Α΄ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΤΑΚΤΙΚΗΣ Γ.Σ. ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
(27-5-2015)
Α. Πεπραγμένα ΔΟΕ
Η ΓΣ καταψηφίζει τα πεπραγμένα της ΔΟΕ
Β. Οικονομικά ΔΟΕ – συνδρομή
Εκφράζουμε την έντονη διαφωνία μας με τη γενικότερη διαχείριση των οικονομικών της ΔΟΕ και συνακόλουθα με το ύψος της συνδρομής στην Ομοσπονδία.
Οι συγκεκριμένες θέσεις του Συλλόγου μας διαμορφώνονται ως εξής :
1) Το συνολικό ύψος της συνδρομής των συναδέλφων πρέπει να μειωθεί στα 25 ευρώ. 20 ευρώ προς τη ΔΟΕ και 5 προς το Σύλλογο.
2) Η μείωση των εξόδων της ΔΟΕ μπορεί να προέλθει μεταξύ άλλων από : την αποζημίωση των μελών της ΔΟΕ για όλα τα έξοδά τους με βάση αποδείξεις και την καθιέρωση ανώτατου πλαφόν και όχι με επιμίσθια και καθορισμένα από πριν ποσά.
3) Εναλλαγή των μελών του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. υποχρεωτικά μετά από μια τετραετία. Είμαστε αντίθετοι στον επαγγελματικό συνδικαλισμό και την πολυετή απομάκρυνση των μελών της ΔΟΕ από την τάξη.
4) Επισημαίνουμε ότι στόχος μας είναι να μπει μια τάξη και μια σωστότερη διαχείριση στα οικονομικά της Ομοσπονδίας, να ενισχυθεί η αγωνιστική συσπείρωση, η ταξική ενότητα, η συμμετοχή και όχι να αποδυναμωθεί το συνδικάτο στις δύσκολες ώρες που περνάμε. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι απαραίτητο να σταματήσει κάθε σκέψη για χρηματοδότηση του ΙΠΕΜ ΔΟΕ μέσω ΕΣΠΑ, ευρωπαϊκών ή κρατικών προγραμμάτων. Το συνδικάτο δεν πρέπει να δεχτεί ούτε δεκάρα από κρατικά ή ευρωπαϊκά κονδύλια διότι έτσι καθίσταται συνένοχο και δέσμιο, ευάλωτο σε κάθε συκοφαντική εκστρατεία.
Γ. Για το Πολιτικό πλαίσιο
Κάθε μέρα που περνάει, οι «δανειστές», η Ε.Ε., η ΕΚΤ και το ΔΝΤ, γίνονται απαιτητικότεροι. Μιλάνε για μέτρα «σωτηρίας» και μεταρρυθμίσεις και στην πραγματικότητα εννοούν και ζητάνε νέες ιδιωτικοποιήσεις, περικοπές μισθών και συντάξεων, νέους φόρους και πλήρη κατάργηση των κοινωνικών και εργασιακών δικαιωμάτων. Κάθε μέρα που περνάει γίνεται ολοένα και πιο φανερό ότι μια γραμμή συμβιβασμού στα πλαίσια των επιλογών της Ε.Ε., στα πλαίσια των απειλών και των εκβιασμών, στα πλαίσια της εξάρτησης και κυρίως στα πλαίσια εξυπηρέτησης του χρέους, θα οδηγήσει σε μεγαλύτερο κοινωνικό αφανισμό και στην οριστική υποδούλωση του λαού και της κοινωνίας για τις επόμενες γενιές. Οι εξελίξεις με τη συμφωνία κυβέρνησης – EUROGROUP της 20ης Φλεβάρη κατέδειξαν με τον πιο δραματικό τρόπο ότι η κατάργηση των μνημονίων και η ανατροπή των αντιλαϊκών πολιτικών υπηρετείται μόνο με τη ρήξη και τη σύγκρουση με την ΕΕ, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ. Αναδείχθηκε η φυσιογνωμία και ο χαρακτήρας της ΕΕ, όχι ως μιας ένωσης «ισότιμων εταίρων» αλλά ως μιας ιμπεριαλιστικής συμμαχίας που επιβάλλει με στυγνούς εκβιασμούς πολιτικές σκληρής οικονομικής εξαθλίωσης και φτώχειας, πολιτικές ραγδαίας υποτίμησης της εργατικής δύναμης και υποδούλωσης ολόκληρων λαών για να αντιμετωπιστούν οι αντιφάσεις της καπιταλιστικής κρίσης.
Απέναντι στην κατάσταση ασφυξίας που προκαλούν ΕΕ και ΔΝΤ, με τους συνεχείς εκβιασμούς και τις απειλές τους και απέναντι στις υποχωρήσεις της κυβέρνησης, μόνη λύση είναι η άμεση παύση πληρωμών του δημόσιου χρέους κι η μονομερής διαγραφή του! Σε αυτή την κατεύθυνση, ρήξης και σύγκρουσης με την ΕΕ και το ΔΝΤ, θεωρούμε ότι ο λαός μας, με ξεκάθαρο τρόπο πρέπει να απορρίψει τα τελεσίγραφα και τους εκβιασμούς της ΕΕ. Η συμφωνία κυβέρνησης – EUROGROUP όπως και η απόφασή της να συγκεντρώσει τα ρευστά διαθέσιμα των φορέων και οργανισμών του Δημοσίου στην Τράπεζα της Ελλάδας με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, δεν κινείται στην παραπάνω κατεύθυνση, δεν υπηρετεί τις προεκλογικές κυβερνητικές δεσμεύσεις ούτε – πολύ περισσότερο – τους στόχους του κινήματος και των λαϊκών αγώνων του προηγούμενου διαστήματος.
Από την άλλη πλευρά, είναι τουλάχιστον υποκριτική η πολεμική που ασκεί το πολιτικό και κοινωνικό μπλοκ δυνάμεων που εφάρμοσε όλα τα προηγούμενα χρόνια τις βάρβαρες μνημονιακές πολιτικές που βύθισαν το λαό στη φτώχεια, την ανεργία και την εξαθλίωση. Πρόκειται για αυτές τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις που απαιτούν εδώ και τώρα, θρασύτατα και αδίστακτα, την πιο σκληρή και αντιλαϊκή εφαρμογή μνημονιακών πολιτικών, νέων περικοπών σε συντάξεις και μισθούς, ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου, επαναφορά της αξιολόγησης και των απολύσεων στο δημόσιο, ισοπέδωση των κοινωνικών και πολιτικών δημοκρατικών δικαιωμάτων. Εξυπηρετούν με αυτό τον τρόπο, όχι μόνο τα σχέδια των «δανειστών», της ΕΕ και του ΔΝΤ, αλλά κυρίως τα δικά τους ταξικά συμφέροντα, σε βάρος της κοινωνικής πλειοψηφίας.
Προτείνουμε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο διεκδίκησης και πρόγραμμα δράσης που απαντά στο μέγεθος της επίθεσης που δέχονται οι εργαζόμενοι.
Η μόνη ελπίδα στις σημερινές συνθήκες βρίσκεται στην αφύπνιση του λαϊκού κινήματος, στην άνθιση των λαϊκών αγώνων, στη συγκρότηση ενός ευρύτατου κοινωνικού πολιτικού μετώπου ρήξης και σύγκρουσης με την ΕΕ και το ΔΝΤ. Να διεκδικήσουμε όλα όσα μας έκλεψαν τα προηγούμενα χρόνια, όλα όσα μας ανήκουν. Καλούμαστε ξανά, αυτή την κρίσιμη στιγμή, να συμβάλουμε σε μια νέα λαϊκή κινητοποίηση, σε ένα νέο γύρο αγώνων.
