Διεκδικούμε άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση των μορφωτικών κενών, την ομαλή ψυχοκοινωνική επανένταξη των μαθητών και την ασφαλή λειτουργία των σχολείων
Η μακρόχρονη αναστολή λειτουργίας των σχολείων έχει ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην κοινωνική ανάπτυξη, την ψυχοσυναισθηματική κατάσταση και τη μορφωτική εξέλιξη των μαθητών και μαθητριών.
Οι ευθύνες του Υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης για αυτήν την εξέλιξη είναι βαρύτατες. Αφορούν στο γενικότερο πλήρως αποτυχημένο επιδημιολογικό μοντέλο που ακολούθησε η κυβέρνηση, αφού αντί να ενισχύσει το δημόσιο σύστημα υγείας, να προχωρήσει σε προσλήψεις υγειονομικού προσωπικού, ίδρυση νέων ΜΕΘ, μαζικά τεστ και ιχνηλάτηση στον πληθυσμό, προχώρησε σε ένα παρατεταμένο lockdown από τα αυστηρότερα και πιο μακρόχρονα διεθνώς, με αποτέλεσμα εκτίναξη των θανάτων, διασωληνωμένους εκτός ΜΕΘ, ένταση της υγειονομικής κρίσης και ταυτόχρονα, ένταση της οικονομικής ύφεσης αλλά και μια πρωτοφανή για τα μεταπολεμικά δεδομένα εκπαιδευτική κρίση. Στην Ελλάδα, ένα σχολικό έτος περιλαμβάνει 38 εβδομάδες μαθημάτων. Τη φετινή σχολική χρονιά, έχουμε ήδη 18 εβδομάδες πλήρη αναστολή λειτουργίας και 12 μόλις εβδομάδες ανοιχτά σχολεία! Πολύ πάνω από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς και διεθνείς μέσους όρους. Αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς τις συνέπειες αυτού του δεδομένου.
Όλες οι έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας δεν μιλούν απλά για «έκτακτη ανάγκη», αλλά για «μια παρατεταμένη κρίση, ολοένα και πιο καταστροφική εκπαιδευτικά, κοινωνικά, οικονομικά και διανοητικά» (UNESCO, ΙΑΝ 2021). Αντίστοιχες παλαιότερες έρευνες ( Ν. Ορλεάνη – τυφώνας Κατρίνα) κατέδειξαν ότι για να επανέλθουν τα σχολεία και οι μαθητές στην προ τυφώνα γνωστική, μορφωτική και γνωστική κατάσταση, χρειάστηκαν δύο χρόνια εκπαιδευτικών προσπαθειών.
Στάχτη στα μάτια ή ουσιαστικές λύσεις;
Πώς απαντούν το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση σε αυτή την κατάσταση; Απαντούν με μια τεχνοκρατική αντίληψη που αγνοεί την ανάγκη δημόσιου εκπαιδευτικού ανασχεδιασμού, τουλάχιστον διετίας, που αγνοεί την ανάγκη της αγωγής και της παιδαγωγικής επιστήμης, που αγνοεί τις ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που αγνοεί τόσο το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού, όσο και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Το τεράστιο κόστος, σε όλα τα επίπεδα, που πληρώνει ο μαθητικός πληθυσμός, δεν είναι δυνατόν να θεωρεί το ΥΠΑΙΘ ότι θα καλυφθεί με επικοινωνιακές τακτικές κινήσεις, όπως, η παράταση του σχολικού έτους κατά 8 ημέρες.
Πολύ περισσότερο όταν είναι γνωστό ότι:
- είναι αδύνατον να πραγματοποιηθεί μάθημα στις σημερινές κτιριακές υποδομές με 40ο C.
- τον Ιούνιο, έτσι κι αλλιώς, στους μαθητές και τις μαθήτριες, ιδιαίτερα των μικρών ηλικιών, επέρχεται μια φυσική χαλάρωση.
- οι μαθητές (και οι εκπαιδευτικοί) είναι ήδη εξαντλημένοι από την υπερπροσπάθεια που κατέβαλαν, σε αυτές τις εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες του lockdown, να ανταποκριθούν, με πενιχρά ή/και ανύπαρκτα μέσα, χωρίς καμία υποστήριξη, στις απαιτήσεις της περιόδου.
Να σημειώσουμε εδώ, ότι η παράταση λειτουργίας του σχολικού έτους θα ισχύει, όπως ανακοίνωσε η υφυπουργός Παιδείας Ζέτα Μακρή, και για τα ειδικά σχολεία παρ’ ότι δεν ανεστάλη ποτέ η λειτουργία τους. Επομένως, πρόκειται για στάχτη στα μάτια γονιών, εκπαιδευτικών και μαθητών, όταν μάλιστα δεν συνοδεύεται από κανένα ουσιαστικό μέτρο στήριξης των μαθητών. Χρειάζεται ουσιαστική δουλειά σε βάθος χρόνου, με κεντρικό σχεδιασμό που θα καλύπτει όλο τον μαθητικό πληθυσμό.
