Εντελώς τυχαία, έπεσε στην αντίληψή μας υπόμνημα 8 Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικών Σχολείων του Ζωγράφου. Το υπόμνημα απευθύνεται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Αττικής και στην Διεύθυνση ΠΕ Α΄ Αθήνας. Εντύπωση μας προκαλεί ότι ενώ στους φορείς προς τους οποίους κοινοποιείται το υπόμνημα, περιλαμβάνεται και ο Α΄ Σύλλογος Αθηνών, μέχρι στιγμής, το υπόμνημα δεν μας έχει κοινοποιηθεί. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πρόκειται απλώς για αβλεψία.
Το υπόμνημα θέτει μια σειρά ζητήματα, πολλά από τα οποία είναι αποτέλεσμα των αντιεκπαιδευτικών μέτρων της κυβέρνησης. Εκείνο όμως που μας εκπλήσσει πραγματικά, είναι το πρώτο ζήτημα που θέτει το υπόμνημα, όπου αναφέρεται ότι:
«Περισσότερο, ίσως, από κάθε άλλη χρονιά, καταβλήθηκε συστηματική προσπάθεια να μην γίνουν διορισμοί εκπαιδευτικών και να καλυφθούν στα χαρτιά, αλλά όχι και στην πράξη, τα εξόφθαλμα κενά, με μετακινήσεις υποτιθέμενων υπεράριθμων εκπαιδευτικών και επανατοποθετήσεις, χωρίς να έχει γίνει μελέτη των επιμέρους περιπτώσεων, με αποτέλεσμα να αναλάβουν τμήματα, εκπαιδευτικοί που δεν είναι σε θέση για πολλούς, γνωστούς στη διοίκηση, λόγους (υγείας και άλλους) να αναλάβουν εκπαιδευτικά καθήκοντα».
Η εικόνα που σχηματίζεται είναι ότι οι Σύλλογοι Γονέων που υπογράφουν, καταγγέλλουν ότι στα σχολεία τους έχουν αναλάβει τμήματα εκπαιδευτικοί (δηλαδή δάσκαλοι, καθώς ο υπεύθυνος τμήματος στην πρωτοβάθμια είναι δάσκαλος) οι οποίοι «δεν είναι σε θέση να αναλάβουν εκπαιδευτικά καθήκοντα»! Εκτιμούμε την καταγγελία ως πολύ σοβαρή και θεωρούμε ότι η ιεράρχησή της ως πρώτη στο σχετικό υπόμνημα το οποίο αναφέρεται στη διοίκηση, συνεπάγεται και την αντίστοιχη διεκδίκηση – το λιγότερο, την απομάκρυνση των συναδέλφων από το τμήμα τους. Σημειώνουμε εδώ, ότι η δική μας εκτίμηση είναι η ακριβώς αντίθετη. Οι συνάδελφοι, κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες, δάσκαλοι και ειδικότητες, δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους για την καλύτερη δυνατή λειτουργία των σχολείων. Παρ’ όλα αυτά, λαμβάνοντας υπόψη τη σοβαρότητα της καταγγελίας και μάλιστα σε αυτή την έκταση (αφορά σχεδόν όλα τα δημοτικά σχολεία του Ζωγράφου) θα έρθουμε σε επαφή με κάθε Σύλλογο Γονέων που υπογράφει αυτό το υπόμνημα.
Θέλουμε μόνο να υπενθυμίσουμε ότι το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο της περιόδου δεν μπορεί να το αγνοεί κανείς. Για παράδειγμα, ο ΟΟΣΑ επαναφέρει το ζήτημα της αξιολόγησης με έμφαση, ώστε να επισημανθούν οι «ανεπαρκείς» εκπαιδευτικοί και να απομακρυνθούν από τη θέση τους..
Συνεχίζοντας, στο ίδιο πνεύμα, το υπόμνημα αναδεικνύει και το ζήτημα των αναθέσεων, μιλώντας για δασκάλους που διδάσκουν «γνωστικά αντικείμενα που δεν κατέχουν, μόνο και μόνο για να μην γίνουν προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού». Θεωρούμε εξαιρετικά επικίνδυνες τις αντιλήψεις για «εξειδικευμένο» και «ανειδίκευτο» προσωπικό. Ιδιαίτερα όταν η κυβέρνηση ανοίγει το ζήτημα της παιδαγωγικής επάρκειας, τέτοιες αντιλήψεις δεν είναι επικίνδυνες μόνο για τους δάσκαλους αλλά για όλους τους εκπαιδευτικούς ανεξαρτήτως ειδικότητας.
Είναι φανερό, ότι οι αντιλήψεις κοινωνικού αυτοματισμού, διχασμού και κατακερματισμού του εκπαιδευτικού σώματος τελικά ρίχνουν νερό στο μύλο του υπουργείου και των αντιεκπαιδευτικών πολιτικών του, αφού στοχοποιούν εν τέλει τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
Απέναντι στις αντιεκπαιδευτικές, αντιλαϊκές πολιτικές της κυβέρνησης, απαιτείται η μεγαλύτερη δυνατή ενότητα, η συγκρότηση πανεκπαιδευτικού μετώπου εκπαιδευτικών και γονέων και ο σχεδιασμός κοινών αγωνιστικών δράσεων. Πρακτικές και αντιλήψεις που διχάζουν και κατακερματίζουν αυτές τις δυνάμεις, μας βρίσκουν κάθετα αντίθετους.
Από την πλευρά μας θα επιδιώξουμε άμεσα να έρθουμε σε επαφή με τους Συλλόγους Γονέων, την Ένωση Γονέων αλλά και όλους τους γονείς της περιοχής μας για να τους ενημερώσουμε για τις θέσεις και τα αιτήματά μας με πνεύμα συνεργασίας και προσανατολισμό κοινής, ενωτικής δράσης για την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής κυβέρνησης, ΕΕ και ΟΟΣΑ.