Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Σχετικά με την ειδική συνεδρίαση των Συλλόγων Διδασκόντων του 8ου και του 106ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών

Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας, στο πλαίσιο της μάχης ενάντια στην αντιεκπαιδευτική αξιολόγηση και λαμβάνοντας υπόψη το άρθρο 7, παράγραφος 2 του καταστατικού μας, βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να αποφασίσει:

  • την καταγγελία και τη διαγραφή του διευθυντή του 106ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών καθώς και την κοινοποίησή της στο Σύλλογο Π.Ε. «Αριστοτέλης», σε σχολείο του οποίου έχει οργανική θέση ο διευθυντής
  • την καταγγελία της διευθύντριας του 8ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών και την αποστολή της στο Δ.Σ. τους Συλλόγου Π.Ε. «Περικλής» με τη σύσταση για λήψη αντίστοιχων οργανωτικών μέτρων

για τη στάση τους κατά τη διάρκεια των ειδικών συνεδριάσεων των Συλλόγων Διδασκόντων των σχολικών τους μονάδων.

Συγκεκριμένα:

Α. Κλιμάκιο του Δ.Σ. και της Επιτροπής Αγώνα του Συλλόγου μας επισκέφθηκε την Πέμπτη 10 Οκτωβρίου, κατά τη διάρκεια διαλείμματος το 106ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, μετά από την ενημέρωση που είχαμε από συναδέλφους της σχολικής μονάδας για όσα συνέβησαν την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2024 στην ειδική συνεδρίαση. Η ενημέρωση που είχαμε ήταν ότι ο διευθυντής – αν και με συμμετοχή σε συγκεκριμένη συνδικαλιστική παράταξη – αρνήθηκε επίμονα να θέσει σε ψηφοφορία την πρόταση για τα ενιαία κείμενα της ΔΟΕ ισχυριζόμενος ότι είναι παράνομα και με αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις οδήγησε τη συνεδρίαση σε μια ψηφοφορία (12-12 όπου υπερίσχυσε με τη διπλή ψήφο του διευθυντή) επί της προτάσεώς του κάθε ομάδα να ανεβάσει ό,τι επιθυμεί.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης στην οποία μετείχαν τόσο συναδέλφισσες και συνάδελφοι όσο και ο διευθυντής της σχολικής μονάδας, τα μέλη του Δ.Σ. και της επιτροπής αγώνα τοποθετήθηκαν με βάση τις θέσεις της ΔΟΕ και του Συλλόγου, ξεκαθάρισαν ότι τα δημοκρατικά δικαιώματα των συναδέλφων είναι αδιαπραγμάτευτα, κανένα ζήτημα παρανομίας των ενιαίων κειμένων δεν υφίσταται και κάλεσαν το διευθυντή να αποκαταστήσει την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας συνεχίζοντας τη συνεδρίαση από το σημείο στο οποίο διακόπηκε. Να θέσει σε ψηφοφορία τα ενιαία κείμενα της Ομοσπονδίας και να γίνει σεβαστή η θέληση και η απόφαση της πλειοψηφίας του Συλλόγου Διδασκόντων.

Ακολούθως, το λόγο πήραν συνάδελφοι της σχολικής μονάδας επισημαίνοντας ότι ο διευθυντής:

  • την παραμονή της συνεδρίασης περνούσε από τις σχολικές τάξεις – και εν ώρα μαθήματος – και ρωτούσε να μάθει ποιοι/ες θα στηρίξουν στη συνεδρίαση τα ενιαία κείμενα της ΔΟΕ
  • ξεκίνησε την ειδική συνεδρίαση ανακοινώνοντας το …αποτέλεσμα της άτυπης ψηφοφορίας της προηγούμενης ημέρας, με βάση την οποία 12 συνάδελφοι είναι υπέρ των ενιαίων κειμένων και 10 κατά
  • ακολούθως, ανακοίνωσε ότι μια τέτοια πρόταση είναι αδύνατο να συζητηθεί και αρνήθηκε επίμονα να θέσει σε ψηφοφορία την πρόταση των συναδέλφων για τα ενιαία κείμενα με τον ισχυρισμό πως είναι παράνομα
  • έθεσε σε ψηφοφορία μόνο τη δική του πρόταση με βάση την οποία «κάθε ομάδα θα καταθέσει ό,τι επιθυμεί», χωρίς ο ίδιος να καταθέσει καμία συγκεκριμένη πρόταση συλλογικού προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου
  • αφαιρούσε το λόγο ή δεν έδινε το λόγο σε συναδέλφους με εκφράσεις όπως «δεν έχεις το λόγο», «δεν σου δίνω το λόγο», «σου αφαιρώ το λόγο» – όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά από συνάδελφο «αισθανθήκαμε σαν να είμαστε συλληφθέντες σε αστυνομικό τμήμα και περνάμε από ανάκριση»
  • κάλεσε συνάδελφο από το ολοήμερο να ψηφίσει στη συνεδρίαση ρωτώντας την «ναι ή όχι» χωρίς καμία διευκρίνιση και απαγορεύοντας στους συναδέλφους να της εξηγήσουν τις προτάσεις και τη συζήτηση που έχει προηγηθεί

