Από την άνοιξη ακόμα, οι εκπαιδευτικοί κατέθεσαν συγκεκριμένες προτάσεις – διεκδικήσεις για τον τρόπο που τα Ειδικά Σχολεία μπορούν να παραμένουν ανοιχτά και υγειονομικά ασφαλή, τις οποίες η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας πέταξαν στα σκουπίδια. Με το αφήγημα ότι «στα σχολεία δε μεταδίδεται ο ιός» και την επίκληση της «ατομικής ευθύνης», προσπαθούν όλο αυτό το διάστημα να καλύψουν τις εγκληματικές τους ευθύνες.
Οι εργαζόμενοι στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (Εκπαιδευτικοί – ΕΕΠ – ΕΒΠ), που όλο αυτό το διάστημα κρατούν όρθια τα Ειδικά Σχολεία, γνωρίζουν καλά ότι πρέπει να είναι ανοιχτά, επειδή ο εκπαιδευτικός χρόνος που χάνεται από τη διακοπή λειτουργίας τους, δύσκολα μπορεί να αναπληρωθεί. Η εμπειρία του Ιουνίου φανέρωσε, ότι για να είναι οι δομές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ανοιχτές και -προπάντων- υγειονομικά ασφαλείς, δε φτάνουν μόνο οι ευχές, αλλά πρέπει να διασφαλίζονται και ορισμένες βασικές προϋποθέσεις, όπως: η μείωση των μαθητών ανά τμήμα, η πρόσληψη όλων των απαραίτητων ειδικοτήτων με πρόβλεψη για την κάλυψη των απουσιών των εργαζομένων (ευπαθείς ομάδες, γονείς κλπ.), συχνά και επαναλαμβανόμενα τεστ, βελτίωση των υποδομών κλπ. Αντ’ αυτού, το Υπουργείο Παιδείας, όλο αυτό το διάστημα, αντί να διασφαλίσει, ως όφειλε, τις συνθήκες λειτουργίας των σχολείων, άφησε τα πάντα στο φιλότιμο των εκπαιδευτικών και στην ευθύνη των γονέων με αποτέλεσμα σε σχολεία με πολυπληθή τμήματα ή/και μικρούς χώρους, το άγχος ο φόβος και η ανασφάλεια να κυριαρχούν στους εργαζόμενους, ενώ αρκετοί γονείς παιδιών με σοβαρές αναπηρίες να έχουν διακόψει τη φοίτησή τους.
Και σαν να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, αποφάσισε τη συνέχιση της λειτουργίας των Ειδικών Σχολείων, ακόμα και στις περιοχές με υψηλό επιδημιολογικό φορτίο (όπως π.χ. στην Κεντρική Μακεδονία), την ίδια στιγμή που έκλεισε όλες τις άλλες σχολικές δομές.
Η ευθύνη που παίρνει το Υπουργείο Παιδείας είναι τεράστια, το ίδιο και τα ερωτηματικά από τους εργαζόμενους και τους γονείς:
- Πώς θα διαχειριστούν τους μαθητές με σοβαρά υποκείμενα νοσήματα (πχ. επιληψίες, σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα, οργανικές ανεπάρκειες κλπ.), όταν δεν υπάρχει συνεχής σχολιατρική υποστήριξη;
- Όταν το Υπουργείο Υγείας αφήνει ανοχύρωτη, υποστελεχωμένη την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, πώς θα υποστηριχτούν οι οικογένειες των παιδιών ΑμΕΑ, που είτε οι ίδιοι έχουν σοβαρές παθήσεις, είτε αδυνατούν για διάφορους λόγους να διαχειριστούν καταστάσεις ως προς την πρόληψη (τήρηση κανόνων υγιεινής διαβίωσης) ή ως προς την αντιμετώπιση της ασθένειας όταν προκύψει;
- Με βάση ποια μέτρα και ποια πρωτόκολλα θα προστατευτούν οι εργαζόμενοι και οι μαθητές σε μια σχολική μονάδα στην οποία είναι διαρκώς εκτεθειμένοι στην πανδημία;
- Πότε και πώς θα λυθεί το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών των δομών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης με όλα τα μέτρα ασφάλειας;
- Τι θα γίνει με την άμεση αναπλήρωση των εργαζομένων που θα πάρουν γονεϊκές άδειες ή άδειες ειδικού σκοπού;
Όλα τα παραπάνω αλλά κι ακόμη περισσότερα, δεν μπορούν να λυθούν με τη μέχρι τώρα λογική και τακτική του «βλέποντας και κάνοντας» που έχει υιοθετήσει το Υπουργείο Παιδείας, ούτε με πρωτόκολλα που δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Οποιαδήποτε καθυστέρηση ενέχει τον κίνδυνο η κατάσταση να ξεφύγει στα Ειδικά Σχολεία (όπως έγινε άλλωστε και στην κοινωνία) με ολέθρια αποτελέσματα, καθώς εκεί βρίσκονται άτομα που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου. Εξάλλου, τις τελευταίες μέρες, ειδικά σχολεία σε όλη τη χώρα, το ένα μετά το άλλο, αναστέλλουν τη λειτουργία τους.
