Η πλέον οδυνηρή διάψευση της θέσης ότι «η αξιολόγηση θα βελτιώσει το σχολείο» ήρθε από τους ίδιους τους υποστηρικτές της.
Το «επιμορφωτικό» υλικό του ΙΕΠ για τις/τους νεοδιόριστους, αποδεικνύεται βαθύτατα αντιπαιδαγωγικό, ρατσιστικό, ακραία συντηρητικό. Το λεξιλόγιο αλλά και τα σημαινόμενα του «επιμορφωτικού» υλικού συμπεριλαμβάνουν βασικές έννοιες του κοινωνικού δαρβινισμού και της ναζιστικής παιδαγωγικής όπως η εθνική καθαρότητα των σχολείων, ο ανταγωνισμός, η δαιμονοποίηση του «πνεύματος αντιλογίας» αλλά και συγκεκριμένων ιδεολογιών με παράδοση αιώνων στους εργατικούς αγώνες και στα κοινωνικά κινήματα, η χρήση αντιπαιδαγωγικών χαρακτηρισμών όπως οι «προβληματικοί μαθητές».
Όσο για τη συλλογή από φαιδρά και χυδαία αποσπάσματα, παράγωγα προφανώς αυτόματης μετάφρασης ξενόγλωσσων κειμένων που κανείς δεν μπήκε στον κόπο καν να τα επιμεληθεί ή έστω να τα ελέγξει, είναι το αποτέλεσμα μιας αντίληψης απορρόφησης κονδυλίων ΕΣΠΑ μέσω προγραμμάτων που στήνονται νύχτα και δεν καλύπτουν απολύτως καμία πραγματική ανάγκη ούτε προσφέρουν το παραμικρό σε όσους/ες συμμετέχουν. Προσφέρουν όμως άφθονο χρήμα σε αυτούς που τα οργανώνουν, τα διαχειρίζονται και τα υλοποιούν.
Ας δούμε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα:
Σύμφωνα με το κείμενο του ΙΕΠ: «Ο/Η εκπαιδευτικός καλείται να δράσει από τη θέση του Διευθυντή σε Σχολείο όπου παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα “ντόπιων” μαθητών προς όμορα σχολεία».
Αλήθεια, από πότε οι μαθητές χωρίζονται σε ντόπιους και αλλοδαπούς; Tο σχολείο δεν διαχωρίζει τα παιδιά ανάλογα με το φύλο, το χρώμα, την καταγωγή, τη θρησκεία ή οποιοδήποτε άλλο φυσικό ή επίκτητο χαρακτηριστικό, παρά μόνο τα κατανέμει σε τάξεις ανάλογα με την ηλικία τους.
Τι σημαίνει «παρατηρείται κινητικότητα»; Το ελληνικό δημόσιο σχολείο έχει μια προκαθορισμένη «επικράτεια», κάτι που σημαίνει ότι τα παιδιά που ανήκουν στην περιφέρειά του φοιτούν σε αυτό! Η μετακίνηση επιτρέπεται μόνο όταν μετακομίσει το παιδί και η οικογένειά του σε περιφέρεια άλλου σχολείου, εκτός αν οι συντάκτες του κειμένου υπονοούν και επικροτούν την ελεύθερη επιλογή σχολείου, που συνιστά παρανομία και θα οδηγούσε στην κατηγοριοποίηση-διάκριση των δημόσιων σχολείων σε καλά και κακά!
Και το κείμενο συνεχίζει: «Σταδιακά, το σχολείο έχει μεταμορφωθεί σε σταυροδρόμι πολιτισμών και καταυλισμό στιγματισμένων»
Εδώ οι συγγραφείς του «επιμορφωτικού» υλικού του ΙΕΠ, θα έπρεπε να εξηγήσουν τι σημαίνει για αυτούς/αυτές η λέξη μεταμόρφωση και μάλιστα γιατί το σχολείο, ακόμα και όταν έχει μόνο «ντόπιους» μαθητές, δεν πρέπει να είναι σταυροδρόμι πολιτισμών!
Χαρακτηρίζοντας μάλιστα το σχολείο ως «καταυλισμό στιγματισμένων», φράση που παραπέμπει στις θεωρίες της ναζιστικής παιδαγωγικής, δείχνουν ότι αγνοούν, αφενός τις βασικές αρχές παιδαγωγικής, αφετέρου την ύπαρξη των αντισταθμιστικών θεσμών και την υποχρέωση εφαρμογής τους στο πλαίσιο της θεσμικής λειτουργίας της Εκπαίδευσης στη χώρα μας!
