Αγώνας διαρκείας ενάντια στην αντιεκπαιδευτική και αντιλαϊκή πολιτική
Τα τελευταία χρόνια, εντείνεται η αντιεκπαιδευτική-αντιλαϊκή επίθεση κυβερνήσεων και μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων, στις κατευθύνσεις που έβαζε ο ΟΟΣΑ για μια εκπαίδευση που θα αντιλαμβάνεται τη μόρφωση ως προϊόν, τους γονείς ως πελάτες και τους εκπαιδευτικούς ως κακοπληρωμένους υπαλλήλους χωρίς δικαιώματα. Στοιχεία αυτής της πολιτικής που στόχο της έχει τη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς υπάκουων ελαστικά εργαζόμενων χωρίς δικαιώματα, είναι η Τράπεζα Θεμάτων, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η εμπορευματοποίηση των ΑΕΙ και η Πανεπιστημιακή Αστυνομία (την οποία με το αίμα του το φοιτητικό κίνημα κατάφερε να ακυρώσει), η αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, η επέκταση της ελαστικής εργασίας στην εκπαίδευση με αύξηση του ποσοστού των αναπληρωτών περίπου στο 30% του συνόλου του εκπαιδευτικού σώματος, οι περικοπές δαπανών και οι μισθοί φτώχειας, τα αντιασφαλιστικά μέτρα που μετά τον νόμο Κατρούγκαλου έχουν αυξήσει έως και δέκα χρόνια τον εργάσιμο βίο μας, το χτύπημα στα συνδικάτα και στο δικαίωμα στη απεργία με τον νόμο Χατζηδάκη, η εμπορευματοποίηση των ελεύθερων χώρων και του ελεύθερου χρόνου, η αστυνομική καταστολή ενάντια στη νεολαία, η διάλυση των σταθερών εργασιακών σχέσεων. Η αναζωπύρωση φασιστικών ομάδων αλλά και ρατσιστικών, σεξιστικών, ομοφοβικών αντιλήψεων (βλ. δίωξη αναπληρώτριας θεατρολόγου του Συλλόγου μας για την προβολή της ταινίας «Αγόρια στο ντους») και πρακτικών (βλ. γυναικοκτονίες) αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής, πολιτικής και πολιτιστικής παρακμής, όπως και το πολύνεκρο ναυάγιο της Πύλου είναι αποτέλεσμα της δολοφονικής αντιπροσφυγικής πολιτικής όλων των κρατών της περιοχής (Ιταλία, Ελλάδα, Τουρκία, κλπ.). Στο διεθνές τοπίο, η ανάφλεξη των περιφερειακών συγκρούσεων (Ουκρανία), αποτέλεσμα των ιμπεριαλιστικών αντιθέσεων, αλλά και η επέμβαση του Ισραήλ στη Γάζα διαμορφώνουν μια εκρηκτική κατάσταση στη γειτονιά μας, ενώ όλες οι τελευταίες κυβερνήσεις Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, 50 χρόνια μετά τη μεταπολίτευση, χρειαζόμαστε μια Νέα Μεταπολίτευση, μια άνοιξη των αγώνων, της συλλογικότητας, της διεκδίκησης δικαιωμάτων, της κριτικής Παιδαγωγικής και της πολιτιστικής άνθισης. Καθώς μόνο ο λαός σώζει το λαό, ρήση που για να αποκτήσει νόημα προϋποθέτει την αυτοοργάνωση και την αγωνιστική/αλληλέγγυα στάση των εργαζόμενων, η δράση του Συλλόγου μας πρέπει να συμβάλει, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, σε αυτή την κατεύθυνση.
Με τη μάχη της αξιολόγησης να μαίνεται και ανοιχτό το μέτωπο του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, η νεοφιλελεύθερη/νεοσυντηρητική εκπαιδευτική πολιτική ξεδιπλώνεται σε καθημερινή βάση με ένα βομβαρδισμό νομοθετημάτων, εγκυκλίων, ευρωπαϊκών προγραμμάτων, οδηγιών του ΟΟΣΑ, σεμιναρίων, καθημερινών πιέσεων στελεχών της εκπαίδευσης, με ιδιαίτερη, μάλιστα, ευελιξία στην εναλλαγή τακτικών ενάντια στους εκπαιδευτικούς. Από την ανοιχτή τρομοκράτηση, έως τη συναινετική υποταγή. Από την επίκληση του «νόμου», έως το τυράκι της ατομικής ωφέλειας έναντι των υπολοίπων. Αυτή η επίθεση φιλοδοξεί να διαμορφώσει το νέο εκπαιδευτικό τοπίο με δομικά χαρακτηριστικά τον ατομισμό και το ατομικό συμφέρον, τον ανταγωνισμό, την απόλυτη ιεραρχία και το management, την κατάργηση των συλλογικών αποφάσεων και της δημοκρατικής λειτουργίας. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι οι βασικοί στόχοι της ΔΕΝ έχουν υλοποιηθεί. Η αντίσταση του εκπαιδευτικού σώματος και του εκπαιδευτικού κινήματος έχει ορατά αποτελέσματα. Στα σχολεία μας δεν κυματίζουν τα brand names των χορηγών και των εταιρειών. Η ύπαρξη του Δημόσιου σχολείου αποτελεί κομβικό σημείο της οικονομικής, κοινωνικής, ταξικής και ιδεολογικής αντιπαράθεσης.
