Σχολείο για το παιδί που νοσηλεύεται : ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ (έκδοση του συλλόγου διδασκόντων του Δημ. Σχ. Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», επιμέλεια : Βασίλης Χαρίτος)

Σχολείο για το παιδί που νοσηλεύεται

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

 

Εκδόθηκαν από το σύλλογο διδασκόντων του Δημ. Σχ. Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», με επιμέλεια του Βασίλη Χαρίτου, τα πρακτικά της ημερίδας για τη νοσοκομειακή εκπαίδευση που διοργάνωσε το σχολείο, τον Ιούνιο του 2012, στο αμφιθέατρο του νοσοκομείου. Η συλλογή κειμένων αποτελεί μία απόπειρα επικοινωνίας, επιστημονικού διαλόγου και αλληλοκατανόησης μεταξύ αντιλήψεων, εμπειριών, ερευνητικών μελετών και προτάσεων από διαφορετικά γνωστικά πεδία, τα οποία αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και επηρεάζουν, τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά, τη σύγχρονη εκπαίδευση του παιδιού που νοσηλεύεται στα παιδιατρικά νοσοκομεία. Στόχος του τόμου είναι να καταγράψει τη θεσμική πραγματικότητα και τη διαδικασία της μάθησης των παιδιών που αντιμετωπίζουν χρόνια ή μη προβλήματα υγείας και να χαράξει ένα ίχνος στην εξέλιξη της ευρύτερης εκπαιδευτικής πολιτικής.

Τα κείμενα κατανέμονται σε δύο ενότητες. Η πρώτη περιλαμβάνει εκείνα τα οποία αποτελούν εισαγωγή στην κατανόηση και τη διαχείριση της καθημερινής αντιμετώπισης χρόνιων προβλημάτων υγείας παιδιών σχολικής ηλικίας. Βασικός σκοπός των συγγραφέων είναι να περιγράψουν τις κύριες παραμέτρους της επιστημονικής και επαγγελματικής ενασχόλησής τους στο χώρο του παιδιατρικού νοσοκομείου, να προβάλλουν τις πιο σημαντικές πτυχές του έργου τους και να εξηγήσουν ότι η αγωνία και οι πρακτικές αντιξοότητες που βιώνουν στα πεδία που αναλώνονται πολλές φορές καθορίζουν και την έκβαση των προσπαθειών τους. Στη δεύτερη ενότητα τα κείμενα άπτονται του στενού εκπαιδευτικού και διδακτικού χώρου. Οι συνέπειες και οι παρενέργειες των ασθενειών των παιδιών, τόσο σε ατομικό όσο και σε οικογενειακό, αλλά και σχολικό επίπεδο είναι εκείνες που δημιουργούν τα μεγαλύτερα προβλήματα και χρειάζονται την απαραίτητη, εξειδικευμένη βοήθεια. Η εικόνα του παιδιού στο νοσοκομείο προκαλεί στο ίδιο και την οικογένειά του πόνο και άγχος και το σχολείο του νοσοκομείου δεν αναλαμβάνει μόνο να καλύπτει το μαθησιακό κενό της απομάκρυνσης από το φυσικό χώρο και τις κοινωνικές δραστηριότητες, αλλά να ελαχιστοποιεί τις πιθανότητες τα προβλήματα να διογκωθούν και να πάρουν έναν αμετάκλητα δραματικό χαρακτήρα.

Κάθε ενέργεια που αποσκοπεί σε πλουραλισμό προσεγγίσεων, διασυνδέσεων συμπερασμάτων, ερευνητικών δεδομένων και επιστημονικών επιχειρημάτων συμβάλλει στο να αναδείξει και κατά συνέπεια να εξαλείψει τόσο τα καθημερινά πρακτικά προβλήματα, όσο και τις εμπειρικές αντιξοότητες που εμφανίζονται συχνά και θαμπώνουν τον ορίζοντα της ωφέλιμης παίδευσης. Βέβαια έχει ειπωθεί ότι η μάθηση και η γνώση δεν είναι υπόθεση μόνον όσων διατυπώνουν θεωρίες, προτείνουν ή ασκούν εκπαιδευτική πολιτική, αλλά κυρίως όσων την επιδιώκουν.

 

 

Ο επιμελητής της έκδοσης

                                                                                                Βασίλης Χαρίτος

                                                                                         Αθήνα, Φεβρουάριος 2013