Διανύουμε μια δύσκολη και ιδιαίτερη περίοδο για όλους μας. Τα σχολεία παραμένουν κλειστά από τις 11 Μαρτίου. Αυτό δεν έχει συμβεί ποτέ ξανά στη χώρα μετά τη δεκαετία του 1940, δηλαδή, μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και την κατοχή.
Όλο αυτό το διάστημα, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές δίνουμε τη μάχη να κρατήσουμε ζωντανή την επικοινωνία και την επαφή μας. Κάτω από πολύ δύσκολες και πρωτόγνωρες συνθήκες, κάθε εκπαιδευτικός προσπαθεί να βοηθήσει τους μαθητές του με όποιο μέσο θεωρεί ότι είναι καταλληλότερο. Αυτή η κοινή προσπάθεια ενίσχυσε ακόμα περισσότερο τις σχέσεις μας, ενώ, από την άλλη πλευρά, ανέδειξε ότι η ζωντανή διδασκαλία στο φυσικό μας χώρο, το σχολείο, είναι αναντικατάστατη.
Το Υπουργείο Παιδείας δεν έκανε τίποτα για να εξασφαλίσει τους υλικούς όρους αυτής της προσπάθειας:
- Επένδυσε στο αφήγημα «τεμπέληδες εκπαιδευτικοί» και διαψεύστηκε.
- Οι πλατφόρμες eclass για ολόκληρες εβδομάδες σέρνονταν ή δεν άνοιγαν καθόλου.
- Εξήγγειλε ότι θα δώσει laptop στους μαθητές και μία μέρα μετά το διέψευσε.
- Ανακοίνωσε ότι «δεν προχωράμε στην ύλη» και λίγο πριν το Πάσχα, δημοσίευσε αιφνιδιαστικά οδηγία να προχωρήσουν στην ύλη όσοι επιθυμούν – αλλά εάν προχωρήσουν η ύλη θεωρείται μη διδαχθείσα και πρέπει να την διδάξουν ξανά όταν ανοίξουν τα σχολεία.
- Επιχειρεί να αλλοιώσει ανεπανόρθωτα τη διδασκαλία στο σχολείο με τις κάμερες μέσα στις σχολικές τάξεις.
Τώρα, και ενώ τα σχολεία είναι κλειστά σχεδόν 3 μήνες, δηλαδή έχει χαθεί όλο το γ΄ τρίμηνο, με πρόσφατη εγκύκλιο με θέμα «Συμπληρωματικές Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων» της Γλώσσας, των Μαθηματικών και των Φυσικών, το Υπουργείο Παιδείας αντί να αντιμετωπίσει τα μορφωτικά ελλείμματα της περιόδου, επιδεικνύει πρωτοφανή αδιαφορία για τα δεδομένα που διαμορφώνουν οι συνθήκες της πανδημίας και η μακρόχρονη αναστολή λειτουργίας των σχολείων.
Αναφέρουμε χαρακτηριστικά παραδείγματα:
- τα παιδιά της Α΄ Δημοτικού, όταν έκλεισαν τα σχολεία διδάσκονταν τα δίψηφα φωνήεντα και σύμφωνα. Είχαν κατακτήσει σε κάποιο βαθμό το μηχανισμό γραφής και ανάγνωσης, μπορούσαν να γράψουν λέξεις και να διαβάσουν μικρές προτάσεις. Όμως, ο στόχος που θέτει το Υπουργείο είναι ακριβώς ίδιος με αυτόν που θα ίσχυε εάν τα σχολεία λειτουργούσαν κανονικά: Να μπορούν τα παιδιά να διαβάζουν και να γράφουν μια μικρή παράγραφο!
- τα παιδιά της Ε΄ και της Στ΄ Δημοτικού καλούνται να καλύψουν κανονικά όλη την ύλη των μαθηματικών του γ΄ τριμήνου!
- αντίστοιχοι είναι οι στόχοι και στις υπόλοιπες τάξεις!