Εμείς οι εργαζόμενοι δεν χρωστάμε τίποτα και δεν πληρώνουμε τίποτα. Να πληρώσει η οικονομική ολιγαρχία που προκάλεσε την κρίση και οι πολιτικοί της εκπρόσωποι. Είμαστε αντίθετοι στις πολιτικές που επιβάλλουν με αφορμή το χρέος οι κυβερνήσεις, οι δανειστές και η τρόικα με την επιβολή ενός «αέναου» Μνημονίου που οδηγεί στη διαχρονική μείωση μισθών και συντάξεων, στη φτώχεια, την ανεργία, την κατάρρευση και πλήρη εμπορευματοποίηση των δημόσιων κοινωνικών αγαθών της παιδείας και της υγείας, στην πώληση της δημόσιας περιουσίας, στην πρόκληση εν τέλει μιας τεράστιας κοινωνικής καταστροφής. Παλεύουμε για την ανατροπή των μνημονίων και της δανειακής σύμβασης. Όχι σε νέα μνημόνια και αντιλαϊκές συμφωνίες – άμεση παλλαϊκή κινητοποίηση σε περίπτωση προώθησης νέου μνημονίου. Προβάλλουμε τα αιτήματα για παύση πληρωμών του χρέους και διαγραφή του χρέους, ρήξη με τρόικα – Δ.Ν.Τ. – Ε.Ε., γενναία φορολόγηση του κεφαλαίου, των τραπεζών και της εκκλησιαστικής περιουσίας, εθνικοποίηση των τραπεζών και των κοινωφελών οργανισμών, κρατική φαρμακοβιομηχανία, μείωση των στρατιωτικών δαπανών, έλεγχο των τιμών των προϊόντων λαϊκής κατανάλωσης και των φαρμάκων.
Σε αυτή την κατεύθυνση της μετωπικής αγωνιστικής δράσης, εντάσσεται και η συμμετοχή του Συλλόγου μας, από τις 26/3, στην «Κίνηση για τη Διαγραφή του Χρέους Τώρα», στις διαδικασίες, τις εκδηλώσεις και τις κινητοποιήσεις που οργανώνει. Καλούμε τη ΔΟΕ να αποφασίσει τη συμμετοχή της στην «Κίνηση για τη Διαγραφή του Χρέους Τώρα».
Συμμετείχαμε και συνδιοργανώσαμε τη συγκέντρωση – πορεία της «Κίνησης για τη Διαγραφή του Χρέους τώρα» τη Δευτέρα 11 Μαΐου. Επόμενο βήμα, προτείνουμε στα σωματεία, τους φορείς, τις συλλογικότητες και να είναι, με το ίδιο πλαίσιο και στόχους, νέα κινητοποίηση της Κίνησης για τη Διαγραφή του Χρέους και πορεία στη Βουλή και τα γραφεία της ΕΕ, στις 5 Ιούνη, ημέρα που το ελληνικό κράτος καλείται να πληρώσει 300 εκ. ευρώ στο ΔΝΤ.
Δ. Πρόγραμμα αιτημάτων και διεκδικήσεων για την εκπαίδευση – πρόγραμμα δράσης
Η δημόσια εκπαίδευση βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης. Η σημερινή δραματική εικόνα των σχολείων μας είναι αποτέλεσμα των αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων και πολιτικών που ξεκίνησαν από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και κορυφώθηκαν τα τελευταία 5 χρόνια της καπιταλιστικής κρίσης και των μνημονιακών αντιεκπαιδευτικών πολιτικών. Οι εξελίξεις με την αδρανοποίηση της Τράπεζας Θεμάτων στο Λύκειο, την επαναπρόσληψη των διαθεσίμων και της ακύρωσης πλευρών του πειθαρχικού είναι αποτέλεσμα των μαχητικών και αποφασιστικών αγώνων του εκπαιδευτικού κινήματος όλου του προηγούμενου διαστήματος.
Επιπρόσθετα, το μπλοκάρισμα της αξιολόγησης, αποτελεί μια μεγάλη και ιστορική νίκη του εκπαιδευτικού κινήματος απέναντι στις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές, στο σχολείο της αγοράς, της πειθάρχησης, των απολύσεων. Η νίκη αυτή όμως παραμένει ημιτελής, όσο η κυβέρνηση διατηρεί ενεργό το πλαίσιο της αξιολόγησης που αφορά την ΑΔΙΠΠΔΕ και το ρόλο των στελεχών εκπαίδευσης, όσο μένει ενεργό το θεσμικό πλαίσιο που διατηρεί το βαθμολόγιο – μισθολόγιο – φτωχολόγιο, όσο παραμένουν ενεργές οι δηλώσεις του Υπουργού Διοικητικής μεταρρύθμισης σχετικά με την αξιολόγηση στο δημόσιο, όσο η ακώλυτη βαθμολογική/μισθολογική εξέλιξη και η αντιμετώπιση της οικονομικής φτωχοποίησης των εκπαιδευτικών παραπέμπονται στις καλένδες και εξαρτώνται από τις δεσμεύσεις και τις συμφωνίες με την Ε.Ε. Η πολιτική επιλογή της κυβέρνησης και του Υπουργείου να θέσει ως κριτήριο για την αντιμετώπιση των αιτημάτων του εκπαιδευτικού κινήματος το όριο της δημοσιονομικής προσαρμογής και του οικονομικού κόστους υπονομεύει την υπεράσπιση και ενίσχυση του δημόσιου δωρεάν σχολείου, την οικονομική και εργασιακή αποκατάσταση των εκπαιδευτικών μια και αυτά δεν μπορούν να υλοποιηθούν όσο η κυβέρνηση κινείται κάτω από τα ασφυκτικά όρια που θέτουν Ε.Ε.-ΔΝΤ-δανειστές.
Η ανασυγκρότηση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, ακόμα και τα μέτρα άμεσης και επείγουσας ανάγκης, όπως οι προσλήψεις για την κάλυψη των κενών ή μέτρα αυτονόητης οικονομικής ανακούφισης όπως η ακώλυτη βαθμολογική/μισθολογική εξέλιξη και πολύ περισσότερο, οι εκπαιδευτικές πολιτικές που θα κάνουν πράξη το σχολείο των λαϊκών αναγκών και δικαιωμάτων έρχονται σε ευθεία σύγκρουση και ρήξη με τις μνημονιακές πολιτικές. Επιχειρώντας να συμβάλλουμε στον αγωνιστικό προσανατολισμό του εκπαιδευτικού κινήματος και με πυξίδα τις αποφάσεις της τελευταίας μας ΓΣ, θεωρούμε ότι απαιτείται η άμεση ανάταξη της δημόσιας εκπαίδευσης αλλά και ο σχεδιασμός ενός ριζικά διαφορετικού προσανατολισμού της.
- Αιτήματα απόλυτης προτεραιότητας
- 1. Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών με βάση το χρόνο λήψης του πτυχίου και την προϋπηρεσία ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά και να λειτουργήσουν τα σχολεία με το απαραίτητο προσωπικό. Σχέση συνταξιοδοτήσεων και προσλήψεων 1:1 τουλάχιστον για τα 4 τελευταία χρόνια όπου συνταξιοδοτήθηκαν 9.000 εκπαιδευτικοί της Π.Ε. κι έγιναν μόνο 278 μόνιμοι διορισμοί. Όχι στις ελαστικές εργασιακές σχέσεις, στο όνειδος της απλήρωτης εθελοντικής εργασίας, στα κοινωφελή προγράμματα και την ωρομισθία. Στηρίζουμε/συμμετέχουμε στη σύσκεψη της 2ης Ιούνη και στην κινητοποίηση των Συλλόγων ΠΕ και των αναπληρωτών, στις 13 Ιούνη στο Υπ. Παιδείας.
- Άμεση δρομολόγηση ενός ολοκληρωμένου κρατικού προγράμματος σίτισης και ιατρικής περίθαλψης που θα εξασφαλίζει ότι δεν θα υπάρχει ούτε ένας μαθητής μας πεινασμένος, ότι δεν θα υπάρχει ούτε ένα παιδί στα σχολεία μας χωρίς ιατρική περίθαλψη. Διεκδικούμε επαναλειτουργία του προγράμματος σίτισης του Βρεφοκομείου Αθηνών. Η κοινωνική αλληλεγγύη που αναπτύσσεται στα σχολεία με πρωταγωνιστικό ρόλο των εκπαιδευτικών δεν αρκεί για να αντιμετωπιστεί το θέμα. Ούτε μπορεί να εκχωρείται σε ιδιώτες και χορηγούς όπως έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Απαιτείται η κρατική πρόνοια και παρέμβαση.