Αντίθετα, τόσο στις 18/5/2020, το Υπουργείο Παιδείας με την εγκύκλιο «Συμπληρωματικές Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων» της Γλώσσας, των Μαθηματικών και των Φυσικών, όσο και στις 3/9/2020 με την εγκύκλιο «Οδηγίες αναπλήρωσης πιθανών διδακτικών κενών στα μαθήματα ανά τάξη» έθετε ως διδακτικό καθήκον την κάλυψη σχεδόν όλων των διδακτικών στόχων της σχολικής χρονιάς 2019-2020 ως να μην συνέβαινε τίποτα, ως να μην υπήρχε πανδημία, αδιαφορώντας πλήρως για τα πραγματικά δεδομένα και την αναστολή λειτουργίας των σχολείων για πάνω από δύο μήνες. Το ίδιο ακριβώς κάνει και σήμερα, ιδιαίτερα στα Μαθηματικά, με τη νέα Υπουργική Απόφαση Φ.20/25503/Δ1/04-03-2021 «Πλαίσιο προτάσεων και κατευθύνσεων για την εκπαιδευτική λειτουργία και τη διαχείριση της ύλης του Δημοτικού Σχολείου διαρκούσης της πανδημίας Covid – 19». Όπως και να έχει, κάλυψη της ύλης δεν σημαίνει και αφομοίωσή της. Και αυτή η παράμετρος δεν μπορεί να αγνοείται. Η ΕξΑΕ δεν είναι ζωντανή διδασκαλία και ούτε μπορεί να την υποκαταστήσει. Βεβαίως, η υπουργός Παιδείας η οποία ισχυρίζεται πως ακούει τους ειδικούς λοιμοξιολόγους σε θέματα υγείας, αντίθετα σε θέματα παιδείας όχι απλώς δεν ακούει τους αντίστοιχους ειδικούς, δηλαδή τους εκπαιδευτικούς, αλλά αγνοεί μονίμως τα αιτήματα και τις διεκδικήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας!
Για την αντιμετώπιση των μορφωτικών κενών, την άμβλυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων που εντάθηκαν ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, την ομαλή ψυχοκοινωνική επανένταξη των μαθητών και την ασφαλή λειτουργία των σχολείων, απαιτείται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει:
- Ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό και υποδομές. Μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών, μείωση του αριθμού των μαθητών (έως 15 μαθητές στο τμήμα), αύξηση των τμημάτων υποδοχής και των ωρών ενισχυτικής διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία. Καμία απόλυση αναπληρωτών (τριμηνιτών) – σπάσιμο τώρα όλων των τμημάτων ολοήμερου ώστε να μην υπάρχει συγχρωτισμός μαθητών από διαφορετικά τμήματα και, ταυτόχρονα, να γίνεται καλύτερη προετοιμασία των μαθητών και αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών. Βελτίωση των προϋποθέσεων για εξατομικευμένη αντιμετώπιση των μορφωτικών ελλειμμάτων. Όλες οι απαραίτητες τοποθετήσεις των παράλληλων στηρίξεων να γίνουν έγκαιρα ώστε να βρίσκονται στα σχολεία, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας τους τη νέα σχολική χρονιά.
- Ειδικά προγράμματα επανένταξης των παιδιών και ψυχολογικής υποστήριξης όπου κρίνεται απαραίτητο. Ψυχολόγοι για όλα τα σχολεία.
- Κεντρικό σχέδιο μείωσης της ύλης και αναδιάταξης των διδακτικών στόχων για κάθε τάξη και βαθμίδα. Τόσο για το υπόλοιπο διάστημα που απομένει έως την λήξη του σχολικού έτους, όσο, κυρίως, αναλυτική αναδιάταξη των διδακτικών στόχων για όλο το επόμενο σχολικό έτος.
- Υιοθέτηση των αιτημάτων των υγειονομικών και των εκπαιδευτικών ώστε να είναι ασφαλής η λειτουργία των σχολείων – ήδη στη Β/θμια εκπαίδευση, μετά από δύο εβδομάδες λειτουργίας, σε 401 λύκεια (ποσοστό 18,5% των λυκείων) σημειώθηκαν κρούσματα με αποτέλεσμα την αναστολή λειτουργίας τμημάτων ή και σχολείων. Άμεση αποσυμφόρηση των ΜΜΜ.
- Απόλυτη προτεραιότητα στους εμβολιασμούς των εκπαιδευτικών. Ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί πριν το άνοιγμα των σχολείων. Με τις ζωές και την υγεία των συναδέλφων μας δεν μπορεί να παίζει κανείς. Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο σε πολιτείες των ΗΠΑ τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών απαίτησαν και πέτυχαν να εμβολιαστούν πριν μπουν στις τάξεις τους. Στην Ελλάδα, η περίφημη προτεραιοποίηση των εκπαιδευτικών στους εμβολιασμούς υπάρχει μόνο στα χαρτιά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στις 21/4, είχε εμβολιαστεί (α΄ δόση), το 12,1% του γενικού πληθυσμού και μόνο το 10% των εκπαιδευτικών!
- Μαζικά και επαναλαμβανόμενα τεστ σε όλα τα σχολεία από κλιμάκια του ΕΟΔΥ. Τα self test προφανώς είναι καλύτερα από το τίποτα αλλά απέχουν πολύ από την πραγματική ιχνηλάτηση και μεταθέτουν το βάρος από την πολιτεία στην περίφημη ατομική ευθύνη.
- Νέα λειτουργικά πρωτόκολλα ασφάλειας που θα προβλέπουν αναλυτική ιχνηλάτηση σε περίπτωση εμφάνισης κρουσμάτων.
Καλούμε το Δ.Σ. της ΔΟΕ, τους Συλλόγους ΠΕ και τις ΕΛΜΕ, καθώς και τους φορείς του γονεϊκού κινήματος σε συντονισμό και κοινούς αγώνες με βάση το παραπάνω πλαίσιο.
O πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτρης Μαριόλης Νίκος Αθανασόπουλος