Συντονιστικό Νηπιαγωγών – Αξιολόγηση: Το θέατρο του παραλόγου ΟΙ ΑΡΙΒΙΣΤΕΣ[i] της αξιολόγησης

Δεκέμβριος 2014: Η διαδικασία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, με όποιο προσωπείο και αν εμφανίστηκε, είτε της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας η οποία είναι συνδεδεμένη άρρηκτα με την αξιολόγηση, είτε της προσωπικής αξιολόγησης στελεχών εκπαίδευσης καταρρακώθηκε. Σ` αυτό το θέατρο του παραλόγου, ενώ οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να σώσουν ό,τι απέμεινε από την εκπαίδευση και την αξιοπρέπειά τους, τα στελέχη της εκπαίδευσης, το ΙΕΠ, η ΑΔΙΠΠΔΕ και το Υπουργείο Παιδείας προσπαθούν να διαλύσουν τα πάντα επιβάλλοντας μέσα σε κλίμα εκφοβισμού και τρομοκρατίας την αξιολόγηση.

Με ψευδείς συνεχείς ανακοινώσεις στον τύπο για την «επιτυχή» ολοκλήρωση των διαδικασιών της επιμόρφωσης για την αξιολόγηση και την «επιτυχή» ολοκλήρωση της αξιολόγησης των στελεχών προσπαθούν να την αναστήσουν από τα συντρίμμια της.

Οι πρωτεργάτες της αξιολόγησης περιφέρονται αλλάζοντας θέση στα Διοικητικά Συμβούλια του ΙΕΠ και της ΑΔΙΠΠΔΕ και ενδιαφέρονται μόνο για «επιλέξιμες δαπάνες», «πράξεις» και «τεχνικά δελτία», προκειμένου να εκταμιευθούν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από το ΕΣΠΑ. Τα χρήματα αυτά τα οποία συνεχίζουν να εισρέουν, αν και δεν τηρήθηκαν ούτε τα προσχήματα για τη διαδικασία, δεν γνωρίζουμε που δαπανήθηκαν. Ούτε επιμορφώσεις έγιναν όπως γνωρίζει όλη η Ελλάδα, ούτε χρονοδιαγράμματα τηρήθηκαν, ούτε νομότυπες ενέργειες έγιναν.

Οι ίδιοι πρωτεργάτες της αξιολόγησης, άλλοτε συμμετέχουν σε ομάδα εργασίας για την αξιολόγηση, άλλοτε στη σύνταξη του ΠΔ 152/13 και άλλοτε ετοιμάζουν νέα μοντέλα επιμόρφωσης –με έμφαση στα εξ αποστάσεως, έτσι ώστε να γίνονται σε ατομικό επίπεδο προκειμένου να μην δημιουργείται συλλογικό κλίμα αντιδράσεων. Όλες τους όμως οι ενέργειες καταλήγουν σε αποτυχία!


Α .ΤΟ ΦΙΑΣΚΟ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)


Το καλοκαίρι του 2014, αιφνιδιαστικά, εν μέσω σύγχισης και πανικού από την ολοκληρωτική κατάρρευση όλου του συστήματος της αξιολόγησης, η οποία ουσιαστικά ήταν μια εξαιρετικά κακοφτιαγμένη κατασκευή –προϊόν αντιγραφών[1] και συνονθύλευμα αποσπασματικών στοιχείων, αποφάσισαν να παίξουν το ισχυρό χαρτί τους, την αξιολόγηση των στελεχών, σχολικών συμβούλων και διευθυντών εκπαίδευσης.

Σ’αυτό το κομβικό σημείο που η αξιολόγηση χρειαζόταν ενδυνάμωση, αποφάσισαν να προχωρήσουν εσπευσμένα με την αξιολόγηση των στελεχών, πιστεύοντας ότι θα έχουν μια σημαντική νίκη . Η νίκη που προσδοκούσαν θα αποτελούσε το έναυσμα για την αποθέωσή τους και θα έδινε ένα δυνατό λάκτισμα γαι την μετέπειτα εξέλιξη της διαδικασίας, η οποία ήταν σίγουρο ότι θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη, αφού θα έπρεπε να γίνει η γενίκευση της αξιολόγησης στους  εκπαιδευτικούς.

Μέσα στον Αύγουστο του 2014 με την Α-71/115305/Δ2/22-07-2014 εγκύκλιο ξεκίνησε ένα απίστευτο σαφάρι για τον εντοπισμό των συμβούλων και διευθυντών εκπαίδευσης, οι οποίοι στην πλειονότητά τους ήταν σε διακοπές! Με επιστολή της με απ 18-1/8/2014 προς τον Υπουργό Παιδείας η ΠΕΣΣ (Πανελλήνια ένωση σχολικών συμβούλων) αναφέρει σχετικά:

«Η συγκεκριμένη εγκύκλιος, που κοινοποιήθηκε στα στελέχη εκπαίδευσης τον κατ’ εξοχήν μήνα διακοπών τους, τον Αύγουστο, και αφορά στη διαδικασία έναρξης και ολοκλήρωσης της αξιολόγησης των στελεχών της εκπαίδευσης, ενέχει τα στοιχεία του «αιφνιδιασμού» και της βιασύνης. Θεωρούμε ότι το μικρό χρονικό διάστημα των 20 εργάσιμων ημερών, που ορίζεται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας της αξιολόγησης των 820 Σχολικών Συμβούλων, λαμβανομένης υπόψη και της περιόδου που θα επιχειρηθεί να πραγματοποιηθεί, αναπόδραστα θα αποβεί εις βάρος της ποιότητας της αξιολόγησης. Τα χρονικά περιθώρια, δηλαδή, που τίθενται, όντας ασφυκτικά και μη ρεαλιστικά, θα λειτουργήσουν εις βάρος της ποιότητας της αξιολογικής διαδικασίας».

Με fast track διαδικασία και με όποιο τρόπο ήταν διαθέσιμος –σε ομάδες, κατ’ οίκον στον τόπο διακοπών, μέσω skype, «έγινε», αν έγινε, η υποτυπώδης «αξιολόγηση». Λίγα στελέχη παραιτήθηκαν ή συνταξιοδοτήθηκαν για να μη συνδεθούν με την αξιολόγηση. Τα υπόλοιπα στελέχη σύρθηκαν σε μια γελοία διαδικασία και δεν παρουσίασαν αντιδράσεις μέχρι που βγήκαν οι βαθμολογίες!

Αν και στην πλειοψηφία τους κρίθηκαν όλοι ως «εξαιρετικοί», μόλις βγήκαν οι βαθμολογίες, σα να ξύπνησαν από λήθαργο, άρχισαν να αντιδρούν και μάλιστα έντονα και να ετοιμάζονται οι περισσότεροι –με εξαίρεση αυτούς που είχαν την υψηλότερη βαθμολογία –για ενστάσεις! Άρχισαν μάλιστα να κάνουν συγκρίσεις και με βαθμολογίες στελεχών από άλλες περιφέρειες που οι αξιολογητές ήταν εξαιρετικά επιεικείς με αποτέλεσμα να νιώθουν ακόμα και με βαθμολογία 90 ανεπαρκείς!

Η κατάσταση ήταν έκρυθμη και αυτό αποτυπώνεται και σε δημοσιεύματα σε εκπαιδευτικά site. Αναφέρουν για απερίγραπτες καταστάσεις όπου