- Κατάργηση συνολικά με νομοθετική ρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης. Κατάργηση των μηχανισμών της αξιολόγησης και διάλυση όλων των σχετικών επιτροπών. Άμεση απόδοση των κονδυλίων για την εφαρμογή της αξιολόγησης-αυτοαξιολόγησης σε λειτουργικές δαπάνες. Η αξιολόγηση είναι μια διαδικασία πολιτικά, ηθικά και παιδαγωγικά ηττημένη, οριστικά πλέον στη βάση της ζωντανής εκπαίδευσης. Προωθεί το σχολείο της αγοράς, την υποδούλωση της ζωντανής εκπαίδευσης στους διοικητικούς μηχανισμούς, την κυριαρχία του μάνατζμεντ επί της παιδαγωγικής. Το εκπαιδευτικό κίνημα είναι αντίθετο στην αξιολόγηση και σε κάθε διαδικασία που επιτελεί τις λειτουργίες και το περιεχόμενο της αξιολόγησης με όποιο όνομα κι αν εμφανιστεί.
Β. Αποκατάσταση των δομών της δημόσιας εκπαίδευσης, αποκατάσταση των εργασιακών και οικονομικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.
– Ακώλυτη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη και άμεσο ξεπάγωμα των βαθμολογικών προαγωγών. Αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις, υπεράσπιση των ασφαλιστικών κατακτήσεων με κατάργηση των αντιασφαλιστικών νόμων. Συμμετέχουμε στην κινητοποίηση της ΑΔΕΔΥ για τη σωτηρία των ασφαλιστικών μας Ταμείων, στις 28/5, 12:30μμ στο Υπουργείο Εργασίας. Να ζούμε με αξιοπρέπεια εμείς και οι οικογένειές μας από το μισθό μας. Αποκατάσταση των απωλειών της τελευταίας 4ετίας. Τώρα επαναφορά του μισθού των νεοδιόριστων και των χαμηλότερων βαθμών στα επίπεδα του 2009. Επαναφορά του 13ου-14ου μισθού. Ενιαία συλλογική σύμβαση. Γνήσιες συλλογικές συμβάσεις εργασίας εφ’ όλης της ύλης. Κατάργηση του νόμου για το μισθολόγιο/βαθμολόγιο.
-Ανάκληση των συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων. Τα κριτήρια, όσο αφορά τουλάχιστον το λεκανοπέδιο, πρέπει να είναι δυο. Πρώτον, η εμπειρία δείχνει ότι το 12θέσιο δημοτικό σχολείο πρέπει να είναι το μέγιστο ανώτατο όριο. Δεύτερον, η αποκατάσταση απαραίτητων δομών που καταργήθηκαν – αναφέρουμε όσο αφορά την περιοχή μας την κατάργηση του Σχολείου Κωφών.
-Να αποσυρθεί η πρόταση του Υπουργείου για τη συνολική ανάκληση των μετατάξεων. Αντιμετώπιση του προβλήματος με βάση την τελευταία απόφαση του ΔΣ μας: Σύσταση οργανικών θέσεων, κατάργηση του ν.4172, έλεγχος των μετατάξεων, δίκαιη λύση για τις κοινές ειδικότητες.
-Κάθε προσπάθεια αναπροσανατολισμού της εκπαίδευσης προϋποθέτει ένα συνολικό απολογισμό της προηγούμενης περιόδου. Από την εποχή της εξομοίωσης ως τις τελευταίες αμοιβές αξιολογητών απορροφήθηκαν αρκετά κοινοτικά κονδύλια στην εκπαίδευση. Πού πήγαν; Ποιοι επωφελήθηκαν από αυτά; Πόσο; Τι άφησαν πίσω τους; Π.χ. τα νέα αναλυτικά προγράμματα που σαπίζουν σε κάποια συρτάρια, κόστισαν 100.000.000 ευρώ εν μέσω κρίσης, την ώρα που από τους εκπαιδευτικούς αφαιρούνταν το 1/3 του εισοδήματός τους.
Γ. Ολοκληρωμένο σχέδιο για το ριζικό αναπροσανατολισμό και την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου
Η κυβερνητική πολιτική ως σήμερα, προώθησε τις ευρωπαϊκές εκπαιδευτικές πολιτικές, την αριστεία, τους εξεταστικούς φραγμούς, την παιδεία των λίγων και εκλεκτών. Σε αντίθεση με αυτό τον προσανατολισμό, θεωρούμε ότι, σήμερα, περισσότερο από ποτέ, χρειαζόμαστε ένα νέο μορφωτικό/κοινωνικό σχέδιο για το δημόσιο δωρεάν σχολείο – αναπόσπαστο τμήμα μιας συνολικότερης στρατηγικής ριζικής κοινωνικής και εκπαιδευτικής χειραφέτησης. Στοιχεία αυτής της πρότασης για ένα νέο προγραμματικό και οραματικό λόγο για το δημόσιο δωρεάν σχολείο των όλων και των ίσων είναι:
- Ριζική αλλαγή της δομής της δημόσιας εκπαίδευσης με θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και του ενιαίου δωδεκάχρονου δημόσιου δωρεάν σχολείου. Ίδρυση νηπιαγωγείων, διορισμοί νηπιαγωγών.
- Κρατικό πιστοποιητικό, γλωσσομάθειας για Αγγλικά – δεύτερη ξένη γλώσσα και πληροφορική με την αποφοίτηση από το Λύκειο.
- Η αντιεκπαιδευτική πολιτική δημιούργησε μια πραγματικότητα κατηγοριοποίησης και πολυτυπίας σχολείων – σχηματικά λέμε : επειδή για τις νεοφιλελεύθερες/νεοσυντηρητικές πολιτικές δεν υπάρχει ενιαίο μορφωτικό σχέδιο δεν υπάρχει και ανάγκη ενιαίου σχολείου, επομένως δημιουργήθηκαν σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων (κλασσικά, ΕΑΕΠ, πρότυπα – πειραματικά) και αναπτύχθηκε ένα αρχιπέλαγος «καινοτόμων προγραμμάτων» και ειδικών ημερών του κοινωνικού σχολείου. Σήμερα απατείται μια ριζική επανεξέταση αυτής της πολυτυπίας στην κατεύθυνση του ενιαίου 12χρονου δημόσιου δωρεάν σχολείου. Ιδιαίτερα το μοντέλο λειτουργίας των ΕΑΕΠ είναι κατά γενική ομολογία αποτυχημένο. Επίσης, η απόρριψη της ελιτίστικης λογικής της αριστείας, σημαίνει αναπροσδιορισμό των πρότυπων/πειραματικών με κατάργηση του χαρακτηρισμού τους ως «πρότυπων» και των διαδικασιών αξιολόγησης, των βασικών δηλαδή στοιχείων που υπονομεύουν την ουσιαστική λειτουργία τους ως πειραματικών σχολείων. Στον αντίποδα, χρειάζονται πειραματικά σχολεία που θα εναλάσσονται σε αυτό το ρόλο ανά διετία – τριετία, ώστε να δοκιμάζονται νέες παιδαγωγικές μέθοδοι σε πραγματικό και όχι κατασκευασμένο μαθητικό δυναμικό.
- Αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15% του ΓΚΠ. Δημιουργία ενός αποτελεσματικού δικτύου υποστηρικτικών θεσμών μέσα στο δημόσιο σχολείο για τους μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Εξοπλισμός όλων των σχολείων με εργαστήρια πληροφορικής, δημιουργία μεγάλης βιβλιοθήκης σε κάθε σχολικό συγκρότημα. Αυξημένη χρηματοδότηση των νηπιαγωγείων ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες για γραφική ύλη και αναλώσιμα και να μην επιβαρύνονται οι γονείς.
- Νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία που να αντιστοιχούν στο στόχο της γενικής μόρφωσης και της ανάπτυξης της κριτικής σκέψης όλου του μαθητικού πληθυσμού. Αναγνώριση της διπλής αξίας της σχολικής γνώσης και μόρφωσης, αφενός για τη συνολική υπόθεση της κοινωνικής χειραφέτησης και αφετέρου για την υπόθεση καλλιέργειας κάθε μαθητή ξεχωριστά. Μείωση της ύλης σε όλο το εύρος της εκπαίδευσης. Βασικός στόχος πρέπει να είναι η συνεχής επιδίωξη για ισότητα στη μόρφωση, ακόμη κι αν αυτή προϋποθέτει τη θετική διάκριση υπέρ εκείνων που αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες. Στο πλαίσιο αυτό η ποσότητα της ύλης στο σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα πρέπει να μειωθεί σε όλο το εύρος της εκπαίδευσης.
- Μεγάλο μέρος της κοινωνίας μετά το ξέσπασμα της κρίσης αδυνατεί να καλύψει την επαφή των παιδιών με ένα φάσμα μορφωτικών και αθλητικών δραστηριοτήτων, τώρα που καταρρέει όλος ο προηγούμενος τρόπος ζωής. Το σχολείο είναι συχνά ο μόνος δημόσιος χώρος με ελεύθερους χώρους και υποδομές σε ένα πυκνοκατοικημένο αστικό ιστό. Πρέπει να διεκδικήσουμε την αξιοποίηση του σε μια λογική αντιπαράθεσης με τα ΕΑΕΠ και τις πολιτικές εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης. Άρα πρέπει να διεκδικήσουμε τη δυνατότητα του σχολείου να στεγάσει σε μια ζώνη ελεύθερων δραστηριοτήτων με μόνιμο προσωπικό (εκπαιδευτικοί, φύλακες, κλπ.) όλες εκείνες τις αθλητικές, πολιτιστικές δραστηριότητες που οι γονείς αδυνατούν πια να προσφέρουν στα παιδιά τους.
- Σύλλογος Διδασκόντων με αναβαθμισμένο διοικητικό και παιδαγωγικό ρόλο και θεσμοθετημένη πρωταγωνιστική θέση στη διαδικασία προγραμματισμού, σχεδιασμού, αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου. Με συχνές, τακτικές συνεδριάσεις όπου συλλογικά συζητούνται και αντιμετωπίζονται όλα τα παιδαγωγικά ζητήματα. Με προγραμματισμό / αποτίμηση του διδακτικού έργου σε τοπικά/κεντρικά αιρετά συλλογικά όργανα. Στηρίζουμε/ψηφίζουμε την πρόταση του Συντονιστικού Νηπιαγωγών για αντικατάσταση του σχ. Συμβούλου με συμβουλευτικές δομές.
- Δημοκρατική λειτουργία της σχολικής μονάδας με ανώτερα και μόνα αποφασιστικά όργανα τον Σύλλογο Διδασκόντων και το Σχολικό Συμβούλιο. Με διευθυντή/συντονιστή, αιρετό και ανακλητό συνάδελφο που θα έχει διδακτικά καθήκοντα και τις ίδιες μισθολογικές απολαβές με όλους τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς και ανώτατο όριο θητείας. Λειτουργία γραμματειακής υποστήριξης σε όλα τα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία.
- Αναδιαμόρφωση του προγράμματος σπουδών, περιεχομένου και στόχων της μόρφωσης των εκπαιδευτικών στα παιδαγωγικά τμήματα, τμήματα νηπιαγωγών και τις καθηγητικές σχολές. Επιμόρφωση/μετεκπαίδευση όλων των εκπαιδευτικών σε αντίστοιχη κατεύθυνση με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα.
Ε. Για την προσχολική αγωγή
Το Νηπιαγωγείο επιτελεί έργο αποφασιστικής σημασίας για την ποιοτική αναβάθμιση όλης της εκπαίδευσης σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες του κόσμου. Τα αποτελέσματα ερευνών παγκόσμια αποδεικνύουν τα σημαντικά οφέλη που έχουν τα παιδιά που έχουν παρακολουθήσει υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές σε παιδιά που προέρχονται από μη προνομιούχα κοινωνικά στρώματα.
Στην Ελλάδα, η ηλικία των τεσσάρων χρόνων είναι η ηλικία-θύμα σε όλη την εκπαίδευση καθώς το ποσοστό πρόσβασης των παιδιών σε δομές προσχολικής εκπαίδευσης είναι 67%, όταν στην Ευρώπη το ποσοστό φτάνει το 95%.
Η φοίτηση των παιδιών ηλικίας τεσσάρων χρόνων (νήπια β΄ ηλικίας/προνήπια) στο ελληνικό νηπιαγωγείο είναι θέμα τύχης και αποτέλεσμα κληρώσεων. Σ΄ αυτό, το πραγματικά γκρίζο για την εκπαίδευση τοπίο, η κοινωνική αδικία είναι αδιανόητη. Υπάρχουν προνήπια που λόγω έλλειψης θέσεων σε νηπιαγωγείο πηγαίνουν αναγκαστικά σε βρεφονηπιακούς σταθμούς (οι οποίοι επιτελούν πολύ σημαντικό έργο αλλά έχουν διακριτό εκπαιδευτικό ρόλο από το νηπιαγωγείο), άλλα απορροφούνται από ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς χωρίς νόμιμες άδειες λειτουργίας ενώ αρκετές χιλιάδες παιδιών δεν φοιτούν καθόλου.
Η δίχρονη δημόσια υποχρεωτική προσχολική αγωγή αποτελεί το κύριο αίτημα του Συντονιστικού Νηπιαγωγών, αλλά και όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Από το ∆ιάταγµα αρ. 68/1896 «Περί συστάσεως νηπιαγωγείων» και το νόμο 3518/2006 για την ενός έτους υποχρεωτική προσχολική αγωγή μέχρι σήμερα το αίτημα για δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή είναι βασικό και αδιαπραγμάτευτο.
Η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής και η σύνδεσή της με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω της ομαλής μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο είναι μια ουσιαστικής σημασίας παρέμβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή εξασφαλίζει στο παιδί συνέχεια ως προς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το χώρο και τα πρόσωπα και δίνει στους εκπαιδευτικούς τον απαραίτητο χρόνο για να ασχοληθούν με θέματα που σχετίζονται με την πρώιμη παρέμβαση και άλλες συστηματικές προληπτικές παρεμβάσεις.
Δεν αρκεί όμως να τονίζεται η σημασία της προσχολικής αγωγής. Θα έπρεπε να είχε γίνει ΗΔΗ ολοκληρωμένος σχεδιασμός και να είχαν υλοποιηθεί σχέδια και δράσεις για τη στήριξη και την αναβάθμισή της. Θεωρούμε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να εκπονηθεί το συντομότερο δυνατό, ένα οργανωμένο και μελετημένο σχέδιο για το Νηπιαγωγείο (που έχει διακριτό ρόλο από τους παιδικούς σταθμούς) το οποίο θα παρέχει ποιοτική εκπαίδευση και θα εξασφαλίζει στους νηπιαγωγούς ποιοτικές συνθήκες εργασίας με νομοθετικά κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα (ωράριο – οργανικές θέσεις).
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ-ΔΙΧΡΟΝΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ-ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ.
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
- Ενιαίο δεκατετράχρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης: Νηπιαγωγείο – Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο.
- Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή για όλα τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών, στα Δημόσια Νηπιαγωγεία και επιτέλους πλήρη εφαρμογή των διατάξεων για την υποχρεωτική φοίτηση, έστω και του ενός έτους.
- Αναδιαμόρφωση του ΠΔ200/98 και ψηφιακή κωδικοποίηση όλης της νομοθεσίας (νόμων, προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων, εγκυκλίων) με την οποία καθορίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία.