Την ορθότητα των παραπάνω μπορείτε να διαπιστώσετε και μόνοι σας αν διαβάσετε τη σχετική εγκύκλιο που επισυνάπτουμε και αν κάνετε μια σύγκριση με τις ενότητες στα βιβλία των παιδιών σας: Συμπληρωματικές Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων
Τι σημαίνουν τα παραπάνω; Για παράδειγμα, τα παιδιά της Στ΄ δημοτικού θα πάνε στο γυμνάσιο έχοντας δεδομένο ότι διδάχθηκαν κανονικά όλη την ύλη των μαθηματικών! Είναι προφανές ότι το Υπουργείο αναφέρεται μόνο στα παιδιά από εξαιρετικά ευνοημένα κοινωνικά, οικονομικά και μορφωτικά περιβάλλοντα, αδιαφορώντας πλήρως για όλα τα υπόλοιπα, δηλαδή για τη μεγάλη πλειοψηφία του μαθητικού πληθυσμού.
Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Παιδείας προωθεί, μέσα σε συνθήκες πανδημίας, το αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο, για το περιεχόμενο του οποίου μπορείτε να ενημερωθείτε αναλυτικά από την επιστολή της ΔΟΕ που επισυνάπτουμε. Ισχυρίζεται ότι η αξιολόγηση θα βελτιώσει τη λειτουργία των σχολείων. Εάν ίσχυε η αξιολόγηση που θεσμοθετεί σήμερα το Υπουργείο Παιδείας συνεχίζοντας την πολιτική όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, στα πλαίσια των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ, θα έπρεπε να λογοδοτήσουμε στις ετήσιες εκθέσεις αξιολόγησης σε ποιο βαθμό εφαρμόσαμε αυτή την (ανεφάρμοστη) οδηγία και να αξιολογηθούμε γι’ αυτό, επομένως, εκ των πραγμάτων, θα «όφειλε» κάθε εκπαιδευτικός να καλύψει την ύλη όπως-όπως αδιαφορώντας αν την κατανόησε έστω και ένας μαθητής. Επομένως, η αξιολόγηση όχι μόνο δεν θα βελτιώσει τη λειτουργία του σχολείου αλλά θα υποχρεώσει τους εκπαιδευτικούς να συμμορφωθούν με κάθε αντιεκπαιδευτική επιλογή όσο καταστροφική κι αν είναι για τους μαθητές του.
Δεν θα εφαρμόσουμε οδηγίες που θα συσσωρεύσουν ακόμα περισσότερα μορφωτικά ελλείμματα. Όταν ανοίξουν τα σχολεία θα επικεντρώσουμε σε αυτά που μπορούν και πρέπει να διορθωθούν, θα διδάξουμε τους μαθητές μας με κριτήριο το βαθμό ανταπόκρισης και κατανόησης της ύλης. Θα διεκδικήσουμε αναδιάταξη και μείωση της ύλης, μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εκτεταμένα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας, στήριξη και ίδρυση νέων τμημάτων ένταξης.
Γνωρίζουμε ότι μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν για να διορθωθεί η ζημιά όλης αυτής της περιόδου. Όμως, δεν θα αφήσουμε κανένα παιδί στην τύχη του. Θα συνεχίσουμε όλοι μαζί το τιτάνιο έργο της μόρφωσης, έχοντας απέναντί μας και τις δυσκολίες της περιόδου και τις αντιεκπαιδευτικές επιλογές του υπουργείου.
Γι’ αυτό ο αγώνας για να αποσυρθεί το πολυνομοσχέδιο είναι κοινός και ήδη έχει αποτελέσματα. Οι δηλώσεις του Υπουργείου ότι θα αποσύρει διατάξεις δείχνουν ότι κλονίζεται απέναντι στην πίεση που δέχεται από τις κινητοποιήσεις και την κοινωνική δυσαρέσκεια. Σας καλούμε να κατέβετε μαζικά στις κινητοποιήσεις. Να βγάλετε ανακοινώσεις ως Σύλλογοι και Ενώσεις Γονέων με το περιεχόμενο που εσείς θα επιλέξετε. Ήδη οι Ομοσπονδίες Γονέων και η ΑΣΓΜΕ έχουν πάρει σαφή θέση για την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου και της απαράδεκτης τροπολογίας για τις κάμερες.
O πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτρης Μαριόλης Νίκος Αθανασόπουλος