Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
το Δ.Σ. του Α΄ Συλλόγου Αθηνών Εκπ/κών Π.Ε., ενόψει της αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων λόγω της κακοκαιρίας που επικρατεί στη χώρα και μετά από ερωτήματα συναδέλφων, πληροφορεί τα μέλη του σωματείου μας ότι οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να παρέχουν τηλεκπαίδευση από τα σπίτια τους.
Τηλεκπαίδευση παρέχεται μόνο από τις σχολικές μονάδες και με την προϋπόθεση να έχουν οι εκπαιδευτικοί άνετη και ασφαλή πρόσβαση. Όμως, αυτές τις ημέρες, οι σχολικές μονάδες θα παραμείνουν κλειστές και σε καμία περίπτωση δεν διακινδυνεύουμε την υγεία μας και τη σωματική μας ακεραιότητα.
Επιπλέον, με αφορμή τα ανυπόγραφα ηλεκτρονικά μηνύματα, τα οποία σήμερα, Κυριακή 5/2/2023 έστειλε η Α΄ ΔΙΠΕ Αθήνας στις σχολικές μονάδες, το Δ.Σ. επισημαίνει τα ακόλουθα:
Η κατάσταση στην οποία έχουν οδηγήσει το δημόσιο σχολείο οι πολιτικές των περικοπών και της υποχρηματοδότησης οδηγεί αναπόφευκτα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Βρέχει και τα σχολεία πλημμυρίζουν, νήπια και μικρά παιδιά ακροβατούν πάνω σε αυτοσχέδιες γέφυρες ή μεταφέρονται από γονείς και εκπαιδευτικούς. Κάνει ζέστη, τα σχολεία μετατρέπονται σε θερμοκήπια. Χιονίζει, τα σχολεία κλείνουν γιατί καθίστανται επικίνδυνα για την ασφάλεια των παιδιών αλλά και των εκπαιδευτικών. Ακόμα και σε συνθήκες καλοκαιρίας, σοβάδες από τα ταβάνια καταρρέουν θέτοντας σε κίνδυνο εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους. Αυτή η απαράδεκτη κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Για μια ακόμα φορά, σαν έτοιμοι από καιρό, με τις πρώτες νιφάδες χιονιού, οι αρμόδιοι ανακοινώνουν το κλείσιμο των σχολείων και καλούν εκπαιδευτικούς και μαθητές να προετοιμάσουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό τους για να συνεχιστεί «απρόσκοπτα» η εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης τις επόμενες ημέρες.
Από την πλευρά μας έχουμε να δηλώσουμε τα εξής:
- Είναι γνωστό ότι στο διάστημα της πανδημίας οι εκπαιδευτικοί στάθηκαν δίπλα στους μαθητές και στις οικογένειές τους και αξιοποίησαν κάθε πρόσφορο μέσο για να διατηρηθεί η επαφή με τη σχολική ζωή, παρόλο που η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ δε δημιούργησε καμία προϋπόθεση για να υποστηρίξει αυτή τη διαδικασία. Είναι επίσης γνωστό ότι είναι οι εκπαιδευτικοί που στηρίζουν με αυταπάρνηση το δημόσιο σχολείο και ανταποκρίνονται με ζήλο στις μορφωτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών, ενάντια στην πολιτική της υποβάθμισης και παραμέλησης της δημόσιας εκπαίδευσης από το κράτος και τις κυβερνήσεις. Στην κυριολεξία, τα δημόσια σχολεία στηρίζονται στην αυταπάρνηση των εκπαιδευτικών και στο φιλότιμο των γονιών.
- Οι γονείς των μαθητών μας γνωρίζουν πλέον καλύτερα από τον καθένα τον βαθμό αναποτελεσματικότητας της τηλεκπαίδευσης τόσο σε σχέση με τα μορφωτικά ελλείμματα που προκύπτουν (στην πραγματικότητα, ότι επιχειρήθηκε να διδαχθεί με τέτοια μέσα, διδάχθηκε εκ νέου στις σχολικές τάξεις) όσο και σε σχέση με τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις του εγκλεισμού των παιδιών και της πολύωρης καθήλωσής τους μπροστά στις οθόνες. Το ΥΠΑΙΘ, κανένα απολύτως μέτρο δεν πήρε μετά το μακρόχρονο κλείσιμο των σχολείων, ούτε για τον επανακαθορισμό της ύλης ούτε για τις ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών. Πλήρης αδιαφορία. Με την ίδια αδιαφορία αλλά και ταξικό κυνισμό αντιμετώπισε και τη μη δυνατότητα πρόσβασης, τον αποκλεισμό των οικονομικά ασθενέστερων μαθητών από την τηλεκπαίδευση λόγω έλλειψης τεχνολογικού εξοπλισμού.