Στην καρδιά αυτής της αντιπαράθεσης βρίσκεται σήμερα η μάχη της αξιολόγησης. Χαιρετίζουμε τη συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών του Συλλόγου μας που στηρίζει τα ενιαία κείμενα και την απεργία-αποχή. Η ίδια η ζωή απέδειξε τη χρησιμότητα αυτών των δύο μορφών πάλης και δικαίωσε τη χρήση τους από το εκπαιδευτικό κίνημα.
Τα τελευταία γεγονότα, με το εργατικό ατύχημα της αναπληρώτριας συναδέλφου, με τα ατυχήματα άλλων συναδέλφων, με τους σοβάδες και τα ταβάνια που πέφτουν, αναδεικνύεται με ένταση το ζήτημα της ασφάλειας στο σχολείο, τόσο για τους/τις εκπαιδευτικούς όσο και για τα παιδιά, το κτιριακό ζήτημα, αλλά και το πλαίσιο δικαιωμάτων των αναπληρωτών. Οι ευθύνες των κυβερνήσεων και των δημοτικών αρχών είναι τεράστιες. Ευθύνες που επιχειρούν να τις μετακυλήσουν στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς!
Συντεταγμένα, συλλογικά πήγαμε ως εδώ, συλλογικά θα προχωρήσουμε. Για την ανασυγκρότηση των Συλλόγων και των Σωματείων. Για τη διαμόρφωση δικτύων παιδαγωγικών δράσεων και κριτικής εκπαίδευσης. Για την κατοχύρωση συλλογικών δημοκρατικών διαδικασιών στο σχολείο. Για την αποκάλυψη των νεοφιλελεύθερων/νεοσυντηρητικών σχεδίων. Για την μεγιστοποίηση των αντιστάσεων σε ό,τι κλείνει το μέλλον των μαθητών μας, το μέλλον της δουλειάς μας και του κοινωνικού μας ρόλου, το μέλλον της δημόσιας παιδείας.
- Απαιτούμε να μην περικοπεί ο μισθός και η προϋπηρεσία της συναδέλφου αναπληρώτριας που υπέστη εργατικό ατύχημα, την εξίσωση των δικαιωμάτων των αναπληρωτών με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, τις προϋποθέσεις για ασφαλή και αξιοπρεπή σχολικά κτίρια. Καλύπτουμε συνδικαλιστικά αλλά και νομικά τη συνάδελφο χρησιμοποιώντας κάθε πρόσφορο μέσο για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων της. Κανένας μόνος, καμία μόνη απέναντι στην αυθαιρεσία του ΥΠΑΙΘΑ. Συμπαραστεκόμαστε στις/στους συναδέλφισσες/φους από άλλους Συλλόγους που τραυματίστηκαν το τελευταίο διάστημα και αντιμετωπίζουν ανάλογα ζητήματα. Το ΔΣ να κηρύξει διευκολυντική στάση εργασίας για το ολοήμερο.
- Επιπλέον διεκδικούμε άμεση κάλυψη όλων των κενών όλων των ειδικοτήτων στα σχολεία. Παράλληλη στήριξη για κάθε παιδί που έχει αντίστοιχη διάγνωση. Ανακοίνωση όλων των κενών από τον ΟΠΣΥΔ και όχι απόκρυψή μέρους τους. Μέχρι 15 μαθητές στο τμήμα.