 

Κατά τη διάρκεια της δικής του τοποθέτησης, ο διευθυντής:

  • Δεν διέψευσε τα παραπάνω επιμένοντας ότι τα ενιαία κείμενα είναι παράνομα διότι εκείνος ως διευθυντής και αρμόδιος να κρίνει τη νομιμότητά τους τα θεωρεί παράνομα.
  • Ισχυρίστηκε ότι η ειδική συνεδρίαση αφορά μόνο στον ορισμό των αξόνων, των ομάδων και τον συντονισμό ομάδων και όχι τους στόχους και τα σχέδια δράσης του συλλογικού προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου.
  • Επιδόθηκε και σε συνδικαλιστικές αναφορές σχετικά με τη γενική στάση του Συλλόγου, την τοποθέτηση του προέδρου του στην ολομέλεια προέδρων, γεγονότα για τα οποία δήλωσε ότι έχει «ενημερωθεί».
  • Αρνήθηκε ξεκάθαρα να αποκαταστήσει την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας με την ομαλή συνέχιση της συνεδρίασης και την ψηφοφορία με όλες τις προτάσεις που κατατέθηκαν, αναφέροντας χαρακτηριστικά «κάντε μου αναφορά αν θέλετε».

 

Β. Κλιμάκιο του Δ.Σ. και της Επιτροπής Αγώνα του Συλλόγου μας επισκέφθηκε την Τρίτη 15 Οκτωβρίου, κατά τη διάρκεια διαλείμματος το 8ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, μετά από την ενημέρωση που είχαμε από συναδέλφους της σχολικής μονάδας για όσα συνέβησαν την Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2024 στην ειδική συνεδρίαση. Η ενημέρωση που είχαμε ήταν ότι η διευθύντρια αρνήθηκε επίμονα να θέσει σε ψηφοφορία την πρόταση για τα ενιαία κείμενα της ΔΟΕ ισχυριζόμενη ότι είναι εκτός θεσμικού πλαισίου και στη συνέχεια, χωρίς να καταθέσει συγκεκριμένη συνολική πρόταση συλλογικού προγραμματισμού και να τη θέσει σε ψηφοφορία, ανακοίνωσε ότι θα ενεργοποιήσει το άρθρο 97 του νόμου 4823/21 περί υπαλλακτικού τρόπου άσκησης των αρμοδιοτήτων της και διέλυσε τη συνεδρίαση.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης στην οποία μετείχαν τόσο συναδέλφισσες και συνάδελφοι όσο και η διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τα μέλη του Δ.Σ. και της επιτροπής αγώνα τοποθετήθηκαν με βάση τις θέσεις της ΔΟΕ και του Συλλόγου, ξεκαθάρισαν ότι τα δημοκρατικά δικαιώματα των συναδέλφων είναι αδιαπραγμάτευτα, κανένα ζήτημα παρανομίας των ενιαίων κειμένων δεν υφίσταται και κάλεσαν τη διευθύντρια να αποκαταστήσει την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας συνεχίζοντας τη συνεδρίαση από το σημείο στο οποίο διακόπηκε. Να θέσει σε ψηφοφορία τα ενιαία κείμενα της Ομοσπονδίας και να γίνει σεβαστή η θέληση και η απόφαση της πλειοψηφίας του Συλλόγου Διδασκόντων.

