A΄ Σύλλογος Αθηνών: ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΜΑΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

 

Η προώθηση εν μέσω πανδημίας και οικονομικής κρίσης του πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία που περιέχει σαρωτικές αλλαγές επηρεάζουσες ριζικά τη σχολική πραγματικότητα εκατοντάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών, μαθητών και κηδεμόνων, είναι κατ’ αρχάς πράξη πολιτικής ανηθικότητας και κυνισμού.

Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα νομοσχέδιο που, στην γραμμή όλων των προηγούμενων αντιεκπαιδευτικών πολιτικών, σαρώνει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, οξύνει τις ταξικές ανισότητες, υποβαθμίζει και υπονομεύει παραπέρα τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών μας και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, προωθεί την αξιολόγηση, την αύξηση του ορίου μαθητών ανά τμήμα, το εξεταστικό κάτεργο σε Γυμνάσιο και Λύκειο, τις αντιδραστικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών σε νηπιαγωγείο και δημοτικό.

Πιο αναλυτικά:

 

  • Αύξηση μαθητών ανά τμήμα – περικοπές: Με το κατώτατο όριο μαθητών ανά τμήμα να ορίζεται στον αριθμό 20 για τα 7θέσια και άνω Δημοτικά και 16 για τα νηπιαγωγεία και το ανώτατο όριο να αυξάνεται στους 24 μαθητές + 10%, σταδιακά, όλα τα τμήματα νηπιαγωγείου θα έχουν πάνω από 16 και δημοτικού πάνω από 20 μαθητές – έτσι επιτυγχάνεται ο στόχος του ΟΟΣΑ για αύξηση του μέσου όρου μαθητών ανά τμήμα. Αυτομάτως, πολλά δημοτικά και νηπιαγωγεία θα υποβιβαστούν και τα τμήματά τους θα συμπυκνωθούν, το οποίο θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις σχολείων και μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών. Επιπλέον, είναι απαράδεκτο και επικίνδυνο σε συνθήκες πανδημίας αντί να μειώνουν τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα να τον αυξάνουν, όταν οι περισσότερες σχολικές αίθουσες είναι μικρές και ακατάλληλες.
  • Αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών: Επαναφορά του επιθεωρητισμού με έμφαση στην κατηγοριοποίηση/ανταγωνισμό των σχολικών μονάδων και την ατομική αξιολόγηση/χειραγώγηση/κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών. Η αξιολόγηση καθίσταται κομβικής σημασίας εργαλείο για την προώθηση και εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής. Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών εκκρεμεί για να νομοθετηθεί σε επόμενη φάση καθώς η κυβέρνηση εξήγγειλε την εφαρμογή της από τον Σεπτέμβριο του 2021, ενώ η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας επιχειρείται να προωθηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2020. Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνεται η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ως συνέχεια του νόμου Γαβρόγλου (ν. 4547/2018).
  • Αύξηση προτύπων σχολείων / προώθηση της «αριστείας»:Ενισχύεται και διευρύνεται ο αριθμός και ο ρόλος των προτύπων σχολείων, σύμφωνα με την ιδεοληψία της ΝΔ περί «αρίστων». Σε μεγάλο βαθμό  η κατεύθυνση της ατομικής αξιολόγησης όλων των εκπαιδευτικών που θα επιχειρηθεί να γενικευτεί, φαίνεται και από την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στα Πρότυπα και Πειραματικά. Η σύνδεση ανάμεσα στην ατομική αξιολόγηση και την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας εκεί είναι άμεση. Οι εκπαιδευτικοί για να έχουν δικαίωμα να ξαναδουλέψουν στα Πρότυπα- Πειραματικά ή να καταλάβουν θέση Δ/ντή σε αυτά πρέπει να συγκεντρώσουν συνολικό αριθμό μονάδων τουλάχιστον ίσο με το μισό του μέγιστου αριθμού μονάδων, που μπορούν να συγκεντρωθούν αθροιστικά.