- Διασφάλιση της υποχρεωτικής φοίτησης όλων των νηπίων, ώστε να μειωθεί η σχολική διαρροή, όχι μόνο των παιδιών που προέρχονται από μη προνομοιούχα κοινωνικοοικονομικά περιβάλλοντα αλλά και αυτών που οδηγούνται σε ιδιωτικά σχολεία που λειτουργούν χωρίς κανέναν έλεγχο και νόμιμη άδεια. Να ελέγχεται αυστηρά το νομικό πλαίσιο για ίδρυση και λειτουργία των Νηπιαγωγείων έτσι ώστε να μην επιτρέπεται η ίδρυσή τους ή να εποπτεύεται η λειτουργία τους όταν σε αυτά εμπλέκονται άτομα ή φορείς αναρμόδιοι και επικίνδυνοι για την εκπαίδευση.
- Κεντρικό και υπεύθυνο σχεδιασμό για τη φοίτηση όλων των νηπίων-προνηπίων. Ζητάμε αλλαγή της χρονικής περιόδου για την εγγραφή των παιδιών στο Νηπιαγωγείο και μετάθεσή της στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Αυτή η ενέργεια είναι πολύ σημαντική για την εκπαιδευτική διαδικασία (την ίδια διαδικασία ακολουθούν και τα Νηπιαγωγεία της Κύπρου) γιατί εξασφαλίζει:
- έγκαιρο προγραμματισμό για τη στελέχωση των νηπιαγωγείων και έγκαιρη ίδρυση νέων νηπιαγωγείων ή παραρτημάτων, έτσι ώστε να ικανοποιούνται οι αιτήσεις όλων των παιδιών που αιτούνται φοίτησης
- την οργάνωση για την καλύτερη κατανομή σε τμήματα των παιδιών.
- τις απαραίτητες ενέργειες και επαφές με αρμόδιους φορείς για την παροχή βοήθειας σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες έτσι ώστε να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος στην αρχή της σχολικής χρονιάς
- Ενδυνάμωση του ολοήμερου νηπιαγωγείου.
- Ευέλικτα και παιδοκεντρικά αναλυτικά προγράμματα σπουδών, στην κατεύθυνση της κριτικής ριζοσπαστικής παιδαγωγικής, η οποία θα βάζει τις βάσεις για τη διαμόρφωση ελεύθερων και κριτικά σκεπτόμενων προσωπικοτήτων και θα δημιουργεί τις συνθήκες για την καταπολέμηση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων.
ΓΙΑ ΤΟ ΩΡΑΡΙΟ ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
- Κατοχύρωση και εξειδίκευση του ωραρίου των νηπιαγωγών μετά τη θεσμοθέτησή του με το Ν. 4115/2013, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων που υπάρχουν.
- Κάθε 45΄ να υπολογίζονται ως διδακτική ώρα.
ΚΤΙΡΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ-ΟΡΓΑΝΙΚΟΤΗΤΑ-ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
- Λύση του κτιριακού προβλήματος των νηπιαγωγείων με εξασφάλιση κατάλληλων κτιριακών υποδομών για όλα τα παιδιά οι οποίες να ανταποκρίνονται στις βιολογικές και εκπαιδευτικές ανάγκες αυτής της ηλικίας. Αυστηρή τήρηση των προδιαγραφών και των κριτηρίων ασφαλείας του ΟΣΚ (3 τ.μ. ανά μαθητή, χώρους υγιεινής, πρόσβαση σε ΑμΕΑ, αύλειο χώρο, κλειστό χώρο για κινητικές δραστηριότητες, πυρασφάλεια, αντισεισμικό έλεγχο)
- Μείωση του αριθμού των νηπίων σε 1:15 ώστε να υπάρχει η δυνατότητα υλοποίησης του παιδαγωγικού προγράμματος του νηπιαγωγείου
- Λειτουργία όλων των ολοήμερων νηπιαγωγείων με κουζίνα, τραπεζαρία και χώρο χαλάρωσης, ξεχωριστό από την αίθουσα διδασκαλίας
- Το σχεδιασμό προγράμματος απαλλοτριώσεων οικοπέδων και κατασκευής σύγχρονων και με προδιαγραφές ασφαλείας νηπιαγωγείων τα οποία θα καλύπτουν τις ανάγκες φοίτησης όλων των παιδιών (νηπίων – προνηπίων)
- Να αποδοθεί η οργανικότητα που αντιστοιχεί σε κάθε νηπιαγωγείο ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών και αφού ληφθούν υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας κάποιων νηπιαγωγείων
- Οχι στις καταργήσεις και τις συμπτύξεις σε νέα πολυθέσια ή πολυδύναμα νηπιαγωγεία, τα οποία, εκτός των άλλων προβλημάτων, είναι και κατά κύριο λόγο αντιπαιδαγωγικά και επικίνδυνα για τα παιδιά αυτής της ηλικίας.
- Μοριοδότηση των νηπιαγωγείων ανάλογα με τα μόρια που έχει και το όμορο δημοτικό σχολείο.
ΓΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
- Οι διευθύντριες/διευθυντές των νηπιαγωγείων να επιλέγονται με τα ίδια κριτήρια που επιλέγονται και οι διευθυντές των Δημοτικών Σχολείων με καθοριστικό το ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων.
- Μαζικούς διορισμούς νηπιαγωγών με βάση τις πραγματικές ανάγκες και μόνιμο διορισμό όλων των αναπληρωτών
- Διορισμό ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ψυχολόγων, λογοθεραπευτών, δασκάλων μητρικής γλώσσας) έτσι ώστε να υποστηριχθεί ουσιαστικά η πρώιμη παρέμβαση και το εκπαιδευτικό έργο.
- Διορισμό μόνιμου βοηθητικού προσωπικού (καθαριστριών, τραπεζοκόμων, σχολικών νοσηλευτών) και εισαγωγή του θεσμού του σχολικού βοηθού για τα Νηπιαγωγεία.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ
- ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ την προσθήκη αυτοτελούς τμήματος ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ στο Οργανόγραμμα των ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, στο οποίο θα προΐσταται νηπιαγωγός Γενικής ή Ειδικής Αγωγής με αποδεδειγμένη διοικητική εμπειρία ή σπουδές στη διοικητική επιστήμη. Άμεσος προιστάμενός του να είναι ο Διευθυντής Εκπαίδευσης. Η επιλογή και τοποθέτησή του να γίνεται ύστερα από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τις/τους νηπιαγωγούς Γενικής ή Ειδικής αγωγής που υπηρετούν οργανικά στα νηπιαγωγεία της οικείας Διεύθυνσης ή βρίσκονται στη διάθεση και πληρούν τις προϋποθέσεις οι οποίες είναι αντίστοιχες με αυτές των προισταμένων εκπαιδευτικών θεμάτων.
- ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ την αντικατάσταση του μονοπρόσωπου θεσμού του Σχολικού Συμβούλου με Ομάδα Υποστήριξης Εκπαιδευτικού Έργου η οποία θα απαρτίζεται από Σύμβουλο του Εκπαιδευτικού (στην περίπτωση των Νηπιαγωγείων Νηπιαγωγό Γενικής και Ειδικής Αγωγής), Σχολικό Ψυχολόγο, Κοινωνικό Λειτουργό και Υπεύθυνους σχολικών δραστηριοτήτων (περιβαλλοντικής αγωγής, αγωγής υγείας, πολιτιστικών θεμάτων κ.ά.).
ΓΙΑ ΕΙΔΙΚΗ και ΓΕΝΙΚΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
- Ίδρυση Τμημάτων Ένταξης σε όλα τα νηπιαγωγεία και στελέχωσή τους με κατάλληλα εκπαιδευμένους νηπιαγωγούς, με μόνιμη σχέση εργασίας.
- Κατάλληλη επιμόρφωση και υποστήριξη νηπιαγωγών γενικής και ειδικής εκπαίδευσης για την ένταξη νηπίων με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο.
- Διεπιστημονική ομάδα, υποστηρικτική και συμβουλευτική προς το σχολείο και τις οικογένειες σε μόνιμη βάση.
- Επαρκή αριθμό νηπιαγωγών στα ΚΕ.Δ.Δ.Υ, έτσι ώστε η διαδικασία αξιολόγησης των νηπίων, τόσο στους χώρους του ΚΕ.Δ.Δ.Υ όσο και στο χώρο του νηπιαγωγείου να γίνεται άμεσα.
