ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ
Το Νηπιαγωγείο στον καιρό του 3ου Μνημονίου
Χάος επικρατεί στα σχολεία της χώρας. Έχουμε φτάσει σε οριακό επίπεδο. Η επίσημη καταμέτρηση των κενών δεν έχει ολοκληρωθεί και ο ακριβής αριθμός τους δεν έχει ανακοινωθεί. Εκτιμάται ότι για τη φετινή σχολική χρονιά θα είναι πολύ περισσότερα από 21.000. Στα Νηπιαγωγεία αναμένεται να υπερβούν τα 2.000.
Σημειώνουμε ότι το 56,5% των Νηπιαγωγείων είναι μονοθέσια (οργανικά & λειτουργικά). Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που υπάρχει αδυναμία αναπλήρωσης το Νηπιαγωγείο θα είναι κλειστό! Αλλά και όσα άνοιξαν είχαν το δικό τους Γολγοθά! Τις κληρώσεις όχι μόνο προνηπίων- που είναι πια καθεστώς- αλλά και νηπίων σε πάρα πολλές περιπτώσεις.
Οι κληρώσεις της ντροπής
Οι γονείς των νηπίων-προνηπίων έχουν επιδοθεί σε ένα ιδιότυπο σαφάρι για κυνήγι μιας θέσης για το παιδί τους στο Νηπιαγωγείο! Τα Νηπιαγωγεία γέμισαν κληρωτίδες και οι Νηπιαγωγοί τρομοκρατημένοι εν μέσω αλλόφρονων γονιών προσπαθούσαν να φέρουν εις πέρας τη διαδικασία. Οι εντάσεις και οι καταγγελίες δεν έλειψαν σε πάρα πολλές περιπτώσεις από γονείς που δεν κέρδισαν τον τυχερό λαχνό. Αν το παιδί ήταν νήπιο θα έπρεπε να πάει σε άλλο Νηπιαγωγείο –όχι απαραίτητα σε κοντινή απόσταση, που θα υπήρχε θέση. Αν ήταν προνήπιο δεν υπήρχε ελπίδα… Και βέβαια οι κληρώσεις θα συνεχιστούν- άγνωστο μέχρι πότε- εφόσον δεν ιδρύονται νέα νηπιαγωγεία, δε γίνονται διορισμοί και οι πιστώσεις για πρόσληψη αναπληρωτών που κατά δήλωση του Υπουργείου έχουν εξασφαλιστεί δεν επαρκούν για την κάλυψη των κενών Πολλά Νηπιαγωγεία είναι κλειστά και θα παραμείνουν κλειστά.
Η φοίτηση των παιδιών ηλικίας τεσσάρων χρόνων (νήπια β΄ ηλικίας/προνήπια) στο Νηπιαγωγείο είναι θέμα τύχης και αποτέλεσμα κληρώσεων. Σ΄ αυτό, το πραγματικά γκρίζο για την εκπαίδευση τοπίο, η κοινωνική αδικία είναι απίστευτη. Υπάρχουν προνήπια που έχουν την τύχη να φοιτήσουν σε Νηπιαγωγείο, άλλα που λόγω έλλειψης θέσεων σε Νηπιαγωγείο πηγαίνουν αναγκαστικά σε βρεφονηπιακούς σταθμούς- οι οποίοι κάνουν πολύ σημαντικό έργο, αλλά έχουν διακριτό εκπαιδευτικό ρόλο από το Νηπιαγωγείο- άλλα απορροφούνται από ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς χωρίς νόμιμες άδειες λειτουργίας και τέλος αρκετές χιλιάδες παιδιών τα οποία δεν φοιτούν καθόλου.
Ανάλογο είναι και το φαινόμενο το οποίο παρουσιάζεται σε ότι αφορά και τη φοίτηση μεγάλου αριθμού νηπίων α΄ ηλικίας (υποχρεωτικής δηλαδή φοίτησης ) τα οποία καλούνται να μετακινηθούν σε όμορα Νηπιαγωγεία μετά από κλήρωση.