  • Νέες θεματικές/ παρεμβάσεις στο περιεχόμενο: Οι ΜΚΟ, με χρηματοδότηση από διεθνή δίκτυα, που προωθούσαν πριν κάποια χρόνια τον εθελοντισμό ως μάθημα στο Δημοτικό σχολείο τώρα τρίβουν τα χέρια τους. Προωθούνται οι λεγόμενες δεξιότητες και η κατακερματισμένη κατάρτιση σε βάρος της πολύπλευρης μόρφωσης και κριτικής σκέψης. Οι πιλοτικές εφαρμογές στο Δημοτικό σχολείο, αλλά και στο Νηπιαγωγείο, αποτελούν προοικονομία της νέας σαρωτικής αναδιαμόρφωσης του αναλυτικού και ωρολογίου προγράμματος του σχολείου. Δηλώνουμε ότι, πέραν των υπαρχουσών ειδικοτήτων, οι οποίες είναι απαραίτητες, σε καμία περίπτωση δεν συμφωνούμε με την εισαγωγή νέων ειδικοτήτων στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό σχολείο.
  • Σχολειοποίηση του Νηπιαγωγείου και κατάτμηση σε διδακτικά αντικείμενα: Προωθείται η κατάτμηση του προγράμματος στο νηπιαγωγείο σε διδακτικά αντικείμενα (σήμερα εισαγωγή Αγγλικών και Φυσικής Αγωγής, αύριο Πληροφορική μεθαύριο ίσως γλώσσα, μαθηματικά, θρησκευτικά) καταπατώντας τις βασικές αρχές της φιλοσοφίας  του, που είναι η γνώση διαμέσου του παιχνιδιού. Ο προσανατολισμός διαμέσου της εισαγωγής διδακτικών αντικειμένων/ειδικοτήτων, τροποποιεί  τη  διδακτική προσέγγιση που  οργανώνεται  σε κέντρα διαφέροντος υπό την μορφή σχεδίων εργασίας και αυθόρμητων δραστηριοτήτων έκφρασης και αφορά  μεικτές ηλικίες παιδιών. Η συγκεκριμένη αλλαγή του Αναλυτικού προγράμματος του Νηπιαγωγείου στοχεύει στον κατακερματισμό της γνώσης και της λειτουργίας του  διαμέσου του «πρώιμου γνωστικού προγραμματισμού»  και της προώθησης νεοφιλελεύθερων επιλογών και συμφερόντων.
  • Ταξικοί φραγμοί και αποκλεισμοί/ Τράπεζα θεμάτων/ Εξετάσεις και εντατικοποίηση: Το πολυνομοσχέδιο εντείνει και πολλαπλασιάζει τους ταξικούς φραγμούς. Μετατρέπει το Γυμνάσιο και το Λύκειο σε εξεταστικά κέντρα-κάτεργα. Επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων σε όλες τις τάξεις στο Γενικό Λύκειο και στο ΕΠΑΛ, στήνοντας έναν εξεταστικό μαραθώνιο, εν είδει τοπικών πανελλαδικών εξετάσεων. Πρόκειται για τη χαρά των φροντιστηριαρχών και των σχολαρχών. Οι μαθητές που δεν έχουν το επαρκές οικονομικό υπόβαθρο, θα ωθούνται στην μορφωτική και κοινωνική απόρριψη. Δείχνει στα λαϊκά στρώματα ότι είναι ανεπιθύμητα σε αυτήν την εκπαιδευτική βαθμίδα που προορίζεται μόνο για «λίγους και εκλεκτούς». Για τις εγγραφές στα ΕΠΑΛ βάζει το ηλικιακό όριο των 17 ετών, όταν με βάση τα τωρινά δεδομένα, το 30% περίπου των μαθητών τους είναι πάνω από 18, θέλοντας να οδηγήσει ένα μεγάλο τμήμα της νεολαίας στην άτυπη εκπαίδευση και κατάρτιση.
  • Μονιμοποίηση ελαστικής εργασίας με χειρότερους όρους/ τιμωρίες σε αναπληρωτές: Ήδη με τις περικοπές θέσεων και τμημάτων θα αποτρέπει τους μόνιμους διορισμούς, αλλά και μειώνει τις προσλήψεις αναπληρωτών σε όλα τα σχολεία. Μάλιστα προχωρά στην αύξηση των ποινών αποκλεισμού τουλάχιστον στα 2 έτη για τους αναπληρωτές που δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία ή παραιτούνται, αφού πολλοί χωρίς κίνητρα, με απαξιωμένη την προϋπηρεσία τους χωρίς και ουσιαστικά μέτρα στήριξης της διαβίωσης εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας τους, είναι αδύνατο να επιβιώσουν αφού δεν μονιμοποιούνται.
  • Αναχρονιστικές – αντιπαιδαγωγικές και αυταρχικές παρεμβάσεις: Ο νεοσυντηρητικός «ορθολογισμός» του αυταρχισμού και της πειθάρχησης με κλίμα αναμορφωτηρίου, προχωρά με την επαναφορά της αναγραφής της διαγωγής που στιγματίζει τους μαθητές, και αυξάνει τις ποινές με αποβολές μέχρι πέντε μέρες, σε ένα σχολείο που όλα δείχνουν ότι πρέπει να χρησιμοποιεί την τιμωρία για να επιβάλλει την «ομαλότητα».
  • Εμπλοκή των Δήμων στην Εκπαιδευτική διαδικασία και στους κανονισμούς εσωτερικής λειτουργίας των Σχολείων: Οι εκπρόσωποι των Δήμων και οι Σύλλογοι Γονέων αποκτούν ρόλο στη σύνταξη των σχολικών κανονισμών, δηλαδή, στους όρους οργάνωσης του σχολείου, αλλά και στη γενική κατεύθυνσή του, στο πνεύμα λειτουργίας του, στους τρόπους που διαχειρίζεται και επιλύει τα εσωτερικά του προβλήματα. Η απαίτηση για αυστηροποίηση, επιβολή ποινών και χρήση αντιπαιδαγωγικών μέσων θα είναι πολύ πιο πιεστική. Ενισχύεται η κατηγοριοποίηση, η «αυτονομία» και «ευελιξία» στην κατεύθυνση της υποχρηματοδότησης και της αναζήτησης «χορηγών».