- Η υποστήριξη (Τ.Ε, παράλληλη στήριξη, δεύτερος εκπαιδευτικός στην τάξη, βοηθητικό προσωπικό κτλ) να παρέχεται καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, όποτε τη χρειάζεται το παιδί και μέσα στο σχολείο όπου φοιτά.
- Μείωση του συνολικού αριθμού των παιδιών, κατ΄ ανώτερο σε 15, λαμβάνοντας υπόψη πάντα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τάξης και τις ανάγκες που προκύπτουν κάθε χρονιά.
- Στα Τμήματα Ένταξης νηπιαγωγείων και τα Ειδικά Νηπιαγωγεία να προσφέρει παιδαγωγική υποστήριξη ομάδα υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου στην οποία να μετέχουν και σύμβουλοι εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής.
- Κατάλληλη επιμόρφωση και υποστήριξη των συμβούλων των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής εκπαίδευσης της ομάδας υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου.
ΣΤ. Για την ειδική εκπαίδευση
Η Ειδική Εκπαίδευση πλήττεται χρόνια τώρα από τις ελλείψεις διορισμών, την ελαστική εργασία, το ψαλίδισμα μέχρι και την εξαφάνιση των κοινωνικών παροχών και θεραπειών των μαθητών με αναπηρία και την ιατρικοποίηση του χώρου.
Η κατάσταση αυτή γίνεται πολύ χειρότερη στην τελευταία πενταετία της οικονομικής κρίσης αφού η πολιτική των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων και των μνημονίων θίγει και την Ειδική Εκπαίδευση, με την υποχρηματοδότηση να τη μετατρέπει σε εμπόρευμα, με τους γονείς και τους μαθητές πελάτες. Οι οικογένειες σε μια περίοδο φτώχειας, ανεργίας και με εξαφανισμένες τις κοινωνικές και προνοιακές δομές σηκώνουν αποκλειστικά το βάρος της στήριξης των παιδιών τους και χιλιάδες μαθητές παραμένουν έξω από οποιαδήποτε δομή εκπαίδευσης ενώ χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό και τα ΕΣΠΑ διακινούνται εκτός των πραγματικών αναγκών της εκπαίδευσης σε ιδιωτικά συμφέροντα, “προγράμματα” και φιλανθρωπικές οργανώσεις.
Ταυτόχρονα τεράστια είναι τα προβλήματα του εκπαιδευτικού και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, όπως η κυριαρχία των ελαστικών εργασιακών σχέσεων και καμιά πρόβλεψη για πρόσληψη μόνιμου προσωπικού. Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, ακόμα και με και 14 χρόνια προϋπηρεσία, εξακολουθούν να αποτελούν περιπλανώμενο θίασο χωρίς σταθερή δουλειά, ενώ το μόνιμο ειδικό βοηθητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό εξαφανίζεται και αντικαθίσταται με εργαζόμενους με 5μηνες συμβάσεις προγραμμάτων ΕΣΠΑ και «κοινωφελούς εργασίας» του ΟΑΕΔ.
Η επιχειρούμενη κάλυψη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών που χρήζουν εξατομικευμένης εκπαιδευτικής παρέμβασης, εντός των πλαισίων του γενικού σχολείου χωρίς την ανάλογη υποστήριξη, αφενός δεν σέβεται και υποβαθμίζει τα μορφωτικά δικαιώματα των ΑμεΑ, καταργώντας τον αντισταθμιστικό χαρακτήρα της ειδικής εκπαίδευσης και αφετέρου προκαλεί αύξηση των εντάσεων και των προβλημάτων διαχείρισης της σχολικής τάξης, λόγω των έντονων δυσκολιών μάθησης και της περιθωριοποίησης που αυτές προκαλούν.
Διεκδικούμε :
– Αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν και υποχρεωτική εκπαίδευση, επαγγελματική κατάρτιση και αποκατάσταση των ΑμΕΑ, σε σχολικές μονάδες του υπουργείου Παιδείας
-Γενναία αύξηση των δαπανών για την έγκαιρη παρέμβαση, την ειδική εκπαίδευση, την ειδική επαγγελματική κατάρτιση, την αυτόνομη διαβίωση-την προστατευμένη εργασία.
–Εξοπλισμό όλων των ειδικών σχολείων με κατάλληλο και επαρκές εποπτικό, παιδαγωγικό και λογισμικό υλικό, προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών.
–Στελέχωση των ειδικών σχολείων με όλες τις απαραίτητες ειδικότητες του εκπαιδευτικού, ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, με μόνιμη σχέση εργασίας, με μαζικούς διορισμούς σε όλες τις βαθμίδες.
–Καμία κατηγοριοποίηση, κατακερματισμό και διαχωρισμό των εκπαιδευτικών. Ενιαία κριτήρια μεταθέσεων-διορισμών σε όλη την εκπαίδευση. Διορισμούς με βάση το χρόνο λήψης του πτυχίου και την προϋπηρεσία. Διορισμό όλων των αναπληρωτών και όσων έχουν υπογράψει έστω και μια σύμβαση στο δημόσιο σχολείο. Σταθερή και μόνιμη εργασία για όλους. Όχι στην ελαστική εργασία. Κατάργηση της ωρομισθίας, της αναπλήρωσης με μειωμένο ωράριο και του θεσμού του αναπληρωτή από ΕΣΠΑ. Οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία να έχουν ίσα δικαιώματα με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς στις διαδικασίες πρόσληψης.
–Κατάργηση όλων εκείνων των διατάξεων των ν.2817, ν.3194/2003, ν.3699/2008, ν.4115/2013 άρθρο 39 που εμπορευματοποιούν την ειδική αγωγή, προωθούν την ιατρικοποίηση, κατηγοριοποιούν τους εκπαιδευτικούς και ανατρέπουν εργασιακά δικαιώματα στο χώρο της ειδικής αγωγής.
–Επαναλειτουργία των διδασκαλείων και καθιέρωση του θεσμού της μετεκπαίδευσης με κατεύθυνση την ειδική αγωγή και στη Β/βάθμια εκπαίδευση.
-Περιοδική ουσιαστική επιμόρφωση, με τη χρηματοδότηση του υπουργείου, που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες ανατροφοδότησης των εκπαιδευτικών όλων των σχολείων ειδικής και τυπικής εκπαίδευσης, σε θέματα ειδικής εκπαίδευσης και συνεκπαίδευσης, διαφοροποιημένης διδασκαλίας και εξατομικευμένης υποστήριξης.
-Οργάνωση και στελέχωση κέντρων πρώιμης παρέμβασης, για την υποστήριξη των παιδιών στην κρίσιμη ηλικία από 2 έως 4 ετών και των οικογενειών τους, είτε μέσω της εφαρμογής των προβλεπομένων στο ν.3699/2008, άρθρο 8, παρ.2 είτε μέσα από τον σχεδιασμό αυτόνομων δομών. Η πολιτική της πρόληψης πρέπει να ξεκινά από τη γέννηση των παιδιών.
-Ενίσχυση του προσωπικού των ΚΕΔΔΥ και ίδρυση νέων, για να έχουν μικρότερη περιοχή ευθύνης, ώστε να εξυπηρετούνται με ταχύτερο ρυθμό οι διαγνωστικές ανάγκες και να ενισχυθεί ο υποστηρικτικός τους ρόλος, με την δυνατότητα επισκέψεων των παιδαγωγικών ομάδων στα σχολεία. Κατοχύρωση παιδαγωγικής εκπαιδευτικής κατεύθυνσης των ΚΕΔΔΥ και απαλλαγή αυτών από διοικητικές αρμοδιότητες. Διορισμούς εκπαιδευτικών σε όλα τα δημόσια ιατροπαιδαγωγικά κέντρα.
–Ίδρυση δημόσιων ειδικών σχολείων όλων των βαθμίδων για να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εντός συστεγαζόμενων σχολικών συγκροτημάτων, κατά προτεραιότητα και όπου αυτό το επιτρέπουν οι κτιριακές υποδομές, με σκοπό την προώθηση της κοινωνικής ένταξης και της καλλιέργειας του σεβασμού των δικαιωμάτων των ΑμεΑ.