Ωστόσο η κατάσταση αυτή, είναι αποτέλεσμα της απαξίωσης της σπουδαιότητας της προσχολικής αγωγής από όλες τις κυβερνήσεις μέχρι τώρα αλλά και της εφαρμογής των μνημονιακών πολιτικών (όπως και σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης )για μείωση του κόστους της εκπαίδευσης και λιτότητα σε όλα τα επίπεδα. Πολιτικές που δρομολογήθηκαν με τα δύο προηγούμενα μνημόνια και συνεχίζουν στην ίδια κατεύθυνση ,αυτή της υλοποίησης των πιο αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων , αντιλαϊκών και αντιεκπαιδευτικών μέτρων με το πρόσφατα ψηφισμένο 3ο μνημόνιο σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.
Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών εδώ και χρόνια θέτει το ζήτημα της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής Αγωγής ως βασικό αίτημα διεκδίκησης από τη ΔΟΕ αλλά και σε όλες τις συζητήσεις που έχει με τις πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας επιχειρώντας το να το κάνει γνωστό στους γονεικούς και τους κοινωνικούς φορείς. Ο αποκλεισμός της ηλικιακής ομάδας των προνηπίων από την εκπαίδευση είναι έγκλημα εναντίον αυτών των παιδιών και ντροπή για ολόκληρο το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Η ηλικία των τεσσάρων χρόνων είναι η ηλικία-θύμα σε όλη την εκπαίδευση. Στην Ελλάδα η προσβασιμότητα των παιδιών αυτής της ηλικίας σε δομές Προσχολικής εκπαίδευσης είναι 67%, ποσοστό το οποίο είναι πολύ χαμηλό σε σχέση με την Ευρώπη όπου το ποσοστό προσβασιμότητας είναι 95%.
Οι αλχημείες των Διευθυντών εκπαίδευσης –συγχωνεύσεις, αναστολές λειτουργίας Νηπιαγωγείων, υπερπληθή τμήματα
Οι Διευθυντές εκπαίδευσης στην προσπάθειά τους να καλύψουν τα κενά προβαίνουν σε ενέργειες που στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν είναι νόμιμες. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουμε απ΄ όλη την Ελλάδα σε Διευθύνσεις εκπαίδευσης, όπως Πειραιά κ.ά. έχουμε αθρόες συγχωνεύσεις και αναστολές λειτουργίας Νηπιαγωγείων. Οι ενέργειες αυτές σε βάρος των παιδιών, των γονιών και της κοινωνίας ολόκληρης θα πρέπει να καταγγέλλονται. Η αναστολή λειτουργίας Νηπιαγωγείων δε μπορεί να γίνεται με οικονομικά κριτήρια και σύμφωνα με τη μνημονιακή πολιτική λιτότητας. Καλούμε τη ΔΟΕ να κινηθεί και με ένδικα μέσα κατά των υπευθύνων γιατί η παιδεία μας είναι δημόσιο και δωρεάν αγαθό και πρέπει να παρέχεται σε όλα τα παιδιά.
Παραθέτουμε τις αντίστοιχες διατάξεις των νόμων για τη διευκόλυνση των συναδέλφων Νηπιαγωγών
- Ίδρυση παραρτήματος Νηπ/γείου. Σύμφωνα με το εδάφιο β, παράγραφος 1, άρθρο 73 του Νόμου 3518/2006 ΦΕΚ (272, τ. Α΄) «σε περιοχές που δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις ίδρυσης Νηπιαγωγείου, μπορεί με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά από εισήγηση του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου να λειτουργήσει παράρτημα του πλησιέστερου προς αυτό, Νηπιαγωγείο».
- Μείωση αριθμού μαθητών. Σύμφωνα με το Nόμο 4186/13 άρθρο 28 παρ15 «Στα τμήματα που φοιτούν μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και στα οποία έχει συμπληρωθεί ο μέγιστος αριθμός μαθητών, ο αριθμός αυτός μειώνεται σε αναλογία, για κάθε μαθητή με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κατά τρείς μαθητές λιγότερους και οι μαθητές κατανέμονται εξίσου στα τμήματα της ίδιας τάξης κατόπιν απόφασης του συλλόγου διδασκόντων της σχολικής μονάδας και έγκρισης του αρμόδιου Σχολικού Συμβούλου.».
Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών απευθύνθηκε για το θέμα στο αρμόδιο τμήμα του ΥΠΟΠΑΙΘ και σε στελέχη που έχουν εξειδίκευση στην Ειδική αγωγή. Η διάταξη ισχύει για το Νηπιαγωγείο. Η διευκρίνιση που μας δόθηκε από το αρμόδιο τμήμα του ΥΠΟΠΑΙΘ είναι ότι δεν ισχύει για περιπτώσεις παιδιών με δυσλεξία.
Η διαδικασία που πρέπει να εφαρμοστεί:
1.Πρακτικό στο βιβλίο Προϊσταμένης/ου στο οποίο αναγράφεται η διάταξη που αναφέρουμε παραπάνω και επειδή στο Νηπιαγωγείο θα φοιτήσει παιδί με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ο αριθμός των 25 παιδιών θα μειωθεί κατά 3 παιδιά. Συνεπώς θα φοιτήσουν 22 παιδιά αν είστε σε μονοθέσιο σχολείο. Αν το Νηπιαγωγείο έχει περισσότερα από ένα τμήματα η μείωση θα γίνει στο τμήμα που θα φοιτήσει ο μαθητής και η κατανομή των μαθητών θα γίνει εξίσου στα άλλα τμήματα κατόπιν απόφασης του συλλόγου διδασκόντων της σχολικής μονάδας και έγκρισης του αρμόδιου Σχολικού Συμβούλου.
Προσοχή! Ο μέγιστος αριθμός μαθητών μπορεί να ειναι διαφορετικός σε κάποια Νηπιαγωγεία αλλά και τμήματα του ίδιου Νηπιαγωγείου λόγω της χωρητικότητας των αιθουσών. Τα Νηπιαγωγεία αντιμετωπίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό (πάνω απο 60%) οξύτατο κτιριακό πρόβλημα. Για το θέμα της χωρητικότητας[i][ii] θα κάνετε έγγραφη αιτιολογημένη πρόταση προς έγκριση στο Διευθυντή Εκπαίδευσης και το/τη Σχολικό/ή Σύμβουλο. Σε περίπτωση που η χωρητικότητα της αίθουσας που θα φοιτήσει το παιδί με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αντιστοιχεί σε άλλο αριθμό παιδιών π.χ. 20 παιδιά η μείωση θα είναι επί αυτού του αριθμού δηλαδή θα φοιτήσουν 17 παιδιά.
2.Αν το Νηπιαγωγείο έχει περισσότερα από ένα τμήματα θα πρέπει να γίνει σύνταξη πρακτικού συλλόγου διδασκόντων για κατανομή των παιδιών. Τα παιδιά κατανέμονται εξίσου στα τμήματα του Νηπιαγωγείου κατόπιν απόφασης του συλλόγου διδασκόντων της σχολικής μονάδας και έγκρισης του αρμόδιου Σχολικού Συμβούλου.
3.Αποστολή επικυρωμένων φωτοαντιγράφων των πρακτικών που προανάφερθηκαν στο Διευθυντή εκπαίδευσης και κοινοποίηση στο Σχολικό σύμβουλο.
Βοηθητικό Προσωπικό
Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών έκανε πολύ μεγάλο αγώνα για την εισαγωγή μιας νέας ειδικότητας βοηθητικού προσωπικού, μόνο για Ολοήμερα Νηπιαγωγεία, αυτής του Σχολικού Βοηθού, οι οποίοι δεν θα έχουν παιδαγωγικό ρόλο και διδακτικά καθήκοντα.
