Από την πρώτη στιγμή που δημοσιεύτηκε το πολυνομοσχέδιο Κεραμέως (νόμος 4692/2020 πλέον), το εκπαιδευτικό κίνημα, μέσα σε πρωτόγνωρες και δύσκολες συνθήκες, έδωσε τη μάχη για την απόσυρσή του. Χαιρετίζουμε τους χιλιάδες συναδέλφους που σε όλη την Ελλάδα έδωσαν και δίνουν τη μάχη ενάντια στις αντιδραστικές εξελίξεις, απήργησαν, διαδήλωσαν, διαμαρτυρηθήκαν με όλες τους τις δυνάμεις, κόντρα σε «θεούς και δαίμονες». Αυτός ο αγώνας ματαίωσε τους πολιτικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης που θεωρούσε ότι ο αντιεκπαιδευτικός οδοστρωτήρας θα έκανε περίπατο αιφνιδιάζοντας και απομονώνοντας τους εκπαιδευτικούς και το κίνημά τους. Οι μαζικές και δυναμικές κινητοποιήσεις, η γενική κοινωνική κατακραυγή απονομιμοποίησαν την αντιεκπαιδευτική πολιτική, ακύρωσαν τα σχέδια για κάμερες στις τάξεις, ισχυροποίησαν το ηθικό πλεονέκτημα του εκπαιδευτικού κινήματος και έθεσαν τη βάση για έναν πολύμορφο αγώνα διαρκείας για την ακύρωση του νόμου 4692/2020 στην πράξη.
Η αναμέτρηση άρχισε και θα κρατήσει καιρό
Με την ψήφιση του νόμου 4692/2020 έκλεισε ένας πρώτος κύκλος κινητοποιήσεων και άνοιξε μια μεγάλη περίοδος σκληρής αναμέτρησης. Το εκπαιδευτικό τοπίο που θα επιχειρήσει να διαμορφώσει η κυβέρνηση με την εφαρμογή του νόμου σπαράσσεται από οξύτατες αντιθέσεις ακριβώς γιατί θίγονται τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα εκατοντάδων χιλιάδων μαθητών, φοιτητών, εκπαιδευτικών και ευνοούνται τα ταξικά συμφέροντα των σχολαρχών, των ιδιοκτητών ιδιωτικών εκπαιδευτικών ομίλων, φροντιστηρίων, καθώς και μιας εκπαιδευτικής, κοινωνικής και μαθητικής ελίτ. Η αξιολόγηση-αυτοαξιολόγηση είναι ένας κρίσιμος κρίκος σε αυτή την αντιπαράθεση, καθώς απαιτείται η συμμόρφωση-πειθάρχηση των εκπαιδευτικών για να εξασφαλιστεί η προώθηση του φθηνού, πειθαρχημένου σχολείου των ταξικών φραγμών και του εξεταστικού μινώταυρου.
Με την Αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών επανέρχεται ο επιθεωρητισμός με έμφαση στην κατηγοριοποίηση/ανταγωνισμό των σχολικών μονάδων και την ατομική αξιολόγηση/χειραγώγηση/κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών.
Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών εκκρεμεί για να νομοθετηθεί σε επόμενη φάση, καθώς η κυβέρνηση εξήγγειλε την εφαρμογή της από τον Σεπτέμβριο του 2021, ενώ η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας επιχειρείται να προωθηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2020. Στο νόμο 4692/2020 περιλαμβάνεται η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ως συνέχεια του νόμου Γαβρόγλου (ν. 4547/2018). Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας αποτελείται από τον προγραμματισμό και από την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας που είναι διπλή: εσωτερική αξιολόγηση από το Σύλλογο Διδασκόντων και εξωτερική αξιολόγηση από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου που είναι υπεύθυνος για κάθε σχολική μονάδα. Με έμφαση τονίζεται η συμβολή των δράσεων του Συλλόγου Διδασκόντων στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού – διδακτικού έργου ενώ στον ετήσιο προγραμματισμό εντάσσονται και οι ομάδες δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών. Η έκθεση προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του σχολείου και σε πλατφόρμα του ΙΕΠ, με πανοπτικό έλεγχο από την ΑΔΙΠΠΔΕ εκκινώντας έτσι μια διαδικασία ανταγωνισμού, κατηγοριοποίησης και ταξινόμησης των σχολικών μονάδων με κριτήριο τη συμμόρφωσή τους με τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές. Οι Υ.Α. που θα εξειδικεύουν τους θεματικούς άξονες των εκθέσεων αξιολόγησης και προγραμματισμού θα καταστήσουν ακόμα πιο ασφυκτικό το πλέγμα ελέγχου και πειθάρχησης των σχολικών μονάδων.
