Η περσινή σχολική χρονιά έκλεισε με το ΥΠΑΙΘ και το ΙΕΠ να χάνουν μάχες που αφορούν την αξιολόγηση και να αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα στην προώθησή της. Η πλειοψηφία των σχολικών μονάδων της Α’ βάθμιας πανελλαδικά είχαν αρνηθεί τον Ιούνιο να συμπράξουν στο έγκλημα απέναντι στη δημόσια εκπαίδευση και να προχωρήσουν στην αυτοξιολόγηση που απαιτούσε το ΥΠΑΙΘ και μεγάλο μέρος των διευθυντών των σχολικών μονάδων είχαν αρνηθεί να συμμετέχουν στην εξ’ αποστάσεως ή δια ζώσης επιμόρφωση που είναι το πρώτο βήμα στο δρόμο προς την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Στο σύλλογό μας 20 σύλλογοι διδασκόντων ΔΣ κατέθεσαν το κείμενο της ΔΟΕ και 10 έκαναν αυτοαξιολόγηση με τα πρότυπα του ΥΠΑΙΘ. Αντίστοιχα ήταν τα ποσοστά και στα νηπιαγωγεία με τα περισσότερα να καταθέτουν το κείμενο της ΔΟΕ. Επίσης, κανένα σεμινάριο επιμόρφωσης διευθυντών δεν πραγματοποιήθηκε καθώς τα μπλοκάραμε με τη μαζική παρουσία μας στην κινητοποίηση.
Τις σοβαρές δυσκολίες στην απρόσκοπτη προώθηση της αξιολόγησης, τις αποδέχεται έμμεσα το ίδιο το υπουργείο γι’ αυτό και προσπαθεί να τις αντιμετωπίσει με σαλάτα αλληλοαναιρούμενων εγκυκλίων. Οι ημερομηνίες για την έναρξη της ατομικής αξιολόγησης μετατοπίζονται διαρκώς προς το μέλλον. Οι φόρμες για την αυτοαξιολόγηση συμπληρώθηκαν ως 21/6/2014! Επειδή όμως, οι εκθέσεις που κατατέθηκαν δεν διευκόλυναν το ΥΠΑΙΘ να προχωρήσει κανονικά, ξανανοίγουν το Παρατηρητήριο για να πιέσουν να «διορθωθεί» η μαζική πολιτική αυτή ανορθογραφία αναγνωρίζοντας έμμεσα το πρόβλημα που έχουν. Η κατάθεση των εργασιών των διευθυντών για συμμετοχή στην on line επιμόρφωση είχε ημερομηνία 30/6. Εκατοντάδες δεν τις είχαν καταθέσει ως τότε. Ξανάνοιξε το Παρατηρητήριο για να διορθωθεί και αυτή η μαζική πολιτική ανορθογραφία καθώς επίσης και για να διορθωθούν τυχόν λάθη. Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι καθόλου απρόσκοπτα δεν προχωρούν οι διαδικασίες της αξιολόγησης, το ΥΠΑΙΘ επιμένει αλλά συναντά αντιστάσεις.
Τι έγινε στο υπόλοιπο δημόσιο όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα
Το Μάιο του 2014 οι εργαζόμενοι στο δημόσιο έπρεπε να έχουν καταθέσει την ατομική τους αυτοαξιολόγηση και οι διευθυντές και προϊστάμενοι των υπηρεσιών να έχουν κάνει τους επιμερισμούς των ποσοστών (15% ανεπαρκείς, 60% μέτριοι, 25% άριστοι), ώστε από τον Ιούνιο του 2014 να ξεκινήσει η ατομική αξιολόγηση. Η μαζική και μαχητική αντίδραση των εργαζομένων, όπου κατέθεσαν στα σωματεία τους, κενά και ασυμπλήρωτα τα αξιολογόχαρτα, υποχρέωσε το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης να εκδώσει 4 εγκυκλίους παράτασης και ακόμα να μην τα έχει καταφέρει. Οι εργαζόμενοι στο υπόλοιπο δημόσιο, με απόφαση της ΑΔΕΔΥ, χρησιμοποίησαν ως μορφή αγώνα για να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στην αξιολόγηση, την απεργία-αποχή από το συγκεκριμένο έργο της αξιολόγησης.
Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΔΟΕ-ΟΛΜΕ μετά το καλοκαίρι, αποφάσισαν κι αυτές και κήρυξαν απεργία-αποχή από κάθε έργο που αφορά την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Τι σημαίνει απεργία-αποχή;
Σημαίνει ότι απέχουμε από συγκεκριμένο έργο και όχι από κάθε έργο. Δεν είναι στάση εργασίας. Εκτελούμε όλα τα υπόλοιπα καθήκοντά μας (διδακτικά και άλλα διοικητικά και εκπαιδευτικά) εκτός από αυτά που απορρέουν από τις διαδικασίες της αξιολόγησης και της αυτοαξιολόγησης. Με βάση αυτό:
Α. Οι διευθυντές των σχολείων και οι προϊστάμενες νηπιαγωγείων δηλώνοντας απεργία-αποχή:
· Να μην συμμετέχουν σε καμιά διαδικασία αξιολόγησης.
· Να μην συμμετέχουν στις διαδικασίες αξιολόγησής τους.
· Να μην συμμετέχουν στην εξ αποστάσεως επιμόρφωση κι όσοι συμμετείχαν να αποσύρουν τις εργασίες τους.
· Να μην αξιολογήσουν εκπαιδευτικούς.
· Να μην πιέζουν τους συναδέλφους προς αυτήν την κατεύθυνση.
Β. Οι εκπαιδευτικοί συνολικά:
· Δεν αναρτούμε τίποτα στο Παρατηρητήριο της αξιολόγησης.
· Δεν κάνουμε αίτηση για εθελοντική αξιολόγηση.
· Δεν παραδίδουμε έκθεση ατομικής αξιολόγησης.
· Δεν δεχόμαστε κανέναν αξιολογητή στην τάξη.
· Δε συμβάλλουμε στη διαφοροποίηση του σχολείου μας με οποιονδήποτε τρόπο.
Συγκεκριμένα για τις συνεδριάσεις των συλλόγων διδασκόντων δημοτικών και νηπιαγωγείων:
Όταν καλούμαστε σε συνεδρίαση συλλόγου διδασκόντων όπου έχει θέμα σχετικό με την αυτοαξιολόγηση-αξιολόγηση (π.χ. σχέδια δράσης, προγραμματισμός ΑΕΕ κλπ.), δηλώνουμε συμμετοχή στην απεργία-αποχή που έχει κηρύξει η ΔΟΕ. Η συμμετοχή μας στην απεργία-αποχή αφορά το συγκεκριμένο και μόνο θέμα, της ημερήσιας διάταξης.
Αν ο σύλλογος διδασκόντων έχει κι άλλα θέματα, συμμετέχουμε σε όλα τα υπόλοιπα και στο θέμα που αφορά την αυτοαξιολόγηση δηλώνουμε ότι συμμετέχουμε στην απεργία-αποχή που έχει κηρύξει η ΔΟΕ.
Επιδιώκουμε σε κάθε σύλλογο διδασκόντων η συμμετοχή στην απεργία-αποχή να είναι πλειοψηφική γι’ αυτό και ο σύλλογός μας καλεί όλους τους συλλόγους διδασκόντων να καλέσουν το σωματείο μας για ενημέρωση πριν τις συνεδριάσεις.
Όταν η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας συμμετέχουν στην απεργία-αποχή, τότε στο συγκεκριμένο ζήτημα δεν έχει απαρτία ο σύλλογος διδασκόντων και άρα δεν μπορεί να προχωρήσει καμία διαδικασία σχετικά με την αυτοαξιολόγηση.
Στην περίπτωση αυτή ο διευθυντής/ντρια του δημοτικού σχολείου και η προϊσταμένη/ος νηπιαγωγείου γράφει στο βιβλίο πράξεων του διευθυντή/προϊσταμένης ότι λόγω της συμμετοχής των εκπαιδευτικών στην απεργία-αποχή που έχει κηρύξει η ΔΟΕ με την απόφασή της με αριθμ. Πρωτοκόλου 1201 και με το εξώδικο που απέστειλε προς το Υπουργείο Παιδείας και Οικονομικών, ο σύλλογος διδασκόντων που καλέστηκε με θέμα την εγκύκλιο «Υλοποίηση της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας- Διαδικασίες αυτοαξιολόγησης κατά το σχολικό έτος 2014-2015» – ή με οποιοδήποτε αντίστοιχο θέμα, δεν είχε απαρτία και επομένως δεν προχωρά καμιά διαδικασία.