 

Ακολούθως, το λόγο πήραν συνάδελφοι της σχολικής μονάδας επισημαίνοντας ότι:

–           Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 8ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών έχει μακρόχρονη δημοκρατική παράδοση, το σχολείο λειτουργεί ως συλλογικότητα, ο ένας βάζει πλάτη για τον άλλο, γι’ αυτό κατά τη διάρκεια της ειδικής συνεδρίασης «νιώσαμε μια απαξία, νιώσαμε τη γη να φεύγει κάτω από τα πόδια μας».

–           «Η απαξίωση, η ματαίωση, η περιφρόνηση του Συλλόγου Διδασκόντων μας έχει κλονίσει ψυχικά».

Κατά τη διάρκεια της δικής της τοποθέτησης, η διευθύντρια:

–           Δεν διέψευσε τα παραπάνω, αλλά αρκέστηκε να ευχαριστήσει για την παρουσία μας και την ενημέρωσή μας.

–           Μας ενημέρωσε ότι δεν πρόκειται να υπάρξει συνέχεια της ειδικής συνεδρίασης

–           Περιορίστηκε να δηλώσει ότι θα παραλάβει το έγγραφο με το αίτημα του Συλλόγου, θα το πρωτοκολλήσει και «θα σκεφτεί όσα άκουσε».

 

Σχετικά με τους συγκεκριμένους ισχυρισμούς:

  1. Όπως επισημαίνει στην ανακοίνωσή της η ΔΟΕ: «οι ανυπόγραφες και ενυπόγραφες «συστάσεις» του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α ( και άλλων αντιΔΟΕ υποβολέων) περί «παρανομίας και παραβίασης του κανονιστικού πλαισίου», δεν έχουν καμία νομική ή διοικητική υπόσταση, βρίσκονται έξω από το κανονιστικό πλαίσιο των θεσμικών λειτουργιών ενός συλλογικού οργάνου, παραβιάζουν κάθε αρχή ελευθερίας της σκέψης και του λόγου, αντιβαίνουν την ίδια τη δημοκρατία και αποτελούν απόπειρα εκφοβισμού. Η απόφαση των συλλόγων διδασκόντων για χρήση των ενιαίων κειμένων δεν εμπεριέχει κανένα στοιχείο παρανομίας (παρά τις προφορικές αιτιάσεις στελεχών του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. για να φοβίσουν τους συλλόγους διδασκόντων) κι αυτό τεκμαίρεται από το γεγονός ότι τα ενιαία κείμενα αποφασίζονται εφαρμόζονται και αναρτώνται εδώ και τρία χρόνια, χωρίς κανένα πρόβλημα».
  2. Κανένα θεσμικό έρεισμα δεν έχει η γνωστή εγκύκλιος του Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘΑ η οποία αναφέρει ότι «θα θέλαμε να σας επισημάνουμε πως η ανάρτησή σας στην πλατφόρμα του ΙΕΠ του τυποποιημένου κειμένου για τον Συλλογικό Προγραμματισμό δεν πληροί τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που θέτει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του σχολείου σας κατά τα προβλεπόμενα στις ισχύουσες διατάξεις». Με βάση γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της ΔΟΕ, «από τις οργανικές διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αλλά και από τις διατάξεις, που διέπουν την επίμαχη διαδικασία, αρμοδιότητα άσκησης ελέγχου, εκφοράς κρίσεως αναφορικά με το περιεχόμενο της απόφασης του Συλλόγου Διδασκόντων αλλά και αναπομπής αυτής για νέα κρίση δεν αναγνωρίζεται στον Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής». Ακριβώς γι’ αυτό και δεν υπήρξε απολύτως καμία περαιτέρω παρέμβαση στα χιλιάδες σχολεία σε όλη τη χώρα που ανέβασαν και την περσινή χρονιά τα ενιαία κείμενα. Έχει ενδιαφέρον να δούμε εδώ ότι ούτε καν ο Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘΑ δεν χαρακτηρίζει «παράνομα» τα ενιαία κείμενα, δυστυχώς ορισμένοι διευθυντές αποδεικνύονται βασιλικότεροι του βασιλέως. Ποια είναι όμως τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις που θέτει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και δεν τηρούν – κατά τον κ. Κατσαρό – τα ενιαία κείμενα; Τόσο ο νόμος 4692/20, όσο και η υπουργική απόφαση 108906/ΓΔ4/10-09-2021 Υ.Α. (Β ́ 4189) δεν αναφέρονται σε εξειδίκευση, ιδιαιτερότητες ή οτιδήποτε σχετικό των κειμένων που κατατίθενται.