Συμμεριζόμαστε την αγωνία των γονέων, το άγχος και την ανασφάλεια για το μέλλον των παιδιών τους. Οι αγωνίες μας είναι κοινές, γιατί κοινός είναι ο στόχος της πολύπλευρης στήριξης των παιδιών. Ο μόνος δρόμος είναι ο κοινός μας αγώνας απέναντι στην ανάλγητη κυβερνητική πολιτική.
Επίσης, καταγγέλλουμε το Υπουργείο Παιδείας που με μηδενικό κόστος επιχειρεί να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις των ειδικών σχολείων σε εκπαιδευτικό προσωπικό με ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ αναπληρωτών εκπαιδευτικών από τα τμήματα ένταξης (εγκύκλιος της 20/11/20)!!! Η κίνηση αυτή, η οποία στην πράξη αποτελεί ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΝΤΑΞΗΣ επ’ αόριστον, πλήττει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών των τμημάτων ένταξης που δίνουν καθημερινό αγώνα μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση. Επιπλέον, αποτελεί μια ακόμα επίθεση στο δικαίωμα για σταθερό -έστω και για συγκεκριμένο διάστημα- εργασιακό περιβάλλον των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ανοίγει το δρόμο για μετακινήσεις και άλλων ομάδων εκπαιδευτικών στο μέλλον.
Εδώ και τώρα το Υπουργείο Παιδείας, ΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ:
- Να πάρει όλα τα μέτρα ώστε να υπάρχει συνεχής και στενή ιατρική παρακολούθηση των μαθητών και των εργαζομένων, με συχνά και επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ για μαθητές και εκπαιδευτικούς, με οδηγίες και ιατρική καθοδήγηση για καθημερινά ζητήματα που προκύπτουν.
- Να μειώσει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα με βάση τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Να αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες υποδομές για τον σκοπό αυτό.
- Να εξασφαλίσει άδειες στους συναδέλφους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, χωρίς τους περιορισμούς που βάζει η υπουργική απόφαση.
- Να τοποθετηθεί όλο το απαραίτητο προσωπικό (Εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ-ΕΒΠ- καθαριότητας) στα Ειδικά Σχολεία με πρόβλεψη για την αναπλήρωση των εργαζομένων που βρίσκονται ή θα βγουν σε άδεια.
- Να εξασφαλίσει επάρκεια σε όλα τα απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας.
- Να εξασφαλίσει την αύξηση των δρομολογίων των μέσων μεταφοράς και τη μείωση των μεταφερόμενων μαθητών ανά μέσο. Αποκλειστικά Δημόσιες και Δωρεάν σχολικές μεταφορές με οχήματα που να είναι αποκλειστικής χρήσης από τα σχολεία.
- Τα παιδιά που λόγω σοβαρών νοσημάτων παραμένουν στο σπίτι τους, να υποστηριχτούν διεπιστημονικά με κάθε πρόσφορο μέσο, με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας.
Εργαζόμενοι και μαθητές, δεν είμαστε αναλώσιμοι!
Μαζί με τους με τους γονείς απαιτούμε: Μέτρα τώρα για τα Ειδικά Σχολεία πριν είναι αργά!
O πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτρης Μαριόλης Νίκος Αθανασόπουλος