–Δημιουργία Ενιαίου τύπου σχολείου, με την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και εεα, σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης που θα οριστούν με χωροταξικά κριτήρια, ώστε να μην αναγκάζονται οι μαθητές να διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να μεταβούν στα ειδικά σχολεία και να φοιτούν σε περιβάλλον ξένο προς τον κοινωνικό περίγυρο της κατοικίας τους. Οι μαθητές αυτοί εφόσον δεν θα μπορούν να παρακολουθούν το πρόγραμμα της γενικής τάξης θα διδάσκονται σε μικροομάδες από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής και θα ακολουθούν τα εξατομικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης, όπως θα γινόταν στο ειδικό σχολείο και επιπλέον θα συμμετέχουν σε προγράμματα συνεκπαίδευσης, είτε ως τμήματα είτε ως άτομα, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους, τις ικανότητες και τις αντοχές τους. Δημιουργία οργανικών θέσεων ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, με ρόλο υποστηρικτικό και συμβουλευτικό για το σύνολο των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων των σχολείων αυτών.
–Δημιουργία Τμημάτων Ένταξης σε κάθε σχολείο και βαθμίδα εκπαίδευσης.
-Ενίσχυση του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης για τους μαθητές που την έχουν ανάγκη. Όχι στην υποβάθμιση και την ουσιαστική κατάργησή της με την ανάθεση στήριξης έως και 3 μαθητών ανά εκπαιδευτικό. Έγκαιρο διορισμό των εκπαιδευτικών, το Σεπτέμβριο, αλλά και δυνατότητα παροχής στήριξης καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, όποτε τη χρειάζεται ο μαθητής.
-Λήψη μέτρων για την αποτελεσματική διαχείριση των προβλημάτων στη σχολική τάξη, με την εφαρμογή της διάταξης που προβλέπει τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα εφόσον φοιτούν μαθητές με εεα, (ν.3699, άρθρο 1, παρ. γ, εδάφ. ββ), τον επαναπροσδιορισμό του περιεχομένου και των μεθόδων διδασκαλίας και την ύπαρξη και τη χρήση κατάλληλων μέσων (υλικοτεχνική και κτιριακή υποδομή, πλούσιος εξοπλισμός, εκπαιδευτικό-εποπτικό υλικό, σύγχρονα μέσα τεχνολογίας-κατάλληλο εκπαιδευτικό λογισμικό, κ.α.).
–Αναβάθμιση των υπαρχόντων και ίδρυση νέων εκπαιδευτικών μονάδων δημόσιας και δωρεάν, ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ και Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια) και νομοθετική κατοχύρωση των αποφοίτων τους. Διαχειριστικό έλεγχο των ιδιωτικών μονάδων ειδικής εκπ/σης και μετατροπή τους σε δημόσιες.
-Ειδική εκπαίδευση εφόρου ζωής για τα άτομα με βαριές, πολλαπλές αναπηρίες και ίδρυση κέντρων διημέρευσης και αυτόνομης διαβίωσης.
-Πλήρη ασφαλιστική κάλυψη όλων των παιδιών που φοιτούν σε σχολεία ειδικής εκπαίδευσης ώστε να καλύπτονται όλες οι ανάγκες θεραπείας και υποστήριξης εκτός σχολικού πλαισίου.
–Μόνιμη σταθερή, προστατευμένη – υποστηριζόμενη εργασία για τα άτομα με ειδικές ανάγκες στο Δημόσιο και στον Ιδιωτικό Τομέα καθώς και ενίσχυση των πρωτοβουλιών δημιουργίας συνεταιριστικών προεπαγγελματικών και επαγγελματικών εργαστηρίων ΑμεΑ.
Ζ. Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών και εργασιακά δικαιώματα αναπληρωτών
Το δημόσιο σχολείο βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης και εξαιτίας της υποστελέχωσής του. Χιλιάδες παραιτήσεις εκπαιδευτικών για συνταξιοδότηση από τη μια πλευρά, μόλις μερικές δεκάδες διορισμοί από την άλλη κάτω από το βάρος των μνημονιακών πολιτικών που έχουν επιβάλλει εδώ και τέσσερα χρόνια μηδενικούς διορισμούς στο δημόσιο. Οι ελαστικές σχέσεις εργασίας στην εκπαίδευση, με τη μονιμοποίηση του θεσμού του αναπληρωτή, επισφραγίζουν το μοντέλο του σχολείου της αγοράς, παγιώνοντας τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό με ταυτόχρονη απόσυρση του κράτους από την υποχρέωση κάλυψής τους. Στο πλαίσιο αυτό, ο εκπαιδευτικός αντιμετωπίζεται ως αναλώσιμος, αποκόπτεται από την ουσία του παιδαγωγικού έργου, γίνεται «επισκέπτης», μεταφορέας αποσπασματικών γνώσεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου και τη σχέση του με τους μαθητές .
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:
- Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους – Θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων για όλα τα διδακτικά αντικείμενα του σχολείου
- Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση με βάση το χρόνο λήψης του πτυχίου και την προϋπηρεσία ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά και να λειτουργήσουν τα σχολεία με το απαραίτητο προσωπικό. Σχέση συνταξιοδοτήσεων και προσλήψεων 1:1 τουλάχιστον για τα 4 τελευταία χρόνια όπου συνταξιοδοτήθηκαν 9.000 εκπαιδευτικοί της Π.Ε. κι έγιναν μόνο 278 μόνιμοι διορισμοί. Όχι στις ελαστικές εργασιακές σχέσεις, στο όνειδος της απλήρωτης εθελοντικής εργασίας, στα κοινωφελή προγράμματα και την ωρομισθία. Μονιμοποίηση των αναπληρωτών και όσων έχουν κατοχυρώσει δικαίωμα διορισμού (επιτυχόντες, 24μηνο κ.ά.) – Κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ-Καμία συζήτηση για ατομικό φάκελο προσόντων στους διορισμούς
- Πλήρη διαφάνεια και έγκαιρη καταγραφή και κοινοποίηση των λειτουργικών κενών. Προσλήψεις αναπληρωτών μόνο όπου προκύπτουν έκτακτες ανάγκες, με δωδεκάμηνες συμβάσεις και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Προσλήψεις μέσω του κρατικού προϋπολογισμού – κατάργηση των προγραμμάτων πρόσληψης μέσω των ευρωπαϊκών κονδυλίων ΕΣΠΑ. Κατάργηση της ωρομισθίας και της ελαστικής εργασίας. Πλήρη υπολογισμό ενσήμων σε ημέρες απεργίας, αναρρωτικές άδειες και άδειες εγκυμοσύνης. Προστασία της μητρότητας των αναπληρωτριών συναδελφισσών με πλήρη καταβολή του μισθού τους.
- Άρση της διετούς τιμωρητικής διαγραφής από τους πίνακες σε περίπτωση άρνησης ανάληψης υπηρεσίας ή παραίτησης. Άμεση κατάργηση του ενδεχομένου απόλυσης – με απόφαση των οικείων ΠΥΣΠΕ – των αναπληρωτών σε περίπτωση εξάντλησης της δεκαπενθήμερης αναρρωτικής άδειας λόγω ασθένειας ή προβλημάτων υγείας
- Κατάργηση του Ν.3848/2010 (Διαμαντοπούλου). Άνοιγμα των πινάκων προϋπηρεσίας των αναπληρωτών από 30/6/2010 και προσμέτρηση όλης της προϋπηρεσίας. Αναγνώριση της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών που υπηρέτησαν στην Ειδική Αγωγή και στη Γενική Αγωγή και μετά το 2010 έως σήμερα. Κατάργηση του ορίου της επταετίας.
Μη προσμέτρηση διπλών μορίων σε εκπαιδευτικούς που υπηρέτησαν σε δυσπρόσιτα σχολεία από 2010 -2014
Ενώ με το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο για την παιδεία «ξεκλειδώνει» ο ενιαίος πίνακας αναπληρωτών για το χρονικό διάστημα 2010-2014, δεν συμβαίνει το ίδιο με την προσμέτρηση στο διπλάσιο των μορίων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που υπηρέτησαν τα χρόνια αυτά σε δυσπρόσιτα σχολεία.
Σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς του αναπληρωτή υπουργού παιδείας Κ. Κουράκη, οι αναπληρωτές συνάδελφοί μας δεν τοποθετήθηκαν στα σχολεία αυτά τυχαία, αλλά είτε συνειδητά είτε αναγκαστικά (λόγω του διετούς αποκλεισμού τους από τους πίνακες σε περίπτωση άρνησης) στήριξαν με όλες τους τις δυνάμεις την εκπαίδευση στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες. Θεωρούμε λοιπόν ακατανόητη τη λογική μιας τέτοιας απόφασης, η οποία στην ουσία ακυρώνει την προσφορά των εκπαιδευτικών αυτών, οι οποίοι με προσωπικό και οικονομικό κόστος υπηρετούν την εκπαίδευση.
Η απόφαση αυτή δρα ενάντια στα πλαίσια της ισότητας και της ισονομίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, δημιουργώντας πολλών ταχυτήτων αναπληρωτές. Με αυτόν τον τρόπο, στο ήδη κατακερματισμένο κομμάτι των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, έρχεται να προστεθεί άλλη μια διαφοροποίηση σε εκπαιδευτικούς που εργάστηκαν πριν το 2010, σε εκείνους που εργάστηκαν στο «νεκρό χρόνο» του 2010-2014 και σε αυτούς που εργάστηκαν από το 2014 και μετά.
Καλούμε το Υπουργείο να αποκαταστήσει αυτήν την αδικία και να προσμετρήσει την προϋπηρεσία στο διπλάσιο στους ενιαίους πίνακες αναπληρωτών εκπαιδευτικών για όσους εκπαιδευτικούς υπηρέτησαν σε δυσπρόσιτες ή απομακρυσμένες σχολικές μονάδες κατά το χρονικό διάστημα 2010-2014.
Η λύση σε όλα αυτά είναι να δοθεί ένα τέλος στο καθεστώς της ελαστικής εργασίας και να διασφαλιστεί αξιοπρεπής, ισόνομη, μόνιμη και σταθερή εργασία για όλους.
Καλούμε τη ΔΟΕ να ανταποκριθεί στο ρόλο της και να στηρίξει με κάθε μέσο το δίκαιο αίτημα των συναδέλφων αναπληρωτών.
Αναγνώριση προϋπηρεσίας αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΠΕ 60.50 και ΠΕ 70.50
Για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών συναδέλφων ειδικοτήτων ΠΕ 60.50 και ΠΕ 70.50 που έχουν υπηρετήσει μέχρι τώρα τόσο σε δομές της Γενικής Αγωγής, όσο και σε δομές της Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας η θέση του Συλλόγου είναι:
Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 5 στο υπό ψήφιση πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, διαχωρίζεται και δεν αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία των αναπληρωτών ΠΕ 60.50 και ΠΕ 70.50 της Ειδικής αγωγής στη Γενική από το 2010 και μετά, για το διορισμό τους ως αναπληρωτές για τη νέα σχολική χρονιά. Η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει ταχύτατα στην ανεργία συνάδελφους εκπαιδευτικούς με αρκετά χρόνια προϋπηρεσίας, αφού αυτή θα μοιραστεί σε δύο διαφορετικούς πίνακες, με αποτέλεσμα να χάσουν αιφνιδιαστικά και άδικα πολλές θέσεις.
Άλλωστε η εγκύκλιος για ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 3848/2010 (ΦΕΚ 71/19.5.2010 τ. Α΄), όπως αυτή συντάσσεται και ανακοινώνεται κάθε χρόνο ορίζει ότι:
«34. α. Όπου στις κείμενες διατάξεις αναφέρεται προϋπηρεσία προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού, νοείται αυτή που προσφέρθηκε: α) στα δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων,
«β. Προσμέτρηση των υπηρεσιών της παραγράφου (α) γίνεται, εφόσον η πρόσληψη έχει γίνει από: i) το Υπουργείο Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων ή από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και Διευθύνσεις Εκπαίδευσης»
Η ρύθμιση αυτή λοιπόν αποτελεί κατάφωρη αδικία για τους συναδέλφους αναπληρωτές που κατέχουν πτυχίο της Γενικής Αγωγής και επιπλέον μεταπτυχιακό, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως προσόν διορισμού σε σχολεία στην Ειδική Αγωγή. Καλέστηκαν να υπηρετήσουν και σε δομές της Ειδικής Αγωγής που είναι μέσα στα σχολεία Γενικής Αγωγής και υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας. Ωστόσο, με τη συγκεκριμένη τροπολογία δεν τους αναγνωρίζεται συνολικά η προϋπηρεσία τους στη Γενική Αγωγή. Πώς θα μπορούσαμε λοιπόν να μιλάμε για ένταξη και συνεκπαίδευση όταν το ίδιο το ΥΠΟΠΑΙΘ προωθεί έναν τέτοιο διαχωρισμό;
Καλούμε το Υπουργείο να αποσύρει άμεσα τη συγκεκριμένη παράγραφο που προβλέπει μάλιστα και αναδρομική ισχύ από το 2010.
Η. Προκήρυξη θέσεων σε ερευνητικά ιδρύματα εσωτερικού και εξωτερικού
Διεκδικούμε την εκ νέου προκήρυξη θέσεων σε ερευνητικά ιδρύματα εσωτερικού και εξωτερικού με δικαίωμα συμμετοχής εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Ψήφισμα αλληλεγγύης και συμπαράστασης στους εργαζομένους των ΕΛΠΕ
Πριν λίγες ημέρες η εργατική τάξη, έχασε τα τελευταία θύματα της στο βωμό της ολοένα μεγαλύτερης αύξησης των κερδών των βιομηχάνων.
Το πολύνεκρο δυστύχημα στα πρώην δημόσια ΕΛΠΕ δείχνει το πιο αποτρόπαιο πρόσωπο της εκμετάλλευσης των εργαζομένων από τα πετρελαϊκά συμφέροντα που μειώνουν συνεχώς το εργατικό κόστος και καταστρατηγούν κανόνες ασφαλείας προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους.
Εκφράζουμε τη συμπαράσταση μας στις οικογένειες των αδικοχαμένων εργατών αλλά και στους εργαζόμενους των ΕΛΠΕ και στον αγώνα τους να κερδίσουν τις ανθρώπινες συνθήκες εργασίες που έχασαν από την επίθεση της εργοδοσίας.
Ζητάμε από το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στον έλεγχο για τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος και την παραδειγματική απόδοση ευθυνών και στη λήψη των αναγκαίων μέτρων για να μην επαναληφθούν στο μέλλον τέτοια δυστυχήματα.
Μόνο οι ίδιοι οι εργαζόμενοι μπορούν να αντισταθούν στην επίθεση! Μόνο με το δικό τους αγώνα για τα δικά τους συμφέροντα, για δουλειά με δικαιώματα, με ανθρώπινα ωράρια και με αξιοπρεπείς όρους, μπορούν να ανατρέψουν αυτή τη δολοφονική πολιτική. Σε σύγκρουση με την εργοδοσία και όχι διευκολύνοντάς της να «θάψει» το ζήτημα.
– Καμία ανοχή στο νέο αυτό έγκλημα σε βάρος της εργατικής τάξης!
– Κοινός αγώνας για να εξασφαλιστούν ασφαλείς όροι δουλειάς.
– Να τιμωρηθούν παραδειγματικά οι πραγματικοί υπεύθυνοι!
– Οι εργαζόμενοι δεν είναι αναλώσιμοι!
– Όχι στην εντατικοποίηση! Δουλειά με αξιοπρέπεια για όλους τους εργαζόμενους!
– Μέτρα ασφάλειας και υγιεινής σε κάθε χώρο δουλειάς!
Το προεδρείο
Κασσιανός Παναής
Πετμεζάς Παναγιώτης