Το πολυνομοσχέδιο Κεραμέως αποτελεί την πιο αντιδραστική τομή στο χώρο της εκπαίδευσης από το νόμο 2525/97 του Αρσένη. Ακριβώς γιατί περιλαμβάνει, σε ένα νόμο, αναδιαρθρώσεις που αλλάζουν ριζικά τους όρους, την οργάνωση και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. 

Δε θα το επιτρέψουμε!

Οι σχεδιασμοί και η τακτική της κυβέρνησης πρέπει να καταδικαστούν απ’ όλη την κοινωνία. Το εκπαιδευτικό κίνημα δεν πρόκειται ούτε να αιφνιδιαστεί ούτε να φιμωθεί.

Δίνουμε άμεση και αποφασιστική απάντηση στην κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας!

 

Με βάση το παραπάνω πλαίσιο:

  1. Καλούμε στη σύσκεψη Συλλόγων ΠΕ και ΕΛΜΕ, την Τρίτη 5 Μαΐου στο θεατράκι στη Γκράβα.
  2. Ισχύει η πρόταση που έχουμε καταθέσει από τις 27/4 για την οργάνωση μιας μαζικής πανεκπαιδευτικής κινητοποίησης μετά τις 4 Μάη. Μετά τις τρεις κινητοποιήσεις – παραστάσεις διαμαρτυρίας των προηγούμενων εβδομάδων, πρέπει να προχωρήσουμε σε πιο μαζικές κινητοποιήσεις, τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα αυτοπροστασίας
  3. Προχωράμε σε Γενική Συνέλευση των μελών μας, σε αυλή σχολείου, σε ημερομηνία που θα ανακοινώσουμε άμεσα.
  4. Ξεκινάμε καμπάνια «Να ακουστεί δυνατά η φωνή μας: πάρτε πίσω το νομοσχέδιο». Απευθύνουμε ανοιχτό κάλεσμα στους Συλλόγους και τις Ενώσεις Γονέων, με βάση το γράμμα της ΔΟΕ, να ενημερώσουν τα μέλη τους και να πάρουν θέση για το νομοσχέδιο. Αναρτούμε πανό σε όλα τα σχολεία. Προχωράμε σε δημιουργία και ανάρτηση βίντεο στο youtube.
  5. Στηρίζουμε το κείμενο υπογραφών των νηπιαγωγών «Αγωνιζόμαστε για ένα σύγχρονο δημόσιο δωρεάν Νηπιαγωγείο. Απόσυρση του νομοσχεδίου ΤΩΡΑ»
  6. Καλούμε το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. να κηρύξει άμεσα απεργία-αποχή από κάθε αξιολογική διαδικασία.
  7. Συνεχίζουμε με τις αποφάσεις των 77 εκπαιδευτικών σωματείων για Απεργία – Αποχή από κάθε διαδικασία αντιεκπαιδευτικής αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης.
  8. Καλούμε σε νέο συντονισμό των Συλλόγων ΠΕ και ΕΛΜΕ, αμέσως μετά το επόμενο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο. Ο χρόνος και ο τόπος θα οριστούν σε συνεννόηση με τους υπόλοιπους Συλλόγους ΠΕ και ΕΛΜΕ.

Φοράμε μάσκες αλλά δεν μένουμε σιωπηλοί.

O πρόεδρος                             Ο Γ. Γραμματέας

Δημήτρης Μαριόλης              Νίκος Αθανασόπουλος