Εκείνο που ενδιαφέρει το Υπουργείο Παιδείας και τους μηχανισμούς του είναι να επιβάλουν με κάθε μέσο την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας ως εργαλείο διαφοροποίησης/κατηγοριοποίησης των σχολείων σε πρώτη φάση, γι’ αυτό και τα ενιαία κείμενα αποτελούν την απρόβλεπτη κίνηση στην οποία αδυνατούν να απαντήσουν. Επιπλέον, πέρα από το γεγονός ότι τα ενιαία κείμενα έχουν υιοθετηθεί από τη συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων μας και των σχολείων όλης της χώρας, έχουν αναδείξει όλα αυτά τα χρόνια, όλες τις παθογένειες της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, επιστημονικά και τεκμηριωμένα, έχουν πλαισιωθεί με εξαιρετικά ποιοτικές εκδηλώσεις με πολύ υψηλή συμμετοχή στις οποίες συμμετείχαν οι σημαντικότεροι παιδαγωγοί της χώρας μας και αρκετοί πολύ σημαντικοί παιδαγωγοί από το εξωτερικό. Έχουν πραγματοποιηθεί έρευνες και έχει παραχθεί υλικό που στηρίζει τις θέσεις του εκπαιδευτικού κινήματος και αποκαλύπτει τεκμηριωμένα το χαρακτήρα των αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων όλων των κυβερνήσεων όπως και το ρόλο των διεθνών οργανισμών. Απέναντι σε όλα αυτά που θα συνεχίσουν να πραγματοποιούνται, τι έχει να αντιπαρατάξει το Υπουργείο Παιδείας; Ευτελείς λασπολογίες δημοσιογραφίσκων των ελεγχόμενων ΜΜΕ και στελέχη εκπαίδευσης που χτίζουν καριέρες επιδεικνύοντας τη στήριξή τους στη διάλυση του δημόσιου σχολείου;

 

Με βάση τα παραπάνω, το ΔΣ του Συλλόγου μας:

– Χαιρετίζει τη συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων που στήριξαν για μια ακόμα χρονιά τα ενιαία κείμενα ακυρώνοντας την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων

– Εκφράζει την ικανοποίησή του γιατί η μεγάλη πλειοψηφία των διευθυντών/ντριών σχολικών μονάδων διαφύλαξε την ομαλή δημοκρατική λειτουργία των συλλόγων διδασκόντων

– Εκτιμά ότι η αξιολόγηση δείχνει το πραγματικό της πρόσωπο πριν καν εφαρμοστεί, με την επιχείρηση καθυπόταξης της ζωντανής εκπαίδευσης από το management, με τον αυταρχισμό και τις αντιδημοκρατικές πρακτικές, με τη βαθύτερη στόχευση της διάλυσης των συλλόγων διδασκόντων και των δημοκρατικών τους διαδικασιών

– Καλεί τους/τις συναδέλφους να συνεχίσουν τον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση χειραγώγηση/κατηγοριοποίηση εκπαιδευτικών και σχολείων και να υπερασπίσουν το καθολικό δικαίωμα όλων των παιδιών στη μόρφωση.

– Καλεί σε μαζική συμμετοχή στην πανεκπαιδευτική απεργία στις 23 Οκτώβρη. Να κλείσουμε τα σχολεία και να κατέβουμε μαζικά στη συγκέντρωση στις 12μ.μ. στα Προπύλαια στο πανό του Συλλόγου. Να συμμετέχουμε μαζικά στην κινητοποίηση της ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ ενάντια στις διώξεις των συναδέλφων καθηγητών, στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης (Ξενίας 24), στις 10π.μ. την ίδια ημέρα.

O πρόεδρος                          H Γ. Γραμματέας

Δημήτρης Μαριόλης                                  Άντα Παραφόρου