- Είναι τουλάχιστον ντροπή να επικαλείται το ΥΠΑΙΘ το κουπόνι των 200 ευρώ που παρείχε το προηγούμενο διάστημα στους εκπαιδευτικούς. Εξοπλισμός και διασύνδεση στο διαδίκτυο ακόμα και στις φθηνότερες εκδοχές τους απαιτούν πολλαπλάσια ποσά. Ούτε ένα μικρό μέρος των εξόδων που κατέβαλαν οι εκπαιδευτικοί το διάστημα της πανδημίας δεν καλύπτονται με αυτό το ποσό.
- Υπενθυμίζουμε ότι η τηλεκπαίδευση δέχτηκε «κόκκινη κάρτα» από την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, στις οδηγίες της οποίας το Υ.ΠΑΙ.Θ. ακόμα δεν έχει συμμορφωθεί. Δε θα δεχθούμε καμία μελλοντική τηλεκπαίδευση προς αντικατάσταση του εκπαιδευτικού σε περιπτώσεις που δεν εξασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα μαθητών-εκπαιδευτικών.
- Στην παρ. 3 του άρθρου 4 της 111525/ΓΔ4/10-9-2021 Υ.Α. για την τηλεκπαίδευση, αναγράφεται «Εκπαιδευτικοί οι οποίοι/ες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή, ταμπλέτα ή έξυπνο τηλέφωνο και εξ αυτού του λόγου αδυνατούν να παράσχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση, υποχρεούνται να προσέρχονται κατά τις ώρες διδασκαλίας τους στις σχολικές μονάδες…». Πώς μπορεί να γίνει αυτό όταν η πρόσβαση στις σχολικές μονάδες είναι αδύνατη ή/και επικίνδυνη; Σε περίπτωση ατυχήματος ποιος θα φέρει την ευθύνη όταν τα σχολεία, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, είναι κλειστά και οι συστάσεις της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας για την αποφυγή άσκοπων μετακινήσεων ρητές;
- Στην περίπτωση ολιγοήμερης αναστολής λειτουργίας σχολείων λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, θεωρούμε αδιανόητο να επιβάλλεται η εφαρμογή τηλεκπαίδευσης. Καμία παιδαγωγική αξία, καμία ουσιαστική θετική επίδραση δεν μπορεί να έχει μια τέτοια διαδικασία στα παιδιά.
- Κανείς και καμία, ούτε εκπαιδευτικός ούτε μαθητής/τρια δεν υποχρεούται να έχει διαθέτει εξοπλισμό και γρήγορη σύνδεση με το διαδίκτυο είτε στο πλαίσιο των εργασιακών του καθηκόντων ούτε στο πλαίσιο των σχολικών του υποχρεώσεων.
- Η Διοίκηση δε λειτουργεί με προφορικές εντολές ή άτυπα/ανυπόγραφα sms και e-mail. Επιπρόσθετα σημειώνουμε ότι οι εκπαιδευτικοί καθώς και οι Διευθυντές/Διευθύντριες και Προϊστάμενες των σχολικών μονάδων δεν έχουν κανένα εργασιακό καθήκον τα Σαββατοκύριακα.
- Οι εκπαιδευτικοί, με αίσθημα ευθύνης και σαφή παιδαγωγική αντίληψη για τις ανάγκες των μαθητών τους, όταν επιστρέψουν στις σχολικές τους τάξεις, θα αναπροσαρμόσουν το διδακτικό τους έργο διασφαλίζοντας την ομαλή συνέχεια της μορφωτικής διαδικασίας.
Για όλα τα παραπάνω το Δ.Σ. του Συλλόγου παρέχει πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη στα μέλη του.
O πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτρης Μαριόλης Σπύρος Ντελέζος