περιόδους και το Συντονιστικό Νηπιαγωγών έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση εδώ και τρία χρόνια (σύμφωνα με το Ν 4115/13)
Η αυθαίρετη σύνδεση του ωραρίου με νέο ενιαίο τύπου Ολοήμερο, η εξειδίκευσή του χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες του Νηπιαγωγείου, η κλίμακα αναφοράς του που είναι 9 Νηπιαγωγεία από τα 5.140 και η υπογραφή του το Δεκαπενταύγουστο (προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν τις αντιδράσεις) αποδεικνύουν ότι η πραγματική πρόθεση του Υπουργείου δεν είναι να δοθεί ωράριο στους Νηπιαγωγούς αλλά να εδραιωθεί ο νέος τύπος ενιαίου μνημονιακού Νηπιαγωγείου!
Ας αναλογιστούν την ιστορική ευθύνη αυτοί που προτείνουν και υπογράφουν «πολιτικές αποφάσεις» της ντροπής όταν τα σχολεία είναι κλειστά.
Ψέμα 9ο: «Προβλέπεται η λειτουργία της πρόωρης υποδοχής από 7.45 έως 8.30 και στο νηπιαγωγείο όπως και στο δημοτικό, εξυπηρετώντας τις ανάγκες των γονέων».
Ένα από τα ιδιαίτερα και περίεργα «τεχνάσματα» του Υπουργείου είναι η πρόωρη υποδοχή. Η πρόωρη υποδοχή έγινε για να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε το πρωί στην προσέλευση των παιδιών η οποία μετατέθηκε από τις 8.00 στις 8.20 .Το ζήτημα είναι ότι στο πρόγραμμα αναφέρεται ως προαιρετική και βέβαια εμπαίζουν τους Νηπιαγωγούς, αφού όλοι γνωρίζουμε ότι όχι μόνο θα λειτουργεί σίγουρα για τα παιδιά του Ολοήμερου, αλλά θα είναι πολύ μεγάλες οι πιέσεις για τη λειτουργία της και για τα παιδιά του βασικού προγράμματος. Αυτός ακριβώς ήταν ο σκοπός τους. Να τη θεσμοθετήσουν ως προαιρετική, αλλά να προκύψει μετά η ανάγκη μέσα από την κοινωνική πίεση να γίνει υποχρεωτική! Οι Νηπιαγωγοί να δεχτούν πιέσεις από τους γονείς και το Υπουργείο να δώσει τη λύση!
Τεχνάσματα του τύπου πρόωρης υποδοχής θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στα Νηπιαγωγεία με τη δήθεν προαιρετικότητα μιας ζώνης που ως τώρα ήταν η κανονική ζώνη προσέλευσης των παιδιών. Αλλάζοντας το όνομα δεν αλλάζεις την κοινωνική ανάγκη.
Ψέμα 10ο: «Ικανοποιείται τέλος η ανάγκη για ενιαίο σχεδιασμό στο πλαίσιο της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέρος της οποίας είναι και το νηπιαγωγείο».
Η απόφαση της 85ης Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ (Ιούνιος 2016) http://www.doe.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=857:apofasi-tis-85is-g-s-tou-kladou-gia-tin-prosxoliki-agogi-kai-ekpaidefsi&catid=89&Itemid=1353 η οποία ψηφίστηκε από όλες τις Παρατάξεις πλην ΠΑΜΕ αναφέρεται σε: Ενιαία δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο). Η απόφαση αυτή δεν αναφέρει ότι θα πρέπει να υπάρχει ομοιογένεια ανάμεσα στο Νηπιαγωγείο και στο Ενιαίο 12χρονο σχολείο, ούτε ότι το Νηπιαγωγείο πρέπει να γίνει ένα «μικρό» Δημοτικό με μικρότερης ηλικίας παιδιά. Η Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση έχει τις ιδιαιτερότητές της. Έχει κοινά σημεία αλλά διαφοροποιείται σημαντικά από το Δημοτικό Σχολείο. Το Νηπιαγωγείο οφείλει να διατηρήσει την αυτονομία του μέσα στο γενικό πλαίσιο, έχει το δικό του ωρολόγιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τις ώρες που είναι κατάλληλες για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα των παιδιών. Ο ενιαίος τύπος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου (στον οποίο τα παιδιά εγγράφονται με προϋποθέσεις) μετατρέπει το απογευματινό τμήμα σε ένα τρίωρο φύλαξης και ακυρώνει τον αντισταθμιστικό ρόλο του.