- Προτείνουμε στο Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. και τους Συλλόγους ΠΕ και ΕΛΜΕ, παναττική κινητοποίηση στο ΥΠΑΙΘΑ και στις Διευθύνσεις με τα παραπάνω αιτήματα σε ημερομηνία που θα καθοριστεί από κοινού. Επόμενο βήμα, 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση και πανεκπαιδευτικό απεργιακό συλλαλητήριο, με αιχμές την αύξηση μισθών-συντάξεων-δαπανών για την παιδεία, το διορισμό-μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών/τριών, την εξίσωση δικαιωμάτων αναπληρωτών-μονίμων, την απόσυρση της αξιολόγησης, τη λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για σχολεία ασφαλή και αξιοπρεπή, την ασφάλεια των συναδέλφων, τη διεκδίκηση γνήσιας Συλλογικής Σύμβασης που θα περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω. Αναλυτικά για τα μισθολογικά αιτήματα: 1000 ευρώ καθαρά στο εισαγωγικό κλιμάκιο και αντίστοιχα σε όλα τα υπόλοιπα κλιμάκια, κάλυψη των μνημονιακών απωλειών, επαναφορά 13ου-14ου μισθού και αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή τους. Αφορολόγητο στα 12.000 €. Αναδρομική επιστροφή του «κλεμμένου» ΜΚ 2016-2017. Κατάργηση των φόρων σε ρεύμα και φυσικό αέριο, στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης. Μείωση τιμών και πλαφόν στα βασικά είδη, στην ενέργεια, στα καύσιμα. Επίσης: Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών. Διορισμός-μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών αποκλειστικά με το πτυχίο και την προϋπηρεσία. Όχι στον ΑΣΕΠ. Σύσταση οργανικών θέσεων για όλες τις υπάρχουσες ειδικότητες σε όλα τα σχολεία. Οργανική αναβάθμιση των νηπιαγωγείων.
- Προχωράμε σε αγωνιστικό σχέδιο για το κτιριακό στου Ζωγράφου, συνεχίζοντας την καμπάνια ενημέρωσης και καταγραφής προβλημάτων, με παραστάσεις και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στο Δήμο, την ΚΤΥΠ και κάθε υπεύθυνο. Το ίδιο κάνουμε και στο Δήμο Αθηναίων σε συνεργασία με τους όμορους Συλλόγους ΠΕ – ΕΛΜΕ.
- Συμμετέχουμε στο απογευματινό συλλαλητήριο της 6ης Δεκέμβρη στα Προπύλαια, την ημέρα δολοφονίας του Αλέξη Γρηγορόπουλου, διαμαρτυρόμενοι για την αστυνομική βία και τις δολοφονίες του τελευταίου διαστήματος.
- Συνεχίζουμε την αντίστασή μας στην αξιολόγηση με την απεργία-αποχή και τα ενιαία κείμενα, συγκεντρώσεις στις πύλες των σχολείων, στάσεις εργασίας (τις οποίες μετά από συνεννόηση με το ΔΣ καλύπτει ο Σύλλογος) για να μην δεχτούμε τον αξιολογητή στην τάξη, ενημέρωση των γονιών, ακύρωση του πανεθνικού διαγωνισμού τύπου PISA. Δεν υποχωρούμε απέναντι στις πιέσεις των σχολικών συμβούλων-αξιολογητών, δεν υποκύπτουμε στους εκβιασμούς, προχωράμε με ενότητα και αγώνα.
- Δεν εφαρμόζουμε προφορικές εντολές που μας καλούν να αναλάβουμε καθήκοντα ξένα με τις αρμοδιότητες και το ρόλο μας, μετατοπίζουν τις ευθύνες από την Πολιτεία στους/στις εκπαιδευτικούς και πρακτικά μας είναι αδύνατον να τις εφαρμόσουμε σωστά και υπεύθυνα (π.χ. τεχνικοί ασφαλείας, έλεγχος στηθαίων, καμινάδων, στέγαστρων, κλπ.). Εάν μας δοθούν τέτοιου τύπου οδηγίες γραπτά, επικοινωνούμε άμεσα με το ΔΣ πριν από οποιαδήποτε ενέργεια.
- Θεωρούμε ότι η εναλλαγή προσώπων στο ΥΠΑΙΘΑ δεν σήμανε και αλλαγή πολιτικής. Οι ίδιες κατευθύνσεις ακολουθούνται, από μια ηγεσία που αντιμετωπίζει με αυταρχισμό και αδιαλλαξία τη ζωντανή εκπαίδευση (βλ. δηλώσεις Πιερρακάκη για την αξιολόγηση που «είναι γραμμένη στην πέτρα»), διατυπώνει αντιεπιστημονικές απόψεις (βλ. δηλώσεις Μιχαηλίδου για την παράλληλη στήριξη και παλαιότερα για τη «θεραπεία του αυτισμού»). Επομένως, η συμμετοχή της Ομοσπονδίας στην «άτυπη ομάδα διαβούλευσης με το ΥΠΑΙΘΑ» σκόρπισε αυταπάτες χωρίς καμία βάση. Θεωρούμε λανθασμένη τη συγκεκριμένη απόφαση και καλούμε το ΔΣ της ΔΟΕ να αποσυρθεί από αυτή την κοροϊδία.