Ειδικότερα οι σχολικοί βοηθοί είναι το βοηθητικό προσωπικό του σχολείου και συμβάλουν στην εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων (Support Stuff). Τα καθήκοντά τους έχουν πολλά κοινά στοιχεία με αυτά των επιστατών .Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, υπακούουν στο συλλογικό όργανο των Διδασκόντων στο σχολείο (Σύλλογο Διδασκόντων) και στον/ην Προϊσταμένη του νηπιαγωγείου σε θέματα βοηθητικής εργασίας του σχολείου, ανοίγουν και κλείνουν το σχολείο, προσέχουν και επιτηρούν το χώρο εξωτερικά του σχολείου και φροντίζουν με κάθε τρόπο για την ασφαλή είσοδο και αποχώρηση όλων των μαθητών, φροντίζουν, σε συνεργασία με την καθαρίστρια ώστε ο εσωτερικός και εξωτερικός περίβολος του σχολείου να διατηρείται καθαρός, τακτοποιούν τα τραπεζάκια και τις καρέκλες στις αίθουσες μετά το πέρας του προγράμματος ή και μετά από εκδηλώσεις και κάθε είδους συναντήσεις του πραγματοποιεί η σχολική μονάδα, μεταφέρουν την αλληλογραφία του σχολείου, αναζητούν τους κατάλληλους τεχνίτες για την επιδιόρθωση φθορών ή αντικατάσταση ή επισκευή οποιονδήποτε αντικειμένων στους χώρους του σχολείου (υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, μαραγκούς σιδηρουργούς κλπ.) και αναφέρουν στον/ην Προϊστάμενο του σχολείου την αποκατάσταση των ζημιών. Εκτός των ανωτέρω μπορεί να τους ανατεθεί κάθε άλλη εργασία, η οποία θα καθορίζεται από τα όργανα Διοίκησης της σχολικής μονάδας και θα αποβλέπει στην εύρυθμη λειτουργία της. Η εισαγωγή αυτής της νέας ειδικότητας θα συμβάλει στην επίλυση προβλημάτων της λειτουργίας του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, που σχετίζονται με την ασφάλεια των παιδιών κατά τη διάρκεια της β΄ βάρδιας Ολοημέρου, που ο/η Νηπιαγωγός είναι μόνος/η του/της, γεγονός εξαιρετικά επικίνδυνο.
Μέσω της Κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ ξεκίνησε η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους, εγγεγραμμένους στο μητρώο του ΟΑΕΔ ανέργους, για πρόσληψη 480 σχολικών βοηθών στις 26-8-2015, αλλά λόγω της προκήρυξης εκλογών δεν γνωρίζουμε την εξέλιξή της.
Είμαστε όλοι αναπληρωτές: Η πολιτική της ”α λα καρτ” εκπαίδευσης
Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών έχει καταγγείλει επανειλημμένα τις πολιτικές επιλογές των τελευταίων χρόνων και την εκπαιδευτική πολιτική μιας ”α λα καρτ” εκπαίδευσης που στηρίζεται σε χιλιάδες αναπληρωτές. Οι αναπληρωτές στην πραγματικότητα δεν είναι αναπληρωτές αφού τα τελευταία χρόνια, καλύπτουν κυρίως πάγιες και όχι έκτακτες ανάγκες, και σε κάποιες περιπτώσεις όπως στην ειδική αγωγή «αναπληρώνουν τον εαυτό τους» επειδή δεν υπάρχουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί τοποθετημένοι σε οργανικές θέσεις. Οι αναπληρωτές καλούνται να προσφέρουν το ίδιο έργο με τους μόνιμους και γι΄ αυτόν το λόγο θα πρέπει να υπάρχει ισότιμη αντιμετώπιση.
Η εκπαίδευση δεν μπορεί να στηρίζεται σε ημίμετρα. Το αίτημα μας είναι μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών. Κάθε χρόνος που περνά χωρίς να γίνονται διορισμοί επιδεινώνει το πρόβλημα και ήδη έχουμε δείγματα για τις εκρηκτικές καταστάσεις που θα διαλύσουν την παιδεία.
Η απίστευτη ταλαιπωρία, ο εξευτελισμός των συναδέλφων αναπληρωτών και η αντιμετώπισή τους ως εκπαιδευτικούς β΄ κατηγορίας από τις ηγεσίες του ΥΠΟΠΑΙΘ πρέπει να σταματήσει.
Τα κενά είναι τεράστια, τα σχολεία θα ανοίγουν με τη λογική των κάπιταλ κοντρόλ. Ένας εκπαιδευτικός την εβδομάδα!