Το τελικό ερώτημα που τίθεται είναι: «Πώς θα ανατρέπατε αυτήν την κατάσταση έχοντας έναν χρόνο διορία για να επαναφέρετε και να αποκαταστήσετε την καλή φήμη του σχολείου».
Τι ακριβώς εννοούν με τον όρο «επαναφορά στην κανονικότητα», υπονοώντας ότι αυτό που συμβαίνει με την έλευση των μαθητών με προσφυγικό ή μεταναστευτικό υπόβαθρο και τη φοίτησή τους στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, όπως και με τη φοίτηση των Ελλήνων μαθητών Ρομά και των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις, μαθησιακά προβλήματα, ειδικές ανάγκες, συνιστά αντικανονικότητα!
Ας μην ξεχνάμε ότι ο ρατσισμός αποτελεί το τελευταίο στάδιο μιας εξελικτικής διαδικασίας που αποτελείται από τα στερεότυπα, τις κατηγοριοποιήσεις, τις προκαταλήψεις και τις διακρίσεις που δυστυχώς υποδηλώνονται στο συγκεκριμένο κείμενο.
Η επιμόρφωση μετατρέπεται έτσι όχι μόνο σε μια διαδικασία τιμωρίας (για τους αξιολογούμενους που θα κριθούν ανεπαρκείς) ή δοκιμασίας (για τους νεοδιόριστους που καλούνται να «επιμορφωθούν» σε απογεύματα, αργίες, Σαββατοκύριακα, Πάσχα, κλπ.), αλλά και σε έναν στυγνό ιδεολογικό μηχανισμό προπαγάνδας, μια διαδικασία συμμόρφωσης με ένα πολύ συγκεκριμένο πρότυπο εκπαιδευτικού. Το κράτος διεκδικεί το μονοπώλιο του τι συνιστά παιδαγωγική γνώση και ποιος είναι ο αποδεκτός αξιακός κώδικας των εκπαιδευτικών.
Εμείς αντίθετα διεκδικούμε επιμόρφωση στον εργάσιμο χρόνο, με επαναφορά της μετεκπαίδευσης για όλες και όλους τους εκπαιδευτικούς, με άδεια από τα διδακτικά καθήκοντα και με ευθύνη των Παιδαγωγικών Τμημάτων, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις μορφωτικές ανάγκες των επιμορφούμενων. Γιατί, υπερασπίζοντας μέσα και έξω από τις τάξεις μας το δημόσιο δωρεάν σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών, υπηρετώντας σε σχολεία με μαθητικούς πληθυσμούς που προέρχονται από κοινωνικές τάξεις εργαζόμενων λαϊκών τάξεων και από διάφορες εθνικότητες και θρησκείες, αντιλαμβανόμαστε ότι η μείωση των φαινομένων του ρατσισμού και της ξενοφοβίας, περνά μέσα από τις δράσεις που καλλιεργούν και ενισχύουν την ανοχή των παιδιών απέναντι στην ετερότητα και δημιουργούν διαπολιτισμική συνείδηση ισότιμης αποδοχής του «άλλου»!
«Επιμόρφωση» στη βαρβαρότητα; Όχι, ευχαριστώ!
Καλούμε το Δ.Σ. της ΔΟΕ και τους Συλλόγους Π.Ε. να απαιτήσουν την άμεση διακοπή του συγκεκριμένου προγράμματος και την αμετάκλητη απόσυρση του «επιμορφωτικού» υλικού.
Ενημερώνουμε τους/τις συναδέλφους νεοδιόριστους ότι η μη συμμετοχή στο συγκεκριμένο πρόγραμμα καμία πρακτική επίπτωση δεν έχει για την υπηρεσιακή τους κατάσταση όπως επισημαίνει και η σχετική απόφαση του Δ.Σ. της ΔΟΕ.
Καλούμε σε μαζική συμμετοχή στην κινητοποίηση της ΔΟΕ, τη Δευτέρα 6 Μαρτίου στο ΙΕΠ.
Καλούμε το Δ.Σ. της ΔΟΕ να απαιτήσει άμεσα απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα:
- Σύμφωνα με δηλώσεις του πρόεδρου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, «πρόκειται για έργο για το οποίο δούλεψαν εκατοντάδες άνθρωποι και το οποίο δοκιμάστηκε και διορθώθηκε». Αλήθεια, πόσο κόστισε το συγκεκριμένο «επιμορφωτικό υλικό»;
- Ποιοι είναι αυτοί που έφτιαξαν το «επιμορφωτικό» υλικό για τους/τις νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς;
- Ποιοι είναι αυτοί που έδωσαν έγκριση για το «επιμορφωτικό» αυτό υλικό;
O πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτρης Μαριόλης Σπύρος Ντελέζος