Εν τέλει, στόχευσή τους είναι τα παιδιά, οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία να αξιολογούνται και να κατηγοριοποιούνται με βάση ποσοτικούς δείκτες για την αποδοτικότητα και τις επιδόσεις τους. Οι δείκτες αυτοί φυσικά καμία σχέση δεν μπορούν να έχουν με τις πραγματικές μορφωτικές, ψυχο-παιδαγωγικές και κοινωνικές ανάγκες που καλύπτει το σχολείο και ο παιδαγωγικός ρόλος των εκπαιδευτικών.
Μπλοκάρουμε την αξιολόγηση-αυτοαξιολόγηση με απεργία-αποχή από κάθε αξιολογική διαδικασία
Το Σεπτέμβριο του 2020, οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να συμμετάσχουν στις ομάδες δράσεων και οι Σύλλογοι Διδασκόντων να συνεδριάσουν για να συντάξουν αξιολογικούς προγραμματισμούς. Κανένας συνάδελφος δεν πρέπει να συμμετάσχει στις ομάδες – κανένας Σύλλογος Διδασκόντων δεν πρέπει να συνεδριάσει για θέμα σχετικό με την αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση. Έχοντας την εμπειρία της νικηφόρας μάχης του 2013 – 2014 και με όπλο την απεργία – αποχή, σαν ένας άνθρωπος, η ζωντανή εκπαίδευση πρέπει να ορθώσει αδιαπέραστο τείχος αντίστασης απέναντι στους αξιολογητές. Ο κόσμος της ζωντανής εκπαίδευσης, η βάση των εκπαιδευτικών πρέπει να ανατρέψει κάθε τέτοιο σχέδιο με την αγωνιστική δυναμική του.
Καλούμε όλους τους Συλλόγους Π.Ε. και ΕΛΜΕ της χώρας να επικαιροποιήσουν και να συνυπογράψουν το κοινό κείμενο απεργίας-αποχής από την αξιολόγηση-αυτοαξιολόγηση:
ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΥΛΛΟΓΩΝ Π.Ε.-ΕΛΜΕ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΚΗΡΥΞΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ-ΑΠΟΧΗΣ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Π.Ε. και οι Ε.Λ.Μ.Ε. που υπογράφουμε το παρακάτω κείμενο, με βάση τις αποφάσεις των ΔΣ ή/και των ΓΣ μας:
- Δηλώνουμε την αντίθεσή μας στους σχεδιασμούς για αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και για ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Η οποιαδήποτε απόπειρα εφαρμογής της αξιολόγησης χρειάζεται να βρει τον κλάδο ενωμένο και θωρακισμένο με το όπλο της απεργίας – αποχής.
- Αποφασίζουμε απεργία – αποχή από τις διαδικασίες αξιολόγησης στελεχών και αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων που προβλέπονται από τον νόμο 4692/2020 (ΦΕΚ 12 Ιουνίου 2020) που αφορούν την αξιολόγηση και συγκεκριμένα τα άρθρα 33,34,35,36.
- Καλούμε τα Δ.Σ. της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ να κηρύξουν ΑΜΕΣΑ απεργία-αποχή στη βάση και της αντίστοιχης απόφασης της ΑΔΕΔΥ και να προχωρήσουν σε όλα τα οργανωτικά μέτρα προετοιμασίας του κλάδου για τη μάχη αυτή.
- Καλούμε τους Συλλόγους ΠΕ και τις ΕΛΜΕ να πάρουν αντίστοιχες αποφάσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, καλούμε το Δ.Σ. της ΔΟΕ να προγραμματίσει την 89η Γ.Σ. της ΔΟΕ στα τέλη Αυγούστου ώστε να ληφθούν όλες οι απαραίτητες αγωνιστικές αποφάσεις.
O πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτρης Μαριόλης Νίκος Αθανασόπουλος