Δεν έχει νόημα να κρυβόμαστε πίσω απο το δάκτυλό μας . Ο αγιασμός -παρωδία με τον παπά, το διευθυντή, ένα δάσκαλο και εκατοντάδες γονείς έτοιμους να τους λυντσάρουν δεν είναι η εικόνα που θα θέλαμε να έχουν τα παιδιά από το σχολείο…
Οφείλουμε εμείς οι εναπομείναντες μόνιμοι εκπαιδευτικοί –που σε λίγα χρόνια από σήμερα θα είμαστε η μειοψηφία σε μια εκπαίδευση όπου η πλειοψηφία θα είναι αναπληρωτές, όχι μόνο να περιοριζόμαστε σε καταγγελίες αλλά να περάσουμε στη δράση.
Καλούμε τη ΔΟΕ και τους Συλλόγους Π.Ε. να πάρουν αποφάσεις, να αναδείξουν τα ζητήματα και να δράσουν δυναμικά με παραστάσεις διαμαρτυρίας , συνεντεύξεις τύπου, κοινές δράσεις με γονείς κ.αλ.
Άμεση κάλυψη των κενών με μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών
Όλα τα παιδιά σε δημόσιο και δωρεάν νηπιαγωγείο , σε δημόσιο και δωρεάν σχολείο.
Μόνιμο βοηθητικό προσωπικό άμεσα (καθαρίστριες/τραπεζοκόμους/
Άμεση στελέχωση των τμημάτων ένταξης και άμεσος διορισμός εκπαιδευτικών για παράλληλη στήριξη.
Η εκπαίδευση δε μπορεί να είναι αγαθό με capital control
Αθήνα 7/9/15
[i] ΠΔ 71/1988 άρθρο 7. Όπως τροποποιήθηκε και ισχύει:
Άρθρο 7 [Όπως τροποποιήθηκε με την Υ.Α. 58185/2474/1991 (ΦΕΚ 360 τ. Αʼ)]
Εκπαιδευτήρια
1.Γενικά.
Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται τα κτίρια όλων των βαθμίδων δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, τα φροντιστήρια, τα νηπιαγωγεία και οι παιδικοί σταθμοί.
2.Οδεύσεις διαφυγής.
2.1. Σχεδιασμός.
2.1.1. Ο θεωρητικός πληθυσμός των κτιρίων εκπαίδευσης υπολογίζεται ως εξής:
α) Για τις αίθουσες διδασκαλίας είναι ίσος με τον αριθμό των καθισμάτων χωρίς όμως να υπολείπεται την αναλογία 1 ατόμου / 2 τετρ. μέτρα καθαρού εμβαδού δαπέδου της αίθουσας.
β) Για τα εργαστήρια και παρόμοιους εκπαιδευτικούς χώρους είναι ίσος με τον αριθμό των θέσεων εργασίας και όχι μικρότερος από την αναλογία 1 ατόμου / 4,5 τετρ. μέτρα καθαρού εμβαδού δαπέδου.
γ) Για τους υπόλοιπους χώρους υπολογίζεται με αναλογία 1 ατόμου / 6 τετρ. μέτρα καθαρού εμβαδού δαπέδου.
[ii] ΟΣΚ
Δυναμικό: 16 – 20 παιδιά ελάχιστη εσωτερική διάσταση: 6,90m ελεύθερο ύψος ≥ 3,00m. Τα παιδιά θα πρέπει να μπορούν να μετακινούνται από την μία γωνιά στην άλλη χωρίς εμπόδια. Κάποια διαστήματα, τα νήπια συγκεντρώνονται όλα μαζί σε ένα σημείο της αίθουσας και άλλες φορές πάλι, το κάθε παιδί εργάζεται μόνο του η σε μικρές ομάδες. Είναι σαφές ότι, κάθε αίθουσα πρέπει να επιτρέπει την άνετη δράση 4 μικρών ομάδων παιδιών ταυτόχρονα η 8 ζευγαριών. Οι διεθνείς προδιαγραφές προβλέπουν επιφάνεια 3m2 /νήπιο.