Αν πραγματικά θέλουν ένα 14χρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό ας νομοθετήσουν άμεσα την υποχρεωτική δίχρονη Προσχολική αγωγή και εκπαίδευση και την πολυδιάστατη σύνδεσή της με το Δημοτικό, τόσο από άποψη αρχών, όσο και από άποψη δομής, σκοπών, στόχων και προγραμμάτων.
Τα θέματα του εκπαιδευτικού και αντισταθμιστικού Ολοήμερου χωρίς προϋποθέσεις και αποκλεισμούς, της αναλογίας παιδιών/Νηπιαγωγού, της καθιέρωσης υποχρεωτικής 2ετούς προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης για μια Αριστερά δεν είναι παιδαγωγικό ζήτημα αλλά κατ` εξοχήν κοινωνικό και πολιτικό θέμα.
ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΣΣΕΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ
Ότι και να μας πουν γνωρίζουμε πως θα κάνουν μόνο όσα συμβάλλουν τα μέγιστα στην περικοπή δαπανών
- Ο θεσμός του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ. Μια νέα δομή φροντίδας και φύλαξης δημιουργείται από τις 13.00 (ώρα κατά την οποία τελειώνει το βασικό πρόγραμμα) έως τις 16.00, η οποία δε μπορεί να έχει τη στοχοθεσία των Ολοήμερων Προγραμμάτων με τη μορφή που γνωρίζουμε, με τη μορφή που επιμορφώθηκαν οι Νηπιαγωγοί και που εκδόθηκαν τα ανάλογα βιβλία-οδηγοί για γονείς και εκπαιδευτικούς. http://www.pi-schools.gr/preschool_education/yp_yliko/odig_oloimerou.pdf που βρίσκονται και στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ.
- Το Ολοήμερο πρόγραμμα γίνεται προαιρετικό χωρίς καμιά συνέχεια με το βασικό, αφού τα παιδιά που θα το παρακολουθούν θα είναι παιδιά διαφορετικών πρωινών τμημάτων βασικών προγραμμάτων. Υπενθυμίζουμε ότι ο θεσμός του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου εντάχθηκε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με το νόμο 2525/1997 (ΦΕΚ 188/1997, τ. Α΄), με σκοπό να ανταποκριθεί στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες, να λειτουργήσει αντισταθμιστικά και να συμβάλλει στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού.
- Η έκδοση Υπουργικής Απόφασης για το ωράριο αφορά ελάχιστα Νηπιαγωγεία (μόνο 9 από τα 5.140 ) και αυξάνει για άλλη μια φορά το ωράριο των Νηπιαγωγών χωρίς να λύνει κανένα πρόβλημα αφού συνδέεται για άλλη μια φορά με τον τύπο του Νηπιαγωγείου.
Συναδέλφισσες /οι
Καλούμε τη ΔΟΕ να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, έτσι ώστε να μην υλοποιηθούν αυτές οι Υπουργικές αποφάσεις :
– που διαλύουν το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
– δε λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας των Νηπιαγωγείων
– εμπαίζουν τους/τις Νηπιαγωγούς εξειδικεύοντας ωράριο για 9 από 5.140 Νηπιαγωγεία πανελλαδικά
Καλούμε το Υπουργείο, για άλλη μια φορά, να μη διαλύσει την εκπαιδευτική δομή του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου
ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΝΑ ΠΑΛΕΨΟΥΜΕ:
-για ένα Ολοήμερο που θα έχει αντισταθμιστικό ρόλο για όλα τα παιδιά χωρίς περιορισμούς και προϋποθέσεις
-για Δίχρονη Υποχρεωτική Δημόσια Δωρεάν Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση
ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΘΑ ΣΥΝΑΝΤΗΘΟΥΜΕ ΓΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ ΜΑΣ
Η ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