- Συμμετέχουμε και καλούμε συντονισμούς Συλλόγων ΠΕ, ΕΛΜΕ, Ενώσεων Γονέων και Σωματείων, με στόχο την ευρύτερη δυνατή αγωνιστική συνεννόηση και τη δημοκρατική ΄και ισότιμη λειτουργία των διαδικασιών. Όταν δεν πληρούνται οι παραπάνω όροι, συμμετέχουμε ως παρατηρητές, προβάλλοντας τις θέσεις του Συλλόγου.
- Διεκδικούμε την κατάργηση του ν. Κατρούγκαλου. Δυνατότητα υποβολής νέων αιτήσεων για εξαγορά προϋπηρεσίας για όσες/ους δεν το έπραξαν έως το 2016. Απαιτούμε δημόσια καθολική ασφάλιση για όλους, κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών νόμων και πλήρη σύνταξη στα 30 χρόνια δουλειάς χωρίς όριο ηλικίας ή στα 55 για γυναίκες και στα 58 για άντρες.
- Ενιαία υποχρεωτική δεκατετράχρονη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση με δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση αποκλειστικά στο νηπιαγωγείο και ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο. Όχι στα σχέδια συγχωνεύσεων των τμημάτων νηπιαγωγών με τα αντίστοιχα των βρεφονηπιοκόμων.
- Η εντατικοποίηση που βιώνουν οι νηπιαγωγοί, ο διδακτικός και ο διοικητικός φόρτος εργασίας έχει πλέον ξεπεράσει κάθε όριο! Διεκδικούμε άμεσα, αξιοποιώντας κάθε μορφή και μέσο, την εξίσωση του ωραρίου όλων των νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών ολιγοθεσίων με το ωράριο όλων των εκπαιδευτικών της Αθμιας και, ακολούθως, την εξίσωσή μας με το ωράριο της βθμιας. Μια/ένας επιπλέον νηπιαγωγός σε κάθε νηπιαγωγείο – καμία και κανένας να μην διδάσκει μόνη/ος σε σχολικό κτίριο με παιδιά.
- Συμμετέχουμε σε συγκεντρώσεις και συλλαλητήρια αντιπολεμικά, αλληλεγγύης προς τον παλαιστινιακό λαό και σε κάθε λαό που αγωνίζεται για γη και ελευθερία, σε αντιφασιστικά συλλαλητήρια.
- Μένουμε ανυποχώρητοι στον αγώνα μας για την υλοποίησή της δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης με αξιοπρεπείς συνθήκες, με τους καταλληλότερους όρους και προϋποθέσεις. Και αυτός ο αγώνας συνεχίζεται με νέες κινητοποιήσεις, με παραστάσεις, με δημοσιεύσεις με ότι χρειαστεί ώστε να πετύχουμε την υλοποίηση της δίχρονης προσχολικής και εκπαίδευσης στον δήμο Αθηναίων και στον δήμο Ζωγράφου, όχι με λογικές στοιβάγματος, αλλά με αξιοπρεπείς όρους για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Παραμένουμε αντίθετοι στη χρήση ελαφρού τύπου προκάτ τα οποία επιπλέον δεν έχουν ούτε τον στοιχειώδη εξοπλισμό για ένα νηπιαγωγείο.
- Η εντατικοποίηση που βιώνουν οι νηπιαγωγοί, ο διδακτικός και ο διοικητικός φόρτος εργασίας έχει πλέον ξεπεράσει κάθε όριο! Διεκδικούμε άμεσα, αξιοποιώντας κάθε μορφή και μέσο, την εξίσωση του ωραρίου όλων των νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών ολιγοθεσίων με το ωράριο όλων των εκπαιδευτικών της Αθμιας και, ακολούθως, την εξίσωσή μας με το ωράριο της βθμιας. Μια/ένας επιπλέον νηπιαγωγός σε κάθε νηπιαγωγείο – καμία και κανένας να μην διδάσκει μόνη/ος σε σχολικό κτίριο με παιδιά.
- Ο Σύλλογός μας πραγματοποιεί την τακτική του ΓΣ και τις αρχαιρεσίες, ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΜΕ ΔΙΑ ΖΩΣΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ, για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. ως ένα πρώτο βήμα κατάργησης στην πράξη του νόμου. Απειθαρχία στο νόμο Χατζηδάκη. Να μπλοκαριστεί και να καταργηθεί το αντεργατικό «έκτρωμα». Κατάργηση του νόμου – εκτρώματος